גדילן מצוי (Silybum marianum)

הגדילן, אחד הצמחים המופלאים והמיוחדים ועם זאת הכל כך נפוצים. ישנם צמחים שצריך להתאמץ לאסוף אותם או לגדלם תקופה ארוכה כדי שיהיו ראויים לשימוש. הגדילן הוא כל כך נפוץ, כל כך זמין, וחבל לא להכיר אותו.

[singlepic=26,320,240,,left]רופא יווני לפני 2000 שנים כותב על הגדילן שהוא מתאים לטיפול בהכשות נחשים ובטיהור הדם ואכן התגלה שאחד החומרים החשובים בגדילן, סילימרין, נקשר לרצפטורים שעל פני תאי הכבד ובדרך זו חוסם רעלים מלהיצמד לתאי הכבד. סילימרין גם שומר על ממברנת התא ומסייע לה להיות פחות חדירה לרעלים. אלו הם רק שני הסברים ליעילותו של הגדילן כמגן מפני רעלים.

במחקר שנערך בבודפסט (ושתוצאותיו פורסמו בהונגרית…), נצפה שינוי משמעותי אצל חולי כבד שהשתמשו בגדילן (silymarin/silimarin) לעומת קבוצת הביקורת. מחקר זה רק מחזק את השילוב המסורתי של גדילן בכל פורמולת לניקוי וחיזוק כבד.

בשימוש רפואי בגדילן משתמשים בזרעים. באים בעונה של פריחת הגדילן, מנערים קלות ואוספים את הזרעים. את הזרעים יש לבקע ואז לחלוט במים.

אזהרה: לעולם אל תלקטו שום צמח בר מבלי שאתם בטוחים שזיהתם אותו בוודאות!

מעבר לשימוש זה, ניתן להשתמש בגדילן גם כצמח מאכל – השמרנים ישימו אותו במרק והפתוחים יותר קולינרית – בסלט.

לשימוש במרק קולפים 3 גבעולים של גדילן טרי, מוסיפים למרק עם עוף וירקות. הגבעולים מזכירים מאד את הסלרי ויכולים להיות תחליף לו במרק.

להתאמה אישית של צמחי מרפא ותוספי תזונה אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות
  1. צפי
    צפי אומר:

    נדב שלום
    אני לוקחת סימבאסטטין להורדת כולסטרול
    לאחרונה התחלתי לקחת גדעלן מצוי בטינקטורה
    האם יש ניגוד בין שתי התרופות?

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שלום, הגדילן לא מתנגש עם הסימבסטטין ולהיפך – הוא יכול לנסות ולפתור בצורה טובה את בעיית הכולסטרול הרבה יותר טוב מהסימבסטטין. בנוסף, אני לא יכול שלא להזכיר את הקו אנזים Q10 שאומנם לא  עוזר לבעיית הכולסטרול אבל מגן על שרירי הגוף בכלל ושריר הלבבפרט מפני נזקי הסימבסטטין. את יכולה למצוא על זה עוד המון חומר באתר בתיבת החיפוש. בריאות והצלחה, נדב.

    הגב
  3. שניר
    שניר אומר:

    נדב שלום
    ניסיתי להוציא את זרעי הגדילן,ניערתי ואין כלום…קטפתי פרח אחד לנסות לראות אולי בית הזרע הוא בפנים,אבל ללא הצלחה(חוץ מזה שנדקרתי מאוד בהצלחה)
    איפה הזרעים אמורים להיות?
    נ.ב אם תוכל להרחיב עוד באתר (הנהדר) שלך על נושא צמחי הבר שמינים לכולנו בחורש הסמוך לבית…

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      אני לא בטוח שעכשיו זה בדיוק העונה. איך יודעים?

      לוקחים את הפרח ומנערים. אם הזרעים צונחים לבד – זה בשל ומוכן לשימוש. אין צורך למשוך בחוזקה. כאשר מושכים בכח וזה לא יוצא – זה אומר שאין עדיין בשלות לזרעים.

      אגב, כנראה שהדוקרניות של הצמח זה סוג של מנגנון הגנה על הזרעים טרם בשלותם. כאשר הם בשלים, כל משב רוח גורם להם לפרוס מצנח ולחפש אדמה שתקבל אותם.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *