פסוריאזיס

פסוריאזיס היא אחת המחלות חשוכות המרפא במאה הנוכחית. עם זאת, פה ושם ניתן לשמוע על אנשים בודדים שנרפאו מהמחלה. כשמאזינים לסיפורי ההצלחה – ניתן לומר באופן חד משמעי – כולם נרפאו באמצעות המזון.

רקע
פסוריאזיס היא מחלת עור קשה. החולים בה, מפתחים פצעים מוגלתיים ומגרדים. הגירוד הוא עז. התכשירים השונים להרגעת הגירוד מתבררים, בדרך כלל, כלא יעילים כל כך, אם בכלל…
האנשים הסובלים מוצאים מזור חלקי לבעיותיהם באמצעות שיזוף בים המלח. שם, כך מראים המחקרים, מגיעה המחלה לרגיעה מסוימת. אולם, האם אפשר כל היום להשתזף? כמובן שלא. וכך חוזרת המחלה לאחר כמה ימים או שבועות של רגיעה.
ברור לכל החולים – ההשפעה של המתח והלחץ על המחלה – חזקה. יש אנשים שמצליחים להגיע לרגיעה יחסית במחלה בעקבות שינויי אורח חיים ושינויים נוספים – אולם כאשר הם נקלעים למצבים מלחיצים – העור חוזר לסורו.

הגורמים
כפי שהזכרנו, המתח והלחץ משפיעים רבות על המחלה. בנוסף, יש כנראה קשר חזק מאד לתזונה. הזכרנו כשדיברנו על טיפול במחלות עור, שישנן כמה מערכות סילוק בגוף וכשאחת מהן חלשה, נופל העומס על האחרות. אם אוכלים לא נכון ומעמיסים עבודה מיותרת על הכבד, ייתכן שהכבד יעביר “חלק מהעבודה הלאה” לכיוון העור. לא שהעור יבצע את פירוק החומרים במקום הכבד אלא הוא ימצא את עצמו מתמודד עם יותר רעלים בגוף.
בנוסף, ברור שמזונות מסוימים משפיעים על מתח ולחץ יותר מאחרים באופן אוניברסאלי (כמו קפה למשל) וישנם גם מזונות שמשפיעים על אנשים מסוימים לרעה וגורמים להם למתח ולחץ ואילו לאנשים אחרים לא.
גורם נוסף ששותף פה – מערכת החיסון. כאשר נותנים סטרואידים כטיפול לחולה – העור מגיב טוב, משמע – יש קשר חזק בין פסוריאזיס לבין מערכת החיסון.
ואחרי שהבנו את זה, ניתן לעבור לטיפול.

הטיפול
לרפואה הקונוונציונאלית כמעט אין מה להציע במקרה של פסוריאזיס – קורטיקוסטרואידים ושיזוף. שניהם לא ממש מספקים פתרון (נכון ששיזוף נשמע כמו תרופת סבתא מתחום הרפואה המשלימה…?). בכל מקרה, צריך לתת פתרון וברור שהפתרון יהיה פתרון תזונתי כאשר האפשרויות להתאמה תזונתית – רבות.

דיאטת אלימינציה
בשיטה זו, מפסיק המטופל לאכול כמעט הכל וממשיך לאכול רק מספר מצומצם מאד של דברים (למשל גזר, מלפפון וכרוב). לאחר כשבועיים, הגוף כמעט מתנקה לגמרי והפסוריאזיס נרגע מאד. בשלב זה, מתחילים להכניס לתזונה כל יום דבר אחד נוסף בלבד (יום אחד עגבניה, יום אחד לחם, יום אחד, קישוא ויום אחד חלב וכו’). ברגע שבו יש תגובה של התפרצות – מכניסים את המזון הספציפי של אותו יום לרשימה השחורה ולא נוגעים בו יותר. כך ממשיכים עד שחוזרים לתזונה מאוזנת להוציא כמה מזונות שנשארו בצד. היתרון: התאמה אישית מלאה. החיסרון: תוכנית ארוכה מאד ודורשת ים של סבלנות.

ביקום ובדיקות שריר
בעזרת שיטות שונות כמו מכשיר ביקום או כמו בדיקות שריר שמקורם ב”מוח אחד”, ניתן להגיע לרשימה של מזונות שאותם אסור לנבדק לאכול. היתרון בשיטה זו ברור – התוצאות מתקבלות תוך דקות ספורות ואין צורך בבדיקה מייגעת ומסובכת. החיסרון: הבדיקה מגלה את כל מה שלא טוב לאדם ולא רק את מה שלא טוב לא לפסוריאזיס. לכאורה יתרון, אבל האמת היא שבדיקה כזאת מציבה בפני הנבדק תוכנית אכילה קשה ומורכבת והרבה מאד אנשים לא עומדים בה.

תזונה לפי סוג דם
תזונה לפי סוג דם מחלקת את האנשים בעולם לארבעה, פחות או יותר. חוץ מתתי קבוצות קטנות וזניחות, נמצאת כל האנושות בתוך המסגרת הזאת. כל אחד יכול לפתוח ספר ולבדוק אלו דברים טובים לו ואילו לא. תוכנית זו, בדיוק עובדת על המזונות הסטנדרטיים והבריאים לכאורה ואומרת בתוך מסגרת הבריאות מה מותר לכל אחד לאכול. לדוגמא – האם מישהו חשב אי פעם שכרובית היא ירק מזיק? מסתבר שכרובית עלולה להזיק לבעלי דם מסוג O. התוכנית מראה, בתוך מסגרת הדברים הבריאים, מה כדאי לכל אחד לאכול.
היתרון: התוכנית קלה ללימוד וקלה מאד ליישום. החיסרון: התוכנית לא מותאמת אישית לגמרי ויתכן שיש מישהו שהוא מחוץ לכללים היפים שמתווה התוכנית.

תזונה טבעונית
התזונה הטבעונית טוענת שאין מקום לחילוקים אישיים במזונות. אם אתה אוכל בריא – משמע אתה אוכל בריא. אין אוכל שהוא טוב לאחד ולא טוב לאחר – חלב מזיק לכולם, בשר מזיק לכולם, חומרי שימור וייצוב מזיקים לכולם וצבעי מאכל מזיקים לכולם. תאכל אורגני – תהיה בריא וחזק. אל תאכל זבל – לא תסבול. אין קיצורי דרך. מי שלא אוכל ירקות – שלא יצפה להיות בריא אפילו אם הוא הולך על פי דיאטת אלימינציה.
יתרונות: מאד ברור לכולם מה טוב להם ומה לא. חסרונות: מאד קשה ליישום (רק אורגני, רק טבעי, ללא שום תהליך תעשייתי באמצע). אגב, צריך להדגיש שכיום אנו יודעים שיש אנשים שאלרגיים לבוטנים למשל, כלומר, לא נכון להגיד לכל מזון מתאים לכולם.

שיטות נוספות קיימות למכביר וסקרתי בקצרה חלק מן השיטות. בנוסף לתזונה, ניתן לזרז את התהליך באמצעים נוספים:

1. פרוביוטיקה – לפרוביוטיקה יש תכונה של איזון מערכת החיסון. כנראה בגלל הנטרול של גורמים שמהווים סכנה למערכת החיסון. כנראה שמערכת החיסון חשה שיש פולשים בגוף (כדוגמת וירוסים או פרזיטים במערכת העיכול) ולמרות שהאזור לא בשליטתה – היא נכנסת ללחץ ופועלת בפעילות יתר.

2. אומגה 3 – מעולה לכל בעיית עור, לכל בעיה של מתח ולכל בעיה של פעילות יתר של מערכת החיסון. בעיות עור – האומגה מזינה את העור מבפנים. האומגה עוזרת לעור שלנו להחלים ולהיות צעיר יותר ובריא יותר. בעיות של מתח ומצבי רוח – האומגה היא מרכיב חשוב במוח וחסר באומגה יכול לגרום לחרדה, מתח ודיכאון. תוספת של אומגה 3 יכולה לעזור בכל הנ”ל. פעילות יתר של מערכת החיסון – האומגה 3 מצוינת לכל מצב של פעילות יתר של מערכת החיסון כמו למשל קורהנ’ס, אטופיק דרמטיטיס, אלרגיות שונות, אסטמה וגם כאן – לפסוריאזיס.

3. צמחי מרפא – ישנם צמחי מרפא שיודעים לתמוך בכבד ולסלק רעלים מהגוף כמו שינן וגדילן וישנם צמחי מרפא שיודעים לאזן מערכת חיסון כמו קורנית.

סיכום
כדאי לפנות לייעוץ אישי שיתאים את השיטה הכי מתאימה לאדם, בהתאם ליכולותיו, מצבו והאמצעים הכלכליים והנוספים העומדים לרשותו. כדאי לעבור אבחון אישי על מנת לגלות מהן החולשות המיוחדות של אותו אדם – מהם האיברים החלשים אצלו בגוף, וייעוץ אישי על מנת לתת את הטיפול המדויק ביותר למטופל.

אם אתם חושבים שאין פתרון – לעולם לא תמצאו אותו. אם אתם חושבים שאולי יש פתרון – אתם יכולים ללחוץ כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *