אקנה

מהי אקנה?
אקנה (פצעי בגרות) היא תופעה של מעגל עם כמה שחקנים. בכתבה זו, נסקור קצת את הגורמים לאקנה ואת הטיפול בו. על “איך לא מטפלים באקנה” כבר דיברנו. היום נדבר יותר על מה כן.

מעגל האקנה
במעגל האקנה משתתפים מספר שחקנים:

1. הורמונים אדרוגניים – הורמונים זכריים כמו טסטוסטרון. אצל כל גבר וגם אצל כל אישה יש הורמונים זכריים (גם אצל גברים יש הורמונים נקביים) הכל שאלה של מינון. באקנה, בגלל ריבוי של ההורמונים הזכריים – נסתמות בלוטות החלב בפנים. וכאן אנו עוברים לגורם השני.

2. בלוטות החלב בפנים – בלוטות החלב מפרישות חלב החוצה אל חוץ העור. ברגע שהן נסתמות – מצטבר עומס בבלוטות ונוצרת דלקת.

3. בדלקת הפורצת בעור יש מוגלה, אחד הדברים המכוערים באקנה ובזיהום – יכולים להתיישב חיידקים.

4. החיידק p. acne מתיישב בבלוטות החלב ורק תורם לעוד דלקת, עוד זיהום ועוד בלגן.

אז מהו הגורם לאקנה?
ניתן לומר שבדרך כלל, עודף של הורמונים זכריים. הטיפול אם כן, יתחלק לכמה חלקים: טיפול בגורם (עודף ההורמונים) וטיפול בזיהום, בעור ובדלקת, כלומר, טיפול סימפטומטי.

הטיפול במערכת ההורמונאלית
הטיפול במערכת ההורמונאלית יצטרך להיות מותאם לגורמים לעלייה בשיעור רמת ההורמונים הזכריים. יתכנו מקרים נדירים של הפרעות קשות ברמת הורמונים שנובעים מגידולים באדרנל, היפופיזה או בבלוטות הורמונאליות אחרות, אבל אלו מקרים זניחים ואנו נתייחס כרגע לכלל. רוב האנשים והנשים עם רמות הורמונים זכריים גבוהות, סובלים/ות ממתחים ולחצים מרובים או ממצב של בעיה באיזון רמות הסוכר. כדי לדעת במה לטפל אנו נעשה אבחנה מבדלת.

מתחים ולחצים
מצב שכיח מאד, מצב שהאדם מודע אליו, בדרך כלל. האדם יודע שהוא מתוח ולחוץ ואם לא – ניתן לבדוק את זה באמצעים פשוטים – האם הוא ישן טוב בלילה? מה טונוס השרירים שלו? האם הוא סובל משרירים תפוסים על בסיס יום יומי? האם הוא מצליח להתרכז במשימות הדורשות כך?
הכיוונים לבדיקה של לחץ ומתח רבים וכדאי לבדוק האם זה הסיפור. לחץ ומתח הולכים מצוין עם רמה גבוהה של הורמונים זכריים גבוהים. איך מורידים את המתח? הורדת המתח יכולה להיעשות על ידי טיפולים מסוימים כמו רפלקסולוגיה, מסאז’, דמיון מודרך, שיחות פסיכולוגיות, צמחי מרפא, תוספי תזונה, שינוי אורח חיים ועוד. כדאי להוועץ במטפל רב-תחומי שייתן את הכוונה לטיפול הטוב והנכון ביותר לאדם. לא כדאי לנסות סתם סדרות של טיפול ולעבור ממטפל למטפל ומשיטה לשיטה.

חוסר איזון ברמות הסוכר
מצב של חוסר איזון ברמות הסוכר יכול להיות קשור לדברים שונים בגוף כמו קנדידה, תנגודת לאינסולין ועוד. כדי לדעת אם יש בכלל בעיה, צריך לבדוק מה הסימפטומים מסביב: האם יש כמיהה חזקה למתוק? האם ישנן בעיות במערכת העיכול? האם האדם מרגיש באמצע היום נפילות אנרגיה חזקות? האם האדם חווה סיוטים בלילה, באופן חריג, ללא סיבה הנראית לעין? האם בוצעה בדיקה לסכרת? האם האדם סובל מפטריות באזורים שונים בגוף? ועוד ועוד.
האבחנה היא לא קלה וכדאי שתיעשה על ידי מטפל שייתן המלצות מדויקות. בכל אופן בנושא של קנדידה אני לא רואה צורך להרחיב מאחר שכבר סקרנו את הנושא הזה. מבחינת הטיפול בחוסר איזון של סוכר כתוצאה מתנגודת לאינסולין, הטיפול יהיה דומה מאד לטיפול בסכרת. אין צורך להיכנס ללחץ – לא מדובר על סכרת, אבל הטיפול יכול להיות יעיל מאד גם למצב זה.

טיפול סימפטומטי
אם פתרנו (ורק אם פתרנו..) את הגורם, אנו יכולים לגשת לטיפול בסימפטומים הלא נעימים (שהרי כמעט כל בחורה צעירה תגיד “לא אכפת לי מההורמונים – אכפת לי מהפנים שלי!”…).
הטיפול בסימפטומים יתחלק לכמה חלקים: פתיחת בלוטות החלב, לחימה בזיהום של ה p. acne, עזרה נוספת לעור.

פתיחת בלוטות החלב
הרפואה משתמשת היום כדי לפתוח את בלוטות החלב ברואקוטן. רואקוטן היא “תרופה” שמכילה נגזרת סינטטית של ויטמין A. הבעיה ברואקוטן שהיא גורמת לתופעות לוואי – היא יכולה להצטבר בכבד וליצור של בעיות, היא יכולה לגרום לדמוי גידול במוח (אם כי זה לא מצב מסוכן), היא מגבירה רגישות של העור וחושדים שהיא גורמת לדיכאון. אנחנו נשתמש כמעט באותו החומר, אם כי, החומר שאנחנו נשתמש בו, לא יודע לגרום לתופעות לוואי – בטא קרוטן. הבטא קרוטן הוא פרו-ויטמין A. כלומר, חומר שהגוף מייצר ממנו ויטמין A. באופן זה, הגוף יכול לשלוט על כמויות הויטמין A שהוא רוצה לייצר. אנחנו לא מכניסים לגוף כמויות של ויטמין A בניגוד לרצון הגוף אלא מאפשרים לגוף להחליט כמה ויטמין A הוא רוצה לייצר.

לחימה בזיהום של ה p. acne
הלחימה יכולה להיעשות בדרכים חיצוניות בלבד או פנימיות. חיטוי העור בחומרים מחזקי חיסון ואנטיביוטיים – עשוי מאד לעזור. אני ממליץ על פורמולת עוז בשימוש פנימי וחיצוני על מנת להגיע לאפקט טוב.

תמיכה נוספת
מהיום – אין צבעי שיער, אין קרמים מזיקים, אין משחות שסותמות את בלוטות החלב בדרכים משלהן. תבינו – אם בלוטות החלב נסתמו – לא צריך להמשיך לסתום אותם באמצעות תכשירים נוספים! אתם רוצים לשים קצת שמן זית טוב על הפנים? בבקשה. קצת קרם טבעי שירגיע גירוד? אין בעיה. אבל מכאן ועד תכשירים יקרים וסותמי נקבוביות – המרחק רב. את זה למדתי מהרצאה של ד”ר זאב פם, מומחה לאקנה וזה הזמן לתת לו את הקרדיט גם על דברים נוספים שכתבתי כאן (אם כי, לחלק מההמלצות הסופיות שלי הוא בטח היה מתנגד…).

לסיכום
בכתבה זו פתחנו קצת פתח בשביל להבין את הגישה הטיפולית באקנה, אך כדי להגיע לטיפול טוב ונכון – צריך להתייעץ עם מטפל באופן אישי.

0 תגובות
  1. לילך
    לילך אומר:

    הכתבה מאוד מעניינת במיוחד אחרי שאני בעצמי הפכתי לכמעט מומחית לאקנה אחרי 10 שנים של ניסיונות מוצלחים יותר ופחות לטיפול, גם אני לקחתי רואוקטן שהיה האפקטיבי ביותר מכל הטיפולים אך תופעות הלוואי לא מאפשרות לי לעשות זאת בשנית.. יש הוכחות לגבי טיפולים בבטא קרוטן?

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    לילך שלום!

    בוודאי שיש הוכחות. בטא קרוטן הוא “פרו-ויטמין A, כלומר חומר שהופך בגוף לויטמין A ויעילותו של הבטא קרוטן היא כיעילות הויטמין A. כמו שהראקוטן לא עובד בכל המקרים – כך גם הבטא קרוטן לא עוזר בכל המקרים. אבל – כמו שהסברתי – חבל לוותר על טיפול אמיתי וטוב שכולל טיפול ברמת הסוכר/ במצב הלחץ / ברמת ההורמונים הזכריים וכו’ כפי שהוסבר באריכות בכתבה.
    יש יתרונות רבים לניצול של רכיבים טבעיים במקום רכיבים כימיים (או אפילו טבעיים אך מזיקים) אבל אם פותחים את העיניים ונותנים טיפול מקיף ואמיתי – מגיעים לתוצאות יותר טובות ומרוויחים גם ערך מוסף – בעיות אחרות שסובלים מהן יכולות להפתר.

    יום טוב, נדב.

    הגב
  3. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    רונה שלום,
    קודם כל – צריך לבצע אבחנה מבדלת:

    במקרה של לחצים ומתחים: להפחית קפה, מזונות מתועשים, חיטה לבנה וסוכר פשוטים ועוד.

    במקרה של חוסר איזון הורמונלי: כנ”ל + מוצרי חלב.

    במקרה של קנדידה: הפחתת פחמימות פשוטות וצריכה של פחמימות מורכבות.

    ועוד ועוד, הכל בהתאם לאבחון.

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    אם מדובר בכמויות גדולות – יתכן. אבל בכמות של צלחת דייסה ביום – לא הייתי חושב שזה מחמיר ואולי להפך. אבל – חלב בדייסה יכול לגרום להפרעות.

    הגב
  5. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    רונה שלום,
    כוס וחצי של קוואקר זה המון! כוס וחצי של דייסה זה סביר מאד ובריא. גם קוסקוס יכול להחמיר את המצב אבל נראה שכדאי לערוך אבחון והתאמה אישיים.

    יום טוב, נדב.

    הגב
  6. רונה
    רונה אומר:

    אבחון עושים ע”י בדיקת דם ?
    ואז מעבירים למי, לדיאטנית לרופא עור ?

    הגב
  7. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    רונה שלום,
    ניתן לשלב באבחון גם בדיקות דם אבל לא זו הייתה כוונתי. כוונתי הייתה לבדיקות מסוג אחר כמו: אירידולוגיה, בדיקות סיניות שונות, תשאול ובדיקות שונות נוספות על פי הצורך הלקוחות מעולם הרפואה המשלימה.
    הייחודיות של הבדיקות האלו: ניתן לראות דקויות של דברים שלא בסדר. בבדיקות דם, למשל, ניתן לראות כאשר משהו יוצא מאיזון לגמרי. לא ניתן, בדרך כלל, לראות כאשר האיזון מופר מעט.

    הגב
  8. שי
    שי אומר:

    שלום נדב,
    אני בן 17 ואני סובל מאקנה כבר שנתיים בערך- ולפני 6 חודשים לעשות לעשות טיפולים אצל מדקר סיני (מומחה בתחום) שבין היתר עושה לי דיקור סיני בעיקר על הפנים והמליץ לי להפוך את התזונה שלי מג’אנק פוד ומזון לא בריא לתזונה בריאה שכוללת ירקות, פירות, נבטים וכו’ ומדי פעם בשר וכך אני ניזון ממאכלים אלו מתחילת הטיפול וחל שיפור ניכר במצב האקנה בפנים שלי ובנוסף אני מרגיש יותר טוב לגבי מצבי הבריאותי, אבל עדיין מופיעים לי פצעים לעיתים די קרובות. לאחרונה הוא המליץ לשטוף את הפנים עם מי סודה פעמיים ביום, האם זה עשוי לעזור?

    הגב
  9. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שי שלום,

    קודם כל, כשאתה הולך למטפל – אם הוא מטפל מוסמך ומנוסה – סמוך עליו בעיניים עצומות.

    בקשר למי סודה, אני לא מבין מה הקשר אבל כמו שהזכרתי, לך עם הטיפול עד הסוף.

    אני חושב שדיקור בשילוב תזונה וקצת תמיכה חיצונית יכול להיות מעולה לבעיה כמו אקנה.

    בהצלחה ואשמח לשמוע רשמים.

    הרבה בריאות, נדב.

    הגב
  10. ניצן
    ניצן אומר:

    ניצן, בת 20 – סובלת! מאקנה כבר יותר מ6 שנים, ניסתי הכל! כל המשחות-הסבונים-הכדורים-קוסמטיקה- אין שינוי, אמרו לי שבגיל 21 מצב ההורמונלי של הגוף יגיע לשוויון ויפסיק לאחת ולתמיד, אני מאוד מקווה…השלמתי אם העובדה שזה עובר אם הגיל והמצב הסביבתי משפיע המון! בהצלחה לכל הסובלים!
    כתבה מעניינת וישנם טיפים שכתובים שעזרו לי אישית לתקופה ממושכת.

    הגב
  11. ג'ואנה
    ג'ואנה אומר:

    אני רוצה למחות על כך שאתה מהלל את המוצר בשם בטא קורטן. בתור מישהי שהשתמשה בו תקופה ממושכת אני יכולה להגיד שהוא אומנם עוזר ונותן תוצאות מיידיות אך יחד עם זאת יש לו השפעות לטווח ארוך שרק מחמירות את המצב.. במיוחד אם מדובר בעור שמן הנוטה לסבוריאה.
    צריך לציין שהשימוש בו הוא טוב אך רק לתקופה קצרה ולא בתדירות גבוהה כי אחרת העור מתרגל והתכשיר אף מדקק את העור וכפי שצייניתי בסופו של יום רק מחמיר את המצב.. 

    הגב
  12. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    ג‏’‏ואנה שלום, מסכים עם כל מילה ולכן כתבתי בפירוש שרק אחרי שמטפלים בגורם – אפשר לעבור לטיפולים סימטומטיים כמו בטא קרוטן. מסכים לגמרי. בטא קרוטן הוא לא טיפול אלא, כאמור, טיפול סימפטומטי בלבד. בהצלחה‏!‏‏!‏

    הגב
  13. משה
    משה אומר:

    נדב שלום,
    אני בן 38 וסובל מסבוראה בפנים מצידי האף ובגבות לאחרונה זה התפשט לי לאזור הסנטר , אני משתמש במשחה שמרכיבה לי הרופאת עור , האם יש לתזונה חלבית קשר לסבוריאה ?מבקש ממך תרופה או רופא ממומחה.
    תודה

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *