פצעי בגרות – אקנה

בדרך כלל, צריך לכתוב בתחילת מאמר או כתבה רקע על הנושא של הכתבה. לשם שינוי אני אכתוב על מחלת ה"זאבת" ונראה לי שבהמשך תבינו למה..

זאבת – לופוס
זאבת היא מחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שבה מערכת החיסון מפנה את חיציה כלפי הגוף במקום לחסל פתוגנים. כתוצאה מכך, נפגעים איברים שונים ומערכות שונות בגוף. בזאבת נכללים תסמינים שונים שנוצרים בגלל הפעילות הלא נכונה של מערכת החיסון. התסמינים כוללים בין השאר תפרחת פרפר עורית, אדמדמה, המופיעה על הלחיים וגשר האף ומכאן בא שמה של המחלה, רגישות יתר לשמש, דיסוקאיד לופוס, תפרחת מורמת, גסה, המופיעה על הפנים, עור הראש, אוזניים, חזה או זרועות, כיבים בפה, דלקת מפרקים (אריתריטיס), דלקת קרום הריאה (פלאוריטיס) ודלקת קרום הלב (פריקרדיטיס), עלייה במשקל ובצקות עקב פגיעה כלייתית, פרכוסים או ליקוי נפשי, אנמיה (חסר בכדוריות אדומות), לויקופניה (חסר בכדוריות לבנות), תרומבוציטופניה (חסר בתרומבוציטים).

מה הקשר לאקנה?
אחת התרופות לטיפול באקנה היא אנטיביוטיקה בשם מינוציקלין. אנטיביוטיקה זו, חביבת הרופאים, הוגדרה על ידי The Journal of Pediatrics כאנטיביוטיקה שקשורה מדי למחלות אוטואימוניות ובעיקר זאבת. המאמר שפורסם בחודש ספטמבר 2008, מראה שיש קשר חזק מדי בין ילדים שהשתמשו במינוציקלין ובין מחלות אוטואימוניות שהתפתחו לאחר השימוש. כותבי המאמר מדגישים שיש לקחת נתון זה בחשבון לפני שמתחילים טיפול במינוציקלין. הבשורה הרעה הזאת יצאה כאמור הרגע מתנור הדפוס ועד שזה יגיע לישראל הקטנה…

אז איך מטפלים באקנה?
אחרי שהבנו איך לא מטפלים – ננסה להסביר בקצרה איך מטפלים. העור שלנו מושפע בצורה חזקה מאד מגורמים שונים בגוף ומחוצה לו. ניסיון לתת טיפול אוטומטי לאקנה, נדון כנראה לכישלון (או לזאבת…).
צריך לבדוק את הגורמים השונים לאקנה ולבדוק דברים נוספים מסביב. למרות שנושא זה מורכב מאד, אני ינסה לתת לו מענה ולפחות יריית כיוון. יודגש, שהטיפול באקנה, כדאי שיתבצע על ידי נטורופת שנותן אבחון אישי ולא בהסתמך על עצות כאלו ואחרות. בכל מקרה – ישנם דברים שלא מזיק לנסות או דברים שצריך לחשוב עליהם:

1. תנודות הורמונאליות וחוסר איזון הורמונאלי – שיח אברהם (vitex) יכול לעזור באיזון המערכת ההורמונאלית כמו גם אומגה 3. שני הטיפולים האלו יכולים להתאים לנשים ולגברים.
2. צריכה של המון סוכר ומזונות מעובדים – כשהגוף בעומס, הוא מנסה להוציא את זה בכל מיני דרכים וגם דרך העור. איכלו בריא ומאוזן.
3. בתכשירים רפואיים רבים ניתן למצוא את האבץ כמרכיב חשוב. אפשר לצרוך את האבץ גם בשימוש פנימי. טיפול זה יעיל יותר בדרך כלל מאשר הטיפול החיצוני.
4. תרופות שונות מכילות נגזרות סינטטיות של ויטמין A אשר עלולות לגרום לתופעות לוואי קשות. השתמשו בדבר האמיתי – בטא קרוטן – חומר טבעי המצוי ברוב הירקות הכתומים ואשר הופך לויטמין A באופן טבעי בגוף.
5. פרוביוטיקה – אם נראה לכם שהאקנה נובעת כתוצאה מבעיות במערכת העיכול, תוסף של פרוביוטיקה יכול לעזור מאד. לצורך זה כדאי ליטול 4 בליון חיידקים לפחות מידי יום.

כמו שראיתם מהרשימה המגוונת, יכולות להיות סיבות שונות להיווצרות אקנה ואפשרויות שונות לטיפול (ורק מנינו את קצה הקרחון..). לכן, מי שלא רוצה לירות סתם לכל הכיוונים, כדאי לו להגיע לאבחון אירידולוגי על מנת לבדוק מה באמת הבעיה ולטפל בה בצורה יסודית וטובה.

0 תגובות
  1. רפפורט רחל
    רפפורט רחל אומר:

    שלום,
    האם תזונה נכונה מקלה/מסייעת למחלת הזאבת? ואם כן מהי , מי מומחה בנושא?
    האם קימים שלבים ברורים להתפתחות המחלה?
    בברכה,
    רחל

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    רחל שלום,
    יש תזונה שגורמת להרעה בזאבת. מניעת תזונה זו – תשמור על איזון. מעבר לכך – ישנם טיפולים טובים למדי לזאבת שהטוב שבהם, לדעתי, מבוסס על שימוש באנטיאוקסידנטים חזקים בשילוב של צמחים ותוספים אחרים שמאזנים את מערכת החיסון. אשמח לעזור תמיד, נדב.

    נ.ב. הזכרתי את הטיפול בזאבת בשתי מילים בכתבה גלוטטיון.

    הגב
  3. חן
    חן אומר:

    שלום,
    אני בחורה בת 26, שמאובחנת כחולת זאבת (DLE). יצאו לי לאחרונה פצעי בגרות, והרופא עור שלי נתן לי טיפול במינוציקלין. האם כדאי לי להפסיק לקחת? מה לעשות?
    תודה מראש,
    חן

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    חן שלום,

    עצוב לי לשמוע שרופאים משתמשים במינוציקלין לחולי לופוס. מציע להדפיס את המאמר המקורי ולתת לרופא לקרוא. לשאול אותו מה הוא חושב על זה והאם לא נכון יותר להשתמש באסטרטגיה אחרת בעיקר לאור העובדה שמדובר בחולת לופוס.

    אני לא יכול לייעץ לך מה לעשות בניגוד לעצת רופא אבל נראה לי שהבהרתי את דעתי.

    יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  5. שרה
    שרה אומר:

    שלום
    אני בת 27 אמא לשלושה ילדים ומגיל 11 אני סבלתי  מפצעי בגרות .היום יש לי עדיין פצעונים שיוצעים לי כול יום כמעט , ובמשפחה יש לנו עור די שומני .נימעס לי , עד מתי .אני רוצה סוף . אני לא אוהבת לקחת אנטיביוטיקה .ממה אני ימנע אולי לאכול?

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *