חוט דנטלי / על רופא שיניים יחיד ומיוחד – ווסטון פרייס

מברשת שיניים, משחת שיניים מעולה, חוט דנטלי, קיסמי שיניים, מי פה – הכל פעמיים ביום ועדיין יש חורים. איך זה יכול להיות? על הטעות הגדולה של רפואת השיניים.

ווסטון פרייס
ווסטון פרייס היה רופא שיניים שהתגורר בארצות הברית במאה הקודמת. פרייס ביקר עם אשתו במוזיאון בארצות הברית ושם נדהם לגלות גולגולות בני מאות שנים שמערכות השיניים בהן שלמות. פרייס, כמי שראה הרבה שיניים במהלך חייו, החליט שהוא הולך לחקור את התופעה הלא תיאמן שראה במוזיאון. הוא החליט שהוא מגלה כיצד שרדו אנשים עם מערכות שיניים שלמות וללא רופאי שיניים ואילו הוא – מטפל באנשים חיים (!!) עם בעיות שיניים קשות.
פרייס ערך מסע של כמעט 10,000 ק”מ באפריקה (1935) ועבר בין 30 שבטים פרימיטיביים שונים. התמזל מזלו ובאותה תקופה התחילה הציוויליזציה להיכנס לכפרים. כפרים מסוימים חיו ממש “כמו פעם”, ובכפרים שהיו סמוכים אליהם מאד, התחילו להיכנס מוצרי מזון מעובד ומשומר, סוכרים מזוקקים ועוד.
ווסטון פרייס גילה שבאופן גורף – איפה שחיו חיים “כמו פעם”, היתה בריאות תקינה, מצב רוח מרומם, הרבה פחות מחלות והכי חשוב למחקרו – הרבה הרבה פחות חולי עששת ובעיות שיניים שונות. בכפרים סמוכים בהם הייתה כבר השפעה של הציוויליזציה – היו הרבה יותר מחלות, מצבי רוח ירודים ודכאונות ו..כן – יותר עששת ויותר בעיות שיניים וחניכיים.
ווסטון גילה, שלא היה זה משנה מה הכילה התזונה של אותם שבטים – חלק מהשבטים צרכו תזונה צמחונית לגמרי, חלק מהשבטים אכלו חרקים וחלק אכלו כמעט רק בשר. השינויים בין שבט לשבט היו קיצוניים בהרכבי התזונה אך לא במצב הבריאות הכללית ובריאות השיניים. ווסטון פרייס הגיע למסקנה שלא משנה מה הרכב התזונה – מה שחשוב הוא שהתזונה תהיה כמה שפחות מתועשת.

חוטים דנטליים
באותם שבטים שהיה בהם ווסטון פרייס לא היו חוטים דנטליים. באחדים מהשבטים הוא אפילו מצא רבדים של לכלוך על גבי השיניים אבל – לא עששת. לא היו אותם חורים בשיניים, אותם כאבי שיניים, אותם טיפולי שורש כואבים. השיניים היו שלמות כמעט לחלוטין!
המסקנה הפשוטה והמתבקשת היא שלא אותו לכלוך טורדני שיורד רק באמצעות חוט דנטלי הוא הגורם לטיפולי השורש ולעקירות המיותרות.
יש גורם אחר – ווסטון פרייס הגדיר אותו – ציוויליזציה. אנחנו – ננסה קצת לגעת בשני גורמים קטנים.

חומצה ובסיס
מכירים את האגדה על הקולה? לוקחים שן ושמים בכוס עם קולה. בבוקר אין שן! השן נמסה בחומצה שבקולה!
אני לא יודע אם האגדה הזו היא נכונה או שצריכה להישאר בגדר אגדה על מנת שהורים יוכלו להמשיך ולהרתיע את ילדיהם מלהתקרב לרעל השחור אולם מה שברור הוא שחומציות באופן יום יומי גורמת להרס השיניים.
הרוק שמייצרות בלוטות הרוק שבפה שלנו, מושפע מאד מהתזונה שלנו. אם התזונה שלנו מייצרת בסיס יחסית, הרוק שלנו יהיה יותר בסיסי. אם התזונה שלנו מייצרת חומצה – הרוק שלנו יהיה יותר חומצי. רוק חומצי הוא אומנם לא מגיע לרמות של קולה אבל הוא 24 שעות ביממה!! גם אם נצחצח ונצחצח לא נצליח להפוך את הרוק לבסיסי…
מה מייצר חומצה בגוף? חיטה ודגנים אחרים ורוב הפירות. מה מייצר בסיס בגוף? רוב הירקות וחלק מהפירות. אם אתם גם מאלה שמרכיבים 70% מהתזונה על ירקות – אתם יכולים להפסיק לקרוא כאן. אתם מסודרים. מי שלא – כדאי שימשיך…
איך יודעים אם התזונה מאוזנת מבחינת חומצה-בסיס? קונים סטיק שיודע לבדוק חומצה בסיס (מד PH). בודקים את הרוק כשעתיים לאחר הארוחה ורואים את רמת ה PH.

מערכת חיסון
הגורם השני עליו אני רוצה לדבר בהקשר של השיניים הוא מערכת חיסון. מאז ומעולם היו חיידקים בשיניים ועוד לפני שגויסה מברשת השיניים ללחום את מלחמת החורמה בחיידקים – נבראו חיילי מערכת החיסון על מנת לעשות זאת. החיילים יכולים ללחום ולחסל את החיידקים ללא שום קשר במצב הניקיון של השיניים. חיילי מערכת החיסון מגיעים דרך הרוק ונמצאים באופן שוטף באזור. כך, ללא שנשמור באופן מיוחד על השיניים, ניצבים שם חיילים מהמעלה הראשונה ומחכים למי שיעז להשיג את הגבול.
מזון מתועש, סוכרים מעובדים וגורמים נוספים, מחלישים את עמידות מערכת החיסון ואת יכולתה להלחם בגורמים פולשים. התוצאה – מחלות ופגיעה בבריאות הכללית וגם פגיעה בבריאות השיניים.
איך מחזקים את מערכת החיסון? גם כאן עושים זאת באמצעות תזונה וגם באמצעות צמחי מרפא ותוספי תזונה. איך לא מחזקים? באמצעות מי פה… (מה הקשר בין מי פה למערכת החיסון?..).

סיכום
רק נגענו בקצה המזלג בשני גורמים לפגיעה בשיניים גם אצל אנשים שמקפידים על צחצוח וחיטוי הפה באמצעים שונים. אני מקווה שנתתי לכמה אנשים נקודת מבט קצת שונה על השיניים שלהם ושהצלחתי לשפוך אור (תרתי משמע) על השיניים שלהם.

חיים מאוזנים ובריאים יתנו תוצאות טובות יותר, גם בתחום השיניים. כדי ללמוד עוד על חיים מאוזנים פנו אלינו.

0 תגובות
  1. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    דנה שלום,

    כמעט כל הפירות יוצרים בסיס – דובדבנים, בננות, משמש, קיווי ועוד ועוד. אבל – יותר חשוב להמעיט בפסטה, קמח, בצקים, בשרים, עופות, מוצרי חלב ועוד.

    אולי הדרך הטובה ביותר לקבל אינדיקציה היא על ידי מד PH פשוט שניתן לקנות בעלות סמלית בחנויות. כך ניתן להעריך בקלות יחסית את מצב החומציות בגוף ולדעת אם צריך לעשות שינוי בתזונה.

    יום טוב, נדב.  

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *