גירויי עור וגידול ציפורים

untitledמחקר בדק מה טוב לעור שלנו. תופתעו לגלות שגידול ציפורים עוזר לעור. נשמע הזוי קצת? אולי.

רקע
תינוקות רבים סובלים מבעיות עור שונות. לפעמים הבעיות מאובחנות וניתנים שמות שונים למחלות כמו: אטופיק דרמטיטיס או אקזמה ולפעמים הבעיות נשארות עלומות, חסרות שם או אבחון. הן מצד הקושי לאבחן את המחלות והן מצד הרצון של ההורים לתת את הדעת לבעיה. בסופו של דבר, אומרים חלק מההורים, הרופא יאמר שהבעיה היא קלה ותחלוף לבד או שיתן סטרואידים. הוא לא באמת מבין בבעיות עור. מחקר חדש יחסית, ניסה לענות על כמה שאלות לגבי היקף התופעה ועל הדרך – דלה עוד כמה עובדות מעניינות…

המחקר
המחקר התבצע בשוודיה ובדק כ 5000 משפחות. החוקרים ניסו לבדוק נתונים שונים לגבי הסביבה של הילד, התזונה שלו ועוד גורמים רבים נוספים מתוך מטרה לנסות ולפצח את החידה שנקראת “בעיות עור”. המסקנות של המחקר מרתקות ונביא אותן אחת לאחת.

1/5
חמישית מהילדים שהשתתפו במחקר היו חולים במחלה. זה מספר עצום! אחד מכל חמישה ילדים חלה במחלה! איזה עוד מחלה אנחנו מכירים שהתחלואה בה הוא 20%? אגב, מדובר רק על שנת החיים הראשונה של הילד. הנתון הזה מלמד, אולי יותר מכל, על ההתייחסות שלנו כחברה לבעיות עור. אם חמישית מהילדים בעולם היו חולים קרוהנ’ס למשל, היינו הופכים את העולם כדי למצוא מזור למחלה אבל בעיות עור? למי בכלל אכפת…

תורשה
תינוקות שלאחים שלהם הייתה גם בעיית עור כזו או אחרת בשנה הראשונה, היו בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות עור. אבל – האם מדובר פה בתורשה? ההגיון אומר: כן! יש פה גורם תורשתי. עיון יותר מעמיק בתוצאות מעלה מחשבות אחרות. בגלל שיש עוד תחומים שמשפיעים על בעיות העור, יתכן שלא התורשה גרמה לסיכון מוגבר אלא החשיפה לתנאים דומים מבחינה סביבתית / מזון.

גידול ציפורים בבית
האמת, אין לי מושג מה הקשר בין גידול ציפורים בבית לבין ירידה בסיכון לחלות במחלות עור בינקות. מה שברור הוא – שהנתון קיים. האם זה אומר לרוץ לחנות ולקנות תוכי? אני לא בטוח.

אכילת דגים
אכילת דגים הורידה גם היא את הסיכון למחלות עור. ניתן להסביר זאת אולי על ידי תכולת האומגה 3 שנמצא בדגים שיכול להרגיע את מערכת החיסון ולשמש כטיפול בפני עצמו בבעיות עור בינקות ובכלל.

הנקה
חשוב מאד להניק את הילד לפחות בשנת החיים הראשונה שלו אולם שזה כנראה לא ימנע התפרצות של אטופיק דרמטיטיס. זו שבירת מיתוס קלה מכיוון שרבים טענו שההנקה מחזקת ומאזנת את מערכת החיסון ועל ידי כך ניתן למנוע גם בעיות עור. מתברר שלא…

ביצים? חלב?
להורים הטריים מסבירים בדרך כלל שאסור לתת חלב וביצים לילד עם מערכת חיסון לא בשלה. אם הילד יקבל אל גופו חלבונים זרים – מערכת החיסון יכולה להלחץ, לתקוף ולירות אש לכל הכיוונים. במצב כזה, יתפתחו גירויים בעור הרגיש גם ככה של הילד וכנראה שהוא גם יהיה אלרגי לתקופת זמן ארוכה למוצרים אלו. רק אחרי רגיעה של כמה חודשים ניתן לנסות בעדינות לתת ביצים או חלב בשנית. עד כאן המיתוס. המחקר מנפץ את המיתוס וטוחן אותו עד דק – אין שום קשר, חיובי או שלילי, בין הזמן שבו התחילו לתת ביצים או חלב לתינוק לבין התפתחותם של בעיות עור.

סיכום
את המחקר רק התחלנו לפרוש. ברור שיש עוד הרבה מה ללמוד ולחקור אבל הוא בהחלט מספק זוויות חדשות וכיוונים חדשים בנוגע לבעיות עור.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *