היפריקום מועיל לתסמונת קדם וסתית (PMS)

ההיפריקום הוא אחד הצמחים הנחשבים בעולם הצמחים ועכשיו הוא תופס מקום גם בטיפול בתסמונת קדם וסתית (PMS). על מחקר חדש, על ספר ישן, על תרופה חדשה ועל שחיתויות ישנות. הכל בכתבה הבאה..

ההיפריקום
ההיפריקום (Hypericum perforatum או בשמו העברי "פרע מחורר") ידוע מיכולתו להשפיע על מצבים של דיכאון קליני קל-בינוני. לא ידוע עדיין מה גורם לדיכאון אולם מה שברור שהעלאה של רמת הסרטונין במוח או שיפור של התפקוד של הסרטונין במוח תועיל לחולי הדיכאון. התרופות ממשפחת ה SSRI לטיפול בדיכאון עובדות במנגנון זה: הן מעכבות את הספיגה החוזרת של הסרטונין במוח ובעצם גורמות לכך שהוא יפעל זמן רב יותר במוח. ההיפריקום עובד באותה השיטה, אם כי, השימוש בו הוא בעל הרבה פחות תופעות לוואי. עוד קצת על היפריקום ודיכאון >>

היפריקום ו PMS
מחקר חדש שהתפרסם ב PUBMED, קושר את ההיפריקום גם לטיפול ב PMS. מפליא, לא? החוקרים נתרו את רמות החומרים הדלקתיים בדם של הנבדקות אולם לא הצליחו להבין את המנגנון. נו, מילא, העיקר שזה עובד, לא?

תוצאות המחקר
התוצאות היו חד משמעיות: ההיפריקום מצליח להפחית מהתופעות הלא נעימות שמתלוות לוסת. אגב, המחקר היה מחקר כפול סמיות ולא המטופלות ולא המטפלים ידעו את הרכב הכמוסה שקיבלו על מנת למנוע השפעות פסיכולוגיות.

ספר ישן
הספר של ד"ר מינה פארן, "צמחי מרפא ברפואה המודרנית", יצא בשנת 1997. הספר סוקר צמחי מרפא שונים לבעיות שונות. מפעם לפעם יוצא מחקר שמאושש טענה כזו או אחרת שמופיעה בספר. כזהו המחקר הנוכחי שפרסמנו שמאשר שאכן ההיפריקום עוזר לתסמונת קדם וסתית ולתופעות הלא נעימות שמתלוות לוסת, דבר שהופיע כבר בשנת 1997 בעמוד 234 של הספר. אוי, כמה נשים הפסידו את ההיפריקום משנת 1997 ועד פרסומו של המחקר החדש! אילו רק היו סומכים על ד"ר מינה פארן! (וכמה נשים יפסידו את ההיפריקום מהיום ועד שיצאו עוד 2-3 מחקרים שמאשרים את המחקר הראשוני…).  

אז איפה קונים היפריקום?
המשימה הזו הפכה בשנים האחרונות למורכבת יותר בארצינו הקטנטנה. קשה להשיג היפריקום? אולי זהו צמח נדיר? ובכן, אגלה לכם סוד: ההיפריקום גדל בארץ בר ואין כל קושי לגדלו בארץ. אם כן, מה הבעיה? הבעיה היא שמשרד הבריאות החליט להערים קשיים על מייבאי ומוכרי ההיפריקום. לא בכל מקום מותר למכור ולא לכל אחד מותר לייבא.

הסיבה: שחיתות!
באותה התקופה שהתחיל משרד הבריאות לשים רגליים למוכרי ההיפריקום, נכנסה לשימוש תרופה חדשה: "רמוטיב". רמוטיב היא תרופה נוגדת דיכאון לטיפול בדיכאון קל-בינוני וללא תופעות הלוואי הרבות שמאפיינות את התרופות השונות ממשפחת ה SSRI. נחשתם נכון… המרכיב היחיד ברמוטיב הוא היפריקום. אני יודע שזו נשמעת האשמה חמורה אולם אני לא מאשים אף אחד. רק מציין את העובדות: צמח ההיפריקום התחיל להמכר בארץ כתרופת מרשם ובאותה התקופה התחיל משרד הבריאות להקשות על מוכרי ההיפריקום. נקודה למחשבה…

0 תגובות
  1. אתי לו
    אתי לו אומר:

    שלום , ברצוני להפסיק את הטיפול בסרוקסט ולהתחיל ליטול רמוטיב, מהו  הזמן הנדרש להפסקה בין שתי התרופות על מנת לא ליצור ריאקציה?

    הגב
  2. אורית
    אורית אומר:

    שלום רב לד"ר נדב
    רציתי רק להביע מן הערכתי לכתיבתך.  ברור לכל הקורא כי אינך כותב הדברים בלא לערוך תחקירים
    מלאים ולהציג מנתוניהם לקוראיך. אתה מספק מידע רב ועשיר וחולק מתבונתך הרבה עימנו.
    לעיתים אנו נתקלים בכתיבה אשר אינה מספקת את הנתונים שמאחורי המסקנות הסופיות וזאת בניגוד אליך שכן טורח ומשתף בעניין הרב והידע שבידך.
    תודה רבה לך. אמשיך ואקרא בשמחה את דבריך איש חכם.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *