עוצמת הריפוי של תוספי תזונה / ד”ר אטקינס

את ד”ר אטקינס כולם מכירים מהדיאטה המפורסמת שלו. מה שפחות מוכר, הוא העיסוק שלו בתחום תוספי התזונה בצורה שלא מביישת אף נטורופת – והרבה יותר…  . על האיש, הספר ועוד.

ד”ר אטקינס
ד”ר רוברט אטקינס, קרדיולוג במקצועו, הקים את מרכז אטקינס לרפואה משלימה. שיטתו היתה לשם דבר באותה התקופה. אטקינס המציא את “הדיאטה המהפכנית החדשה של ד”ר אטקינס”. השיטה, בקצרה, דוגלת באכילת חלבונים ושומנים ללא הגבלה והימנעות פנאטית מפחמימות. בדרך זו, הגוף מחסל מאגרי שומן כדי לייצר אנרגיה זמינה. ברור שהדיאטה אינה מאוזנת מבחינה תזונתית אבל כנראה שהיא עזרה לאלפי אנשים להרזות ולהרגיש טוב יותר. ד”ר אטקינס נפטר בגיל 72 בחורף 2003. מתנגדי השיטה ניסו להפיץ שמועות לפיהן הוא לקה בליבו ובכך ניסו להפריך את השיטה שלו ולמזער את מפעל חייו. אך האמת כנראה שונה – ד”ר אטקינס מעד על המדרכה החלקלקה מקרח שסמוכה ל”מרכז אטקינס” וכך מצא את מותו.

על הספר
הספר מכיל 414 עמודים והוא יצא בהוצאת פוקוס. הספר נותן את כל המידע שצריך לדעת לגבי השימוש בתוספי תזונה. הוא מחולק לשלושה חלקים עיקריים: מעין הקדמה לשימוש בתוספי תזונה, סקירת כל תוספי התזונה ודרכי השימוש בהם והנחיות פרקטיות לשימוש בתוספי תזונה.
החלק השני של הספר העוסק בסקירת תוספי התזונה השונים הוא החשוב, לדעתי, מכולם. ד”ר אטקינס סוקר את כל תוספי התזונה על פי חלוקה לפרקים: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, חומצות שומן, תזונה המבוססת על שומנים, חומרים המסייעים לעיכול, מזונות על, תוספי תזונה עם תפקידים מיוחדים, בניית סחוס, הורמונים ותמציות של בלוטות וצמחי מרפא. בספר מביא אטקינס תוצאות מחקרים ולא מתבייש גם לומר שתוסף מסויים אינו פועל כפי שכולם טוענים או לחלופין שתוסף מסויים עובד היטב למרות שאין עדיין מחקרים. ד”ר אטקינס לא מניח לאף תוסף לחמוק מתחת ידו – גם תוספים שלא זכו לאישור הנכסף לעבור את גבולותיה של ארצות הברית זוכים לסיקור הנרחב. רבים מהתוספים שסוקר אטקינס אינם ניתנים לרכישה בארץ כלל – חלקם מכוח החוק (כמו מלאטונין והורמונים אחרים) וחלקם מחוסר עניין לציבור. הציבור בארץ, כך מצטייר כבר מרפרוף בספר, רחוק מאד מלדעת לנצל את “עוצמת הריפוי של תוספי התזונה”.

מה אין בספר
בספר כמעט שאין התייחסות לשיטת התזונה של ד”ר אטקינס. ד”ר אטקינס השכיל לכתוב ספר מקצועי מהשורה הראשונה וידע איך לא לערבב נושאים נוספים בספר שלו. הספר מתמקד רק בתחום תוספי התזונה וגם ניתן למצוא בו ביקורת לא מעטה על הממסד הרפואי בארצות הברית. קצת חסר בספר פירוט לגבי צמחי מרפא. צמחי המרפא נסקרים בספר כבהינף קולמוס ומשאירים טעם של עוד. האמת – לא זו מטרת הספר, אבל – בגלל שקיבלתי אצבע אחת – מסקרן אותי לקבל את כל היד…

יישום התוכנית
היישום של תוכנית התוספים של ד”ר אטקינס מגלה את החברה האמריקאית בשיא תקופת הזהב שלה. התוכנית מותאמת לאמריקאים בלבד שבחשבון הבנק שלהם קיימת יתרת זכות מכובדת ומחירי התוספים בחנויות שעל יד הבית שלהם נמוכים. זו לא בדיחה – אשה שתרצה לדבוק בתוכנית הטיפול של ד”ר אטקינס לטיפול בתסמונת קדם ויסתית (PMS) למשל, תצטרך לצרוך 10 תוספים שונים מעבר לתוכנית הרגילה של ד”ר אטקינס, כלומר, כ- 40 כדורים שונים!!
התוכנית לא מתאימה לאזרח הפשוט הישראלי והאמת שהיא מציבה שאלה קשה – האם יתכן שצריך לצרוך כל כך הרבה כדורים ביום? אולי יש שינוי שניתן לעשות שיכול לצמצם את מספר הכדורים?
נראה לי, שאם היו משלבים טיפול אחד (!) בשבוע של דיקור או רפלקסולוגיה למשל, ניתן לצמצם את מספר הכדורים לחצי לפחות, גם במחלות הקשות עם אותו אחוז תועלת. נקודה למחשבה.
לסיכומו של נושא זה – אם יש חלק שלא התחברתי אליו בספר כלל – זה החלק השלישי-יישומי.

סיכום
אני לא מכיר ספר עם פירוט כל כך רחב על תוספי התזונה השונים. הספרים השונים שמדברים על ויטמינים ומינרלים לא מתקרבים לרמה של הספר הזה – הן מבחינת כמות הרכיבים שהספר סוקר (יותר מ 120 תוספים שונים…) והן מבחינת הפירוט, המחקרים, הניסיון האישי לגבי כל תוסף ועוד.
ספר מומלץ לכל מי שרוצה להתחיל להבין כיצד להשתמש שימוש ממוקד בתוספי תזונה.

לייעוץ נוסף בתחום תוספי התזונה ותחומים נוספים ברפואה המשלימה ניתן לפנות אלינו.

0 תגובות
  1. פינטו יוכי
    פינטו יוכי אומר:

    שלום לכם !
    נשמע מאוד מעניין.
    ברצוני לשאול  בקשר לאבי כבן 76 הומלץ לנתוח החלפת מפרק לאחר מס’ טיפולים ללא הצלחה.
    האם יש מניעה לניתוח זה ע”י לקיחת תוספי מזון כדי להקל על הכאבים בזמן הליכה.
    תודה על עזרתכם.

    הגב
  2. נחמה
    נחמה אומר:

    בס”ד
    יש לי את הספר והוא עזר לי מאד בבעיות מגוונות. רק יש תוספי מזון שאני לא יודעת היכן משיגים. לדוגמה כרגע אני זקוקה לגרמניום. איזה חברה מייצרת אותו? והיכן ניתן להשיגו?
    בברכה ותודה מראש
    נחמה

    הגב
  3. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    נחמה שלום,

    ישנם תוספים שאכן קשה להשיג. ישנם גם תוספים שמופיעים בספר שאינם מאושרים על פי החוק הישראלי.

    ספציפית בנוגע לגרמניום: או בחו״ל דרך חברים, קרובים וכו׳ או, במידת האפשר, משתמשים בג׳ינסנג שעשיר בגרמניום. יש לו אומנם קונטראינדיקציות אך מי שיכול לקבל את הצמח זה עשוי להוות עבורו פתרון.

    בהצלחה!

    הגב
  4. אדם
    אדם אומר:

    כתבה מעניינת
    אני לא מבין אבל למה התעשיה הזאת לא אומרת תמיד את האמת – נראה שגם פה הכל אינטרסים וכסף. אני מבין את זה אבל למשל הדיאטה של ד”ר סימונס הושקטה 30 שנה וכיום חזרה וגם אז ניסו לתרפד אותה אירגוני התרופות.

    בכל מקרה אני מתעניין מאוד בכל מה שקשור לתוספי תזונה והייתי רוצה לעניין את ציבור הקוראים באתר נוסף ממנו קראתי הרבה דברים מענינים:

    http://www.health-store.co.il

    בברכה
    אדם

    הגב
  5. נדב וילנסקי
    נדב וילנסקי אומר:

    היי, בספר עוצמת הריפוי בעזרת תוספי התזונה של אטקינס מטפלים בטרשת נפוצה בעזרת הזרקת סידן aep
    האם טיפול זה הוא יעיל והאם קיים משהו כזה בישראל?
    תודה

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      נדב שלום,

      אין לי נסיון עם הטיפול ואני לא מכיר מקום בארץ שניתן לעשות בו את הטיפול.

      אם מצאת – אשמח שתעדכן בתגובה נוספת כאן.

      בהצלחה רבה ובריאות לכולם, נדב

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *