דיאטת אטקינס

הקיצוניות מסוכנת – דיאטת אטקינס
דיאטת אטקינס, היא השיטה של ד"ר אטקינס להרזיה. השיטה תומכת ב"אי אכילת פחמימות" לחלוטין. ממילא, רוב התזונה תתבסס על אכילת חלבונים. באופן זה, הגוף יתחיל להיכנס למצב חירום אמיתי וינסה לייצר משומנים והרי זה מה שחיפשנו – שהגוף סוף סוף מתחיל להשתמש בשומנים כמקור אנרגיה במקום לבנות מחסנים אין סופיים שאף אחד לעולם לא יצטרך.

סיפור מקרה (הדיווח באדיבות פרופ' זיו בן ארי, מנהלת יחידה למושתלי כבד, בילינסון)
חולה בן 47, ללא שום רקע רפואי בעייתי, הגיע לחדר המיון של בית החולים בילינסון עם בלבול, עייפות, נטייה לשינה וחוסר תקשורת עם הסובב אותו.
הרופאים ערכו בירור נוירולוגי מלא – CT , MRI של המוח, דגימת נוזל המוח (CSF) ו-EEG – בדיקה חשמלית של המוח. כל הבדיקות היו תקינות לחלוטין.
כעבור זמן קצר, החולה איבד נשימה ונכנס לתרדמת. הוא הועבר מונשם ליחידה לטיפול נמרץ של בית החולים.
בבדיקה חוזרת של EEG נצפתה ירידה בפעילות החשמלית של המוח והופעה של גלי דלתא, גלי מוח שמופיעים במצבי שינה עמוקה ואיכותית.
בבדיקות הדם שמגיעות בינתיים מתגלה בעיה מטבולית קשה – רמה גבוהה מאוד של אמוניה (541 mcg/dL). בבדיקות הדם היתה גם עלייה קלה באנזימי הכבד וחומציות תקינה.
אבחנה – פגם גנטי מולד במעגל האוריאה – חסר חלקי של האנזים (OTC) האבחנה אושרה עוד באותו היום בבדיקות דם במאזן חומצות האמינו בדם ובחוסר נוכחות של שתנן בשתן. בבדיקת DNA שעשו למטופל התאמתה האבחנה – הגן שיוצר את ה OTC היה פגום.
אם הגן היה פגום, והגוף לא מייצר כשורה OTC ששותף במעגל שתנן, איך זה התגלה רק בגיל 47?
לפני שנסביר – ניתן קצת רקע על אמוניה ושתנן.

מחזור החלבונים בגוף
החלבונים (חומצות האמינו) שבגוף שלנו בנויים, בין השאר מחנקן. כתוצר לוואי של פירוק החלבונים בגוף, נוצרת אמוניה. האמוניה היא חומר רעיל מאד שפוגע במערכת העצבים המרכזית. הכבד הוא שאחראי לעשות פעולה "פשוטה" (שדורשת התערבות של 5 אנזימים שאחד מהם נקרא OTC) על מנת להפוך את האמוניה לשתנן. השתנן הוא חומר פחות רעיל מהאמוניה והכליות מפרישות אותו החוצה. כמויות גדולות של שתנן יכולות להעיד על תפקוד לקוי של הכליות.
כשיש מחסור באחד מן האנזימים (בעיה גנטית מולדת), האמוניה מצטברת בדם מבלי שניתן להפוך אותה בצורה תקינה לשתנן. אולי הגוף יהפוך חלק מהאמוניה – אם הבעיה חלקית – אך עלייה ברמת האמוניה בדם תגרום למוות אצל התינוק הנולד, עקב פגיעה במערכת העצבים המרכזית, אם לא יקבל טיפול מיידי.

איך התגלה הפגם הגנטי כל כך מאוחר?
כמו שהסברנו, ברוב מקרים, מתגלה התסמונת, אם היא חריפה בלידה ולכאורה – אם היא לא חריפה, אין סיבה שתתגלה. במקרה שלנו הצטרפה סיבה מיוחדת –
בבירור שערכו הרופאים עם בני משפחתו של החולה, התברר שהחולה החל יומיים קודם לאכול בשיטת אטקינס – כלומר החולה הכפיל ואף שילש את כמות החלבונים שלו ליום. מצב כזה גורר באופן אוטומטי עלייה חריגה בכמות האמוניה: אצל אדם "רגיל" – זה יעבור בשקט, אצל אדם עם פגם גנטי קטן – זה עשוי להיות מסכן חיים.

הטיפול
החולה טופל בדיאליזה לסילוק מהיר של האמוניה ודיאטה ענייה בחלבונים. בעקבות טיפול זה – חל שיפור משמעותי במצבו של החולה. הוא חזר להכרתו תוך 48 שעות ולתפקוד מלא ותקין ללא כל שארית של נזק מוחי.

ערך מוסף
ערך מוסף מכל הסיפור הזה הוא מה שאומרים מטפלים רבים למטופליהם – אל תיגררו להקצנות.
הקצנות באשר הן – זה דבר רע. צריך לזכור שהגוף שלנו עובד על מנגנונים עדינים מאד וכל שינוי בהם יכול להוביל לסכנת חיים של ממש. כשהרמב"ם לפני 800 שנים הסביר על התזונה האופטימאלית ואורח החיים הנכון הוא לא שכח ללמד אותנו שגם שינויים מהירים אחרי הרגלים עמוקים – מזיקים. כלשונו: "שינוי וסת (הרגל) – תחילת חולי".
גם שינויים צריך לערוך בקיצוניות. אי אפשר למנוע מהגוף פחמימות לגמרי ולצפות שזה יעבור בשלום. אגב, גם בשימוש בצמחי מרפא או תוספי תזונה, כשיש צורך במינון אינטנסיבי – צריך לבדוק קודם את ההשפעה על הגוף. צריך להתחיל במינונים נמוכים ולהעלות את המינון בהדרגה.
בדיאטת אטקינס, יש חוסר איזון ברור שעם חלק מהאנשים הוא מיטיב. מי שרוצה ללכת עם השיטה וחושב שהיא מועילה – כדאי שינסה אותה "בקטן" קודם. לבדוק, לנסות ורק אחר כך להיות "פנאטים".

הפחמימות המתוקות
למרות שמבחינתי סגרנו את הנושא – אני רק אתייחס לנקודה אחרונה שקשורה לדיאטת אטקינס.
למרות שההנחה הבאה היא פילוסופית ולא רפואית-מדעית, אני מרשה לעצמי לצרף אותה לדיון.
ברור שנבראנו עם רצון לפחמימות ולמתיקות על מנת שלא נשאר בלי רצון כזה וחלילה נמות מחוסר אנרגיה. הכמיהה הטבעית למתוק היא חיובית ויש לה תפקיד חשוב בחיים. כמובן שצריך לזכור גם שבסך הכל זהו מנגנון הגנה על מנת שלא נמות מחסר אנרגיה אך לא צריך להפעיל אותו כל היום כשם שלא מפעילים שעונים מעוררים כשכבר ערים. אבל – גם לא הולכים לקיצוניות השנייה – לא מנסים להסתדר בעולם בלי פחמימות. אם אנו צריכים פחמימות – נצרוך אותם בחוכמה. אבל נצרוך!
נצרוך אותם תוך שימוש באינדקס הגליקמי, צריכת פחמימות מורכבות ובכמות סבירה. הפתרון שגורס – אבי אבות הנזק = פחמימות ולכן לא נצרוך אותן, הוא טעות ביסודו.

הנזקים מחסר בפחמימות רבים – החל מדיכאונות וכלה בהפרעות חמורות בשינה. אך אצל ד"ר אטקינס כל זה לא התגלה שכן צריכת תוספי המזון היומית שלו – חיפתה על החסרים החמורים שיוצרת דיאטת החלבונים שלו. מי שמעיין בדרישות היומיות של ד"ר אטקינס לצריכת ויטמינים והשלמות מזון יגלה שם דברים מפחידים. אני לא יכול להתאפק מלהביא לפניכם את הרשימה המלאה של התוספים שצריך לצרוך (עוצמת הריפוי של תוספי התזונה, פוקוס 2005, 300-301):

בטא קרוטן טבעי

3000-6000 יב"ל

ויטמין A

1500-3000 יב"ל

ויטמין B1

30-60 מ"ג

ויטמין B2

24-48 מ"ג

ניאצין

15-30 מ"ג

ניאצינאמיד

30-60 מ"ג

חומצה פנטותנית

75-150 מ"ג

פנטתין

75-150 מ"ג

ויטמין B6

30-60 מ"ג

חומצה פולית

2000-4000 מ"ג

פירידוקסל 5 פוספאט

6-12 מ"ג

ביוטין

225-450 מק"ג

ויטמיןB12

180-240 מק"ג

ויטמיןC

500-1000 מ"ג

ויטמין D2

90-180 יב"ל

ויטמין E

150-300 יב"ל

נחושת

600-1200 מק"ג

מגנזיום

50-100 מ"ג

סידן

200-400 מ"ג

כולין

300-600 מ"ג

אינוזיטול

240-480 מ"ג

פאבא

300-600 מ"ג

מנגן

12-24 מ"ג

אבץ

24-48 מ"ג

ביופלבונואידים הדרים

450-500 מ"ג

כרום

150-300 מק"ג

סלניום

120-240 מק"ג

Nאצטיל ציסטאין

60-120 מ"ג

מוליבדנום

30-60 מק"ג

ונדיל סולפאט

45-90 מק"ג

אוקטקוזאנול

450-900 מק"ג

גלוטטיון

15-30 מ"ג

שמן פשתן

1200 מ"ג

שמן דגים (EPA/DHA)

1200 מ"ג

שמן בוראז' (GLA)

1200 מ"ג

פרוביוטיקה

3-6 כמוסות

תערובת סיבים תזונתיים

1-3 כפות

במינון הנמוך של אטקינס, כדי לשמור על בריאות טובה כל אחד צריך לצרוך:

מולטי ויטמין איכותי 2 ליום, B קומפלקס 1 ליום, חומצה פולית 5 ליום, ביוטין 1 ליום, ויטמין C אחד ליום, ויטמין E אחד ליום, N אצטיל ציסטאין 1 ליום, אוקטקוזאנול 1 ליום, כולין-איניזיטול-פאבא 2 ליום, שמן פשתן 2 ליום, שמן דגים 3 ליום, שמן בוראז' 2 ליום ופרוביוטיקה 3 ליום.

סה"כ: כ 25 כדורים ליום (!!).

תזכורת: הטבלה מיועדת לאנשים בריאים! לאנשים חולים מוסיפים עוד תוכנית על גבי התוכנית הזו!
יתכן שמי שהולך עם אטקינס "עד הסוף" יועיל לבריאות שלו – אך יתכן שהוא יקרב את הסוף…

לסיכום

חשוב מאד לא להקצין: לא בריפוי, לא בתזונה, לא בחיים ולא בכלום. כדאי לחפש את שבילי הזהב בחיים – איפה שהוא באמצע.

0 תגובות
  1. מנחם גפני
    מנחם גפני אומר:

    אני עשיתי דיאטת אתניקס וסבלתי לפני כן מהפרעות שינה חמורות והדיאטה עזרה לי להורי 25 קילו בחודשיים ללא הפרעות בשינה

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    מנחם שלום, אני מסכים לגמרי שדיאטת אטקינס יכולה להוריד משמעותית במשקל. התרעתי בפני הנזקים שעלולים להגרם ובפני הסכנות המידיות שעלולות לקרות. יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  3. מנחם
    מנחם אומר:

    תודה! רציתי לשאול אם ידוע לך על נזק לכליות ואם שותים הרבה זה עוזר? אגב הדיאטה הזאת וודאי יותר טובה משאר דיאטות רצח.

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    דיאטת אטקינס מעמיסה על הכליות בגלל כמות החלבונים שבה. גם כאן אנשים עם כליות חלשות יותר ייפגעו ואנשים עם כליות חזקות יותר יחזיקו מעמד טוב יותר. שתיית מים יכולה לעזור אולם מה שיכול לעזור יותר זה שילוב של הרבה ירקות בתזונה. לא שהירקות מועילים בהכרח לכליות אלא הירקות שנאכלים בכמות  גדולה, מורידים ממילא את הצורך בכמויות מופרזות של חלבונים והופכים את הדיאטה למאוזנת יותר. בהצלחה ובריאות, נדב.

    הגב
  5. מנחם גפני
    מנחם גפני אומר:

    בעיקר הבעיה שאחרי עולים מהר….תגיד ידוע לך אם באמת זה פוגע ברקמת השריר?

    הגב
  6. דוד נוימן
    דוד נוימן אומר:

    אני כבר עושה את דיאטת אטקינס 3 שנים, כשהתחלתי את הדיאטה הייתי 150קג ת סבלתי מסכרת 2, לחץ דם גבוה, וקולסטרול, הייתי לוקח 28 כדורים ביום לכל ה מחלות שהיו לי, עכשיב אחרי 3 שנים ירדתי 50קג במשקל לא לוקח שום כדוריםת מרגיש מצוייןת כל יום הולך למכון כושר ללא בעיותץ כל הבדיקות דם למינהם לפי הרופאים שממש מתפלאים מזה, מראים שאני יותר ב ריא משהייתי לפני 30 שנה, גם במראה ה חיצוני והפנימי אני מרגיש צעיר ב-30 שנה. כך שאני ממליץ בדיאטת אטקינס עם תוספת פחמימות קטנה עד 100 גרם ביום, לכל אדם ושלא תקשיבו לרופאים שרק נותנים כדורים שגורמים למחלות בכליות ובכבד, אני איבדתי אמונה ברפואה קונבנציונלית מאז הדיאטה. דודו

    הגב
  7. נווה
    נווה אומר:

    אני ילד בן 15 ואני שמן ואני רוצה להוריד מהר את השומן כי כבר נימאס לי אני עושה את דיטאת אטקיינס 4 ימים אין שום בעיה וירדתי 4 קילו !!
    היום שמעתי שהדיטה פוגעת בריקמת שריר ובימקום שומן היא סורפת שרירים אפשר תשובה מהר כי אני לא יודע אם להמשיך ..

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *