דכאון – 5HTP או היפריקום?

דכאון
דכאון היא מחלה המלווה חלק גדול והולך של האוכלוסיה בעולם. מחלה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בדיכאון ממש או רק בחולשה וחוסר רצון או עניין בדבר.
לא ברור מה בדיוק גורם לדיכאון אך מה שברור הוא שאצל אדם במצב של דיכאון ישנה רמה נמוכה של סרטונין במוח ביחס לאדם בריא. מה שעוד הוכח שבמקרים רבים מאד העלאת רמת הסרטונין תפתור את הבעייה באופן מניח את הדעת.סרטונין
המוח שלנו בנוי מהמון תאי עצב שמתקשרים האחד עם השני בעזרת מתווכים עצביים, נוירוטרנסמיטרים. הנוירוטרנסמיטרים מעבירים את האות מעצב לעצב. העצב ששולח את האות, שולח נוירוטרסמיטרים לעצב שעל ידו. לאחר שהם עושים את פעולתם הם נספגים חזרה בעצב השולח ויוצאים מתוך המרווח בין שני העצבים. מקום המפגש בין שני העצבים נקרא “סינפסה”.יש פתרון לדיכאון
סרטונין הוא אחד מאותם נוירוטרנסמיטרים שנמצאים במוח. אצל אנשים שסובלים מדיכאון נמצאו רמות נמוכות של סרטונין במוח.

הטיפול הקונוונציונאלי
הטיפול הקונוונציונאלי מתמקד בהשארת הסרטונין במרווח הסינפטי זמן רב יותר ועל ידי כך לפצות על המחסור בסרטונין. פעולה זו נקראת עיכוב ספיגת הסרטונין.
תרופות מסוג SSRI כדוגמת ה’פרוזק’ מעכבות את הסרטונין בסינפסה. הן אינן מעלות את רמת הסרטונין במוח אלא גורמות לאותה כמות סרטונין נתונה לפעול ‘יותר טוב’.

היפריקום
ההיפריקום, או בשמו העברי פרע מחורר, הינו צמח מרפא חשוב כבר שנים רבות.
ההיפריקום עובד ככל הנראה כמו התרופות ממשפחת SSRI, דהיינו – עיכוב הספיגה החוזרת של הסרטונין מהמרווח הסינפטי. ההיפריקום הוכח כטיפול בדיכאון קל עד בינוני אם כי חסרים עדיין מחקרים מסודרים לגבי פעילותו בדיכאונות קשים. הטיפול בו התגלה כטיפול מופחת תופעות לוואי ביחס לתרופות. מכיוון שההיפריקום עושה פעולה זהה לזאת של התרופה, אסור בשום אופן להשתמש בהם במקביל. בספרות העתיקה מוזכר כצמח לשחרור רוחות רעות מהאדם ואולי זו הייתה כוונתם…
להיפריקום קמו מתנגדים גם מהצד הטבעי. ההיפריקום, כך הם טוענים, הינו תרופה לכל דבר ועניין. גם אם משהו גדל בטבע – אין זה אומר שאנו מרשים לו להכנס לגוף שלנו ולהפר את האיזון הביוכימי במוח.
5HTP
5HTP הוא סיפור אחר לגמרי. 5HTP מעלה את רמת הסרטונין במוח. הוא ממש גורם לעלייה בכמות הסרטונין במוח. הסרטונין במוח מיוצר מחומצת האמינו טריפטופאן שהופכת בעזרת 3B ל 5HTP. בעבר היו משתמשים בחומצת האמינו טריפטופאן על מנת לספק לגוף חומר מוצא ישיר לייצור סרטונין, אולם פרשייה כאובה, המכונה “פרשיית הטריפטופאן” גנזה את המוצר הנפלא וקברה את סיכויי ההצלחה.
לאחר שמתו כמה אנשים כתוצאה משימוש בטריפטופאן, נאסר הטריפטופאן בשימוש בארצות הברית וכמובן, גם בישראל.
לאחר חקירה מעמיקה של הפרשייה, התברר שהבעיה הייתה בייצור לקוי של הטריפטופאן בחברה מסויימת ביפן. היצרן חשב שיש לו רעיון חדשני לייצר טריפטופאן, הרעיון נבדק על הלקוחות והתוצאה הייתה הרת אסון.
מאז, חזר הטריפטופאן למדפים בארצות הברית, אבל בארץ, כנראה, מחכים למשיח.
בין כך ובין כך, ה 5HTP משמש כחומר מוצא ישיר לסרטונין ומשפיע באופן ישיר על רמת הסרטונין במוח.
די בכמות של 100-400 מ”ג של 5HTP בכדי לטפל בדיכאונות חמורים. החשש מטיפול בעזרת 5HTP, מוצדק, אם כי, יצא מפורפורציה – צריך מטפל שמכיר את המוצר והשפעותיו בכדי להשתמש בו. זה לא מוצר מדף קלאסי שנוטלים על פי הוראות יצרן.
כמות גדולה מדי של 5HTP תגרום כמעט בהכרח לכמות גדולה מדי של סרטונין וגם מצב זה אינו רצוי.

לסיכום – 5HTP או היפריקום?

בנוסף לשיקולים שהובאו קיים גם השיקול הכלכלי. בארץ, ה 5HTP יקר מאד. מחירו בארץ בין 3 ₪ ל 12 ₪ ליום (!!) תלוי במינון. מינון גבוה של היפריקום יהיה 4 ₪ ליום. השיקול הכלכלי מהווה שיקול חשוב מכיוון שטיפול זה, למרות שהוא טבעי, הינו כטיפול תרופתי לכל דבר מבחינת ההשלכות של הפסקת הטיפול מוקדם מהנדרש.
המטפל והמטופל צריכים לשאול כמה שאלות בטרם יתחילו את הטיפול?
האם המטופל צריך מינון גבוה או נמוך של ה 5HTP או של ההיפריקום?
האם המטופל יוכל לעמוד בנטל זה לאורך זמן?
האם יש דרך אחרת להשיג את ה 5HTP ? (קרובים/ חברים שמגיעים לארה”ב)
שאלות אלו ישפיעו על ההחלטה.
באופן מעשי – אני משתמש בהיפריקום בד”כ כברירת מחדל. אם המצב קשה יותר ו/או התשובות לשאלות הקודמות אפשרו זאת – אשתמש ב 5HTP .

להתאמה אישית של תוספי תזונה וצמחי מרפא – אתם מוזמנים לפנות אלינו. אם החלטתם שאתם רוצים להיות שמחים יותר – זה יכול להיות צעד חשוב.

16 תגובות
  1. דולב גילמור
    דולב גילמור אומר:

    נדב, אינני בטוח אם הוכח שרמת הסרטונין אצל מדוכאים נמוכה. יש לך מקור? מאי הנפקה מינה? זה יכול להשפיע על הבחירה של התוסף – לכוון העדפה של ה-B3 ואומגה-3 במקום ה-5HTP. בוודאי ל-5HTP יתרון אם מנסים פשוט להחליף תרופה לתוסף ע”פ חוק פייפר.

    הגב
  2. יובל
    יובל אומר:

    הבעיה היפריקום היא שהתרופה עלולה לגרום לשורה של בעיות כגון התלקחות של תופעות אוטואימונית, אלרגיות וכ’. התרופות הרגילות של SSRI למרות תופעות הלוואי שלהם ידועות ע”י הרפואה ולכן ניתן לטפל בהם אצל מומחה מוסמך.

    הגב
  3. נדב אלשייך
    נדב אלשייך אומר:

    יובל שלום,

    האם יש לך מקור מוסמך יותר ללימוד צמחי מרפא מאשר שימוש ב MARTINDALE? אם כן, אשמח לדעת.

    בנוגע לתגובתך –

    1. ב MARTINDALE The Extra Pharmacopoeia, 31, p. 1715/3, לא מופיעות תופעות לוואי כלל על אף שהוא אושר לשימוש ב 6 פרמקופיאות שונות (!!).

    2. החומר הפעיל החשוב בהיפריקום הוא ההיפריצין. ההיפריצין שמשמש כתרופה לכל דבר, הוא בעצם פיגמנט אדום. אם התמצית שאנו קונים היא טובה ויוצרה בתנאים טובים אנו נראה זאת בצבע שלה. הצבע הוא הקובע. בניגוד לתמציות שונות שבהם ניכרים דברי אמת שטוענים שהתמציות לא מתוקננות – בהיפריקום התמצית מתוקננת = כל תמצית בעלת צבע זהה בהיפריקום מכילה את אותם החומרים. לכן – השימוש בהיפריקום כצמח מרפא הוא מהבטוחים יותר. ניתן לשלוט על מינונים ברמות שלא ניתן לשלוט בשום כדור כימי של SSRI.

    3. למה אני מנסה לשכנע? מי שרוצה שישאר עם הפרוזק שלו ומי שרוצה להצטרף למטופלי ההיפריקום של מעט צרי בתוך משפחת מטופלי ההיפריקום העולמית – שיצטרף…
    על האחרונים – אני מוכן לקחת אחריות…

    הגב
  4. אלה עמר
    אלה עמר אומר:

    שלום,
    אשמח לדעת מינונים ל 5H2P ביחס לציפרלקס כאשר מדובר בטיפול בחדרדות. מה הכמות שיש לקחת? אם לוקחים פעם ביום ומידי פעם עושים הפסקות זה מסוכן? בעייתי? האם יש חשיבות רפואית ללקיחה רצופה? אני בדרכ לא ממש מתמידה.. האם יש בדיקה שמאפשר לדעת האם יש לי חוסר בסרטונין? תודה

    הגב
  5. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    אלה שלום,

    קשה לתת מינונים באינטרנט ללא הכרות מעמיקה של המצב ואולי אף בלתי אפשרי ולא אחראי. מציע לך לפנות באופן אישי למטפל שיעזור לך וילווה אותך עד לסיום התהליך.

    באופן כללי ניתן לומר שהפסקות ב 5HTP הן לא טובות בכלל. חובה לשמור על רצף טיפולי.

    ולסיום המלצת קריאה: ממליץ לך לקרוא את הספר “אפקט הקצה” שיצא בהוצאת פוקוס. הספר נותן מעין מבחנים שעוזרים לאדם לגלות האם יש לו חסר בסרטונין (ואולי עודף?) וחסרים ועודפים בנוירוטרנסמיטרים האחרים במוח: דופאמין, אצטיל כולין וגאבא. אגב, הספר לא משאיר את הקורא באוויר ומספק לו שלל עצות להגיע לאיזון לאור תוצאות המבחנים.

    קריאה נעימה!

    הגב
  6. אלה עמר
    אלה עמר אומר:

    תודה רבה!!
    מעיון קצר עולה שעפי הכתוב רוב בעיות החרדה הן תוצאה של חוסר בגאבה ולאו דווקא בחוסר סרטונין.. אם תוכל להרחיב בנושא אשמח להתעדכן.

    הגב
  7. שרה
    שרה אומר:

    אני סובלת מדיכאון קליני כ-40 שנה. היום אני מטופלת בסרנדה (לוסטרל) בתוספת למיקטל.אני מתפקדת, אך מדוכאת, עם עליות וירידות. נטורופטית המליצה לי על היפריקום  כתוספת,  וזה סותר את מה שנאמר כאן. מיותר ליציין שאני כבר מאוכזבת ומיואשת, כי נראה לי שהדכאון ילווה אותי עד סוף ימי. האבסורד הוא שאני גם בנאדם מלא שמחת חיים, ושני הקצוות חיים “באושר” זה לצד זה.

    הגב
    • דוד
      דוד אומר:

      מסתבר שהדיכאון הזה נובע מבעיות אחרות, כמו אי סיפוק מדברים מסוימים או שהחיים האלו הם ללא מטרה וללא תכלית, ולכן הטיפול בזה צריך להיות לא דווקא תרופתית, אלא יותר נפשית ואפילו דתית

      הגב
      • נדב אלשיך
        נדב אלשיך אומר:

        מסכים לחלוטין שיש צורך בעטיפה כוללת ולא רק בחומר כימי (טבעי או אחר..)

        הגב
  8. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שרה שלום, אכן ההמלצות שקיבלת סותרות את האמור כאן. אם הנטורופתית יודעת מה היא עושה יכול להיות שזה יעבוד. אם לא – זה עלול להיות מסוכן. בקשר למצבך – הייתי מציע לבדוק אם לא מדובר בהפרעה ביפולארית. אם כן‏, הטיפול יהיה שונה לגמרי ויתכן שבשל כך שום דבר לא עוזר. מציע לך, לא להיות מיואשת – יש המון אנשים שיצאו ממצבים כשלך. יום טוב, בריאות ושמחה, נדב.

    הגב
  9. איריס
    איריס אומר:

    שלום … לקחתי במשך  תקופה של  4חודשים 5-HTP  וסיימתי  את  הכמוסות…עברה שנה מאז ושוב לפניי 3חודשים  התחלתי  שוב לקחת  על  דעת  עצמי … חברה שנסעה לחול  ביקששתי  מימנה שתרכוש בשבילי  את  המוצר..  מה שכן  אני לא רואה שזה ממש  עוזר מה שכולם  מספרים  …  ואחרי כול  המאמרים  שקראתי .  מה שכן   זה עוזר  לרדת  במישקל .. לי  בכול אופן  ..  אני לוקחת  כול  יום  2  כדורים  של 100מג   לא  בשעות  מסודרות..   אם  לא  לוקחים  יומיים  רצוף   האם  אפשרי  להמשיך  את  הטיפול  רגיל?  ומתי  בדיוק  לקחת  זה משנה אם  זה בבוקר  .. בצהריים . או ערב.. או שהעיקר זה לקחת..  מה זמן  התקופה שמומלץ  להשתמש ב5HTP?  וכול  כמה שעות ?  והאם  זה בסדר  ליטול שעה לפני הארוחה ?  אני לא  שומרת  מבחינת  תזונה נכונה  בקושי אוכלת .. אך  חייבת  לאכול מתוק.. האם יש  מוצרים  שמשבשים את  הפעולה שלא  רצוי לאכול אותם  בזמן  הלקיחת   כמוסות.. אשמח  לתשובה..  תודה רבה.

    הגב
  10. דנה
    דנה אומר:

    השתמשתי בכל תרופה קונבנציונלית אפשרית. ההיפריקום שרק אותו אני לוקחת מאפשר לי לתפקד וללא תופעות לואי קשות של התרופות שגם בזמן השימוש בהם היו לי ימים קשים.
    אכן אין לי שמחת חיים שהייתה לי אבל הדיכאון הקשה איננו.
    אשמח לדעת אם 5HTP יכול להשלים לי את החסר לגבי השימחת חיים?
    תודה

    הגב
  11. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    דנה שלום,

    5HTP יכול להיות טוב לעיתים מהיפריקום אולם בכל מקרה אין לצרוך את שניהם יחד בו זמנית ומכיוון שההיפריקום כרגע הוא חייך – הייתי ממליץ לך לנסות דברים אחרים כמו – בדיקת רמת ה B12 בדם, תוספת אומגה 3 ועוד.

    בהצלחה!

    הגב
  12. Tair
    Tair אומר:

    שלום אני נוטלת צמח רודיולה ויש שיפור בדיכאון והחרדות אבל אני לא מאושרת ולא שמחה .. רק מרים רותי מהמיטה.. אני רוצה לנסות את ה5htp ..האם אפשר להיכנס איתו להריוו במידה וארצה? ומה המינון שמתאים לי? אני בדיכאון בנוני מינוס.. כך אמרה הפסיכולגית ..והאם יש לו תופעות לוואי?

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *