עוד סיגריה = פחות מוח…

הסיגריות מצמצמות את גודל המוח. כן, שמעתם נכון – העישון גורם למוח להיות יותר קטן. הכל בכתבה הבאה..

ידוע כבר שעישון גורם לבעיות שונות ומשונות. נמצא בעבר קשר גם בין עישון אצל נשים בהריון ובין הופעת ADHD אצל ילדם לעתיד. מה שלא ידעו אולי מספיק זה על השפעת העישון על גודל המוח. המחקר בוצע על נשים בהריון אבל כנראה שהוא תקף במידה זו או אחרת לכל אחד.

המחקר

במחקר שהתפרסם בכתב העת לרפואת ילדים The JOURNAL of PEDIATRICS, נבדקו 232 ילדים לאמהות שעשנו בתקופת ההריון. על הילדים בוצע מעקב בעזרת אולטראסאונד (US) והדמיית תהודה מגנטית (MRI). הילדים נבדקו לאחר לידתם והמעקב המשיך עד לגיל שנתיים. נמצא קשר סטטיסטי מובהק בין גודל המוח ובין העישון. ילדים לאמהות מעשנות היו בעלי מוח קטן באופן מובהק לילדים לאמהות לא מעשנות. אגב, כמות הסיגריות ביום היה נתון זניח ולא רלוונטי – גם אמהות שעשנו מעט פגעו במוח ילדיהם באותה המידה..

איך זה קורה?

קודם כל, נצא מנקודת הנחה שגם ללא הסבר הגיוני, המחקר נשמע מאד הגיוני: כל סיגריה מכילה עשרות אם לא יותר רעלים מסוכנים שיכולים להשפיע בעשרות מנגנונים שונים על התפתחות מוחו של התינוק. במקרה זה, ככל הנראה, יש לניקוטין השפעה עצומה. התגלה שניקוטין מעכב יצירת סינפסות (קשרים בין עצב לשריר ובין עצב לעצב) ובמילים אחרות – הניקוטין מעכב את גדילת מערכת העצבים.

מסקנות

עישון בהריון זה פשע. זה פשע כלפי עובר חסר אונים שלא יכול למחות ולהתנגד. עישון במקרים אחרים הוא פשע של האדם כנגד עצמו (אם הוא לא חושף אחרים לרעלים באופן פסיבי) והורס, ככל הנראה, את ההתפתחות של מוח האדם. בקיצור, אם יבוא אלי אדם מעשן עם בעיה של זיכרון, ריכוז, דיכאון, הפרעות פסיכיאטריות ופסיכולוגיות או בעיה עצבית אחרת, כנראה שאנחה אותו קודם כל להפסיק לעשן. מה הקשר? יש קשר!!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *