גלוקוזאמין ושחיקת סחוס

עד עכשיו היה ידוע שיש כולסטרול טוב וכולסטרול רע. את הסוכר הרע כולנו כבר מכירים והיום נכיר את הסוכר הטוב.

התיאוריה
גלוקוזאמין, “הסוכר הטוב”, הוא אחד הרכיבים החשובים לבניית הסחוס. הגלוקוזאמין הוא בעצם חומר שנמצא באופן טבעי בסחוס של אדם ובעלי חיים ולכן טבעי לחשוב שהוא יוכל לעזור בבניית הסחוס. כמו כל בניין, כך גם בגוף, כדי לבנות – צריך חומרי בניין. אם רוצים לצקת בטון – צריך לקנות מלט. אם רוצים לבנות מפרק – צריך לקנות גלוקוזאמין.

כשלומדים מחקרים מ ynet

לוקחים גלוקוזאמין למפרקים? לא בטוח שזה יעיל75%
מהישראלים יסבלו מדלקת פרקים בגיל 60 פלוס. בהיעדר ‘תרופה מנצחת’, חלק גדול מהם נעזרים להפגת כאבים בתוספי תזונה שמבוססים על גלוקוזאמין וכונדרואטין• אבל תוצאות ביניים של מחקר אמריקאי גדול ובלתי תלוי מטילות ספק ביעילותם של התוספים האלה וקובעות: נטילתם לא מזיקה, ויעילה במידה מסוימת לסובלים מכאבים קשים. אך עבור מרבית החולים שסובלים מכאבי פרקים נטילתם לא שונה מנטילת משככי כאבים, ואפילו מאי נטילת תרופות בכלל
דנה פלג

אנשים רבים חוששים מהיום שבו גופם יבגוד בהם, הרגליים כבר לא יהיו כמו פעם והכאבים יגברו על כל תחושה אחרת. דלקת פרקים היא אחת המחלות השכיחות א ביותר בישראל – 75% מהאנשים מעל גיל 60 סובלים או עתידים לסבול ממנה. רק חלק מהם פונים לקבלת טיפול. לפי נתוני המכון לחקר המחלות בארה”ב, באמריקה סובלים 21 מיליון איש מדלקות פרקים.

זה יותר מ-20 שנה מחפש המדע פתרון לכאבים ולמוגבלות בתנועה שמהם סובלים החולים, סימפטומים שנובעים מהשינויים ברקמת הסחוסים בגוף, אבל עד היום לא נמצאה ‘התרופה המנצחת’, כהגדרת פרופ’ דן כספי, ראש המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

עד שהיא תימצא, מחפשים הרופאים פתרונות יצירתיים. אחד מהם, כך סברו במשך שנים, הוא נטילת תוספי תזונה שמכילים גלוקוזאמין וכונדרואטין, שלהם מייחסים תפקידים מרכזיים בבניית הסחוס ובשיקומו. אבל מחקר חדש שנערך מטעם מכון הבריאות הלאומי האמריקאי ובמימונו מטיל ספק רב ביעילותם של התוספים האלה. תוצאותיו הראשוניות מראות שברוב המקרים התוספים לא מועילים למי שסובלים מדלקות פרקים חוזרות.

המחקר התקיים ב-16 מכונים ראומטולוגיים ברחבי ארה”ב, שבהם נבדקו יותר מ-1,500 חולים. מסקנות הביניים המפתיעות התפרסמו בכנס השנתי של הראומטולוגים האמריקאים שהתקיים לאחרונה בסן דייגו.

אחד החוקרים הבכירים שהשתתפו במחקר, ד”ר דניאל קלאג’, מנהל מחלקת הראומטולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת יוטה, סיכם אותו: “למרות שראינו שבשורה התחתונה נטילת התוספים לא מזיקה, עבור מרבית החולים שסובלים מכאבי פרקים נטילתם לא שונה מנטילת משככי כאבים, ואפילו מאי נטילת תרופות בכלל”.

במחקר לקחו חלק 1,583 חולים שסבלו מדלקות פרקים בדרגות חומרה שונות במשך יותר מחצי שנה. החוקרים חילקו אותם לחמש קבוצות: קבוצה אחת קיבלה 500 מיליגרם גלוקוזאמין שלוש פעמים ביום, השנייה 400 מיליגרם כונדרואטין סולפאט שלוש פעמים ביום, השלישית קיבלה שלוש פעמים ביום שילוב של שני התוספים האלה במינון כולל של 500 מיליגרם, הרביעית קיבלה 200 מיליגרם תרופת מרשם אנטי דלקתית, והקבוצה החמישית נטלה מדי יום תרופת דמה (פלסבו).

החוקרים מצאו שהחולים משלוש הקבוצות הראשונות – אלה שנטלו את תוספי התזונה – לא חשו הקלה בכאב יותר ממי שקיבלו את תרופת הדמה. 60% מהמשתתפים בקבוצת הדמה דיווחו על הקלה. החוקרים מייחסים את ההקלה הזאת להשפעה הפסיכולוגית של נטילת הכדור.

עם זאת, נמצא שקרוב ל-80% מהחולים שסבלו מכאבים חזקים חשו הקלה מסוימת בכאב כשהיה מדובר בנטילה משולבת של התוספים, לעומת הקלה בקרב 70% מהחולים שקיבלו את התרופה האנטי דלקתית ובקרב 54% מהחולים שנטלו את תרופת הדמה.

“מניתוח ראשוני של התת קבוצה שסבלה מכאבים בינוניים ומעלה בברכיים”, אומר ד”ר קלאג’, “נראה שהשילוב של גלוקוזאמין וכונדרואטין סולפאט אכן השפיע על החולים”. אבל למרות המסקנה המחקרית הזאת המליץ ד”ר קלאג’ בכנס לחולים שסובלים מכאבי פרקים לחזור לרופא המטפל ולשקול שוב את דרכי הטיפול.

גם ד”ר סטפן טריפל, פרופסור לכירורגיה אורתופדית מהאוניברסיטה הרפואית באינדיאנה, שלקח חלק במחקר, אמר שעד כה הוא המליץ לכל החולים שלו לקחת את התוספים האלה, אף שלא היו מספיק מחקרים שהוכיחו את יעילותם, אבל כעת הוא ימליץ עליהם, וגם זה תוך הסתייגות, רק לחולים הקשים.

מה רע ללמוד מ ynet?
הכתבה ממשיכה עוד ועוד אולם דבר אחד מוזר בכל המחקר – חלק מהחולים נטלו משככי כאבים במהלך המחקר. אומנם לא מדובר על משככים רציניים אלא רק על “אקמולים קטנים” (ACETAMINOPHEN עד 4000 מ”ג ביום), אולם לא נעשה שום מעקב במחקר מיהם האנשים שהשתמשו במשככי הכאבים במקביל למחקר ובכמה הם השתמשו. רק הורו להם לא לצרוך יותר מ 4000 מ”ג…
האם מחקר כזה יכול להיות רציני? האם יכול להיות מחקר רציני שבודק השפעות של תרופות ותוספים על כאב ומאפשר למשתתפים בו לצרוך משככים כאוות נפשם?
אולי ניתן לבדוק את השפעת הגלוקוזאמין (והכונדראיטין) ללא השפעת משככי הכאבים? אולי ניתן פלצבו למטופלים ללא משככי כאבים. איך ניתן לבודד את הנתון הפעוט הזה שהמשתתפים במחקר נטלו בין 0 ל 4000 מ”ג ביום של משכך כאבים…? לא נותר לנו אלא להסתמך על מחקרים אחרים…

המחקרים
במטא אנליזה (סיכום של מחקרים) הראו החוקרים הבלגיים שישנה יעילות מעל לכל ספק בכל 22 שנות המחקר בנושא. באיסוף של המחקרים, מצאו החוקרים נחמה לחולים. הגלוקוזאמין והכונדראיטין נמצאו יעילים בטיפול במגוון של הפרעות סחוס ומפרק. אומנם צריכים להיעשות עוד מחקרים על מנת להגיע למינון האופטימאלי, אך תועלת – יש ללא ספק.
מחקרים מסוימים בדקו רק גלוקוזאמין וגם הגיעו לתוצאות טובות, מחקרים נוספים בדקו שילוב של השניים גלוקוזאמין וכונדראיטין, מה שבטוח – אין מה לפחד בשום מצב מנטילת גלוקוזאמין וכונדראיטין.

ומה עם חולי סכרת?

רופאים וחולים שונים חששו להשתמש בגולוקוזאמין. לדבריהם – הגלוקוזאמין יכול לשבש את האיזון העדין שכמעט אינו קיים אצל חולי סכרת. אך, אולי בניגוד להגיון, התברר החשש כמופרך. במחקרים רבים התברר שאין השפעה של הגלוקוזאמין, גם לאורך זמן, על משק הסוכר בגוף וגם לא על רמות השומנים. הבאתי לכם רק את אחד המחקרים.
השילובים המנצחים
למרות ההצלחה הכבירה של הגלוקוזאמין, רצוי לשלב אותו עם הכונדראיטין ועם חומר נוסף שנקרא MSM. כדאי לשלב גם תזונה נכונה, פעילות גופנית מתאימה ומנוחה.

ולסיכום – פרקטיקה

כמעט כבכל תוסף אחר – אם יש לכם חברים/ קרובים בארצות הברית – תנצלו אותם. זה זול בהרבה מאשר אצלנו. חבל שעל בריאות צריך לשלם כל כך הרבה כסף – ולא בצדק.
אולי יום אחד משרד הבריאות יכניס לסל התרופות את הגלוקוזאמין והכונדראיטין ויוציא את הקורטיזונים והסטרואידים האחרים. אם לא השנה – אולי בשנה הבאה…

אם החלטתם שאתם רוצים להרגיש יותר טוב ולהיות יותר בריאים – אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *