A1C גבוה אבל רמת הסוכר תקינה?

כולם יודעים שמדד ה A1C הוא המדד לבדיקה של רמת הסוכר בגוף. אולם מה קורה כש ה A1C גבוה ורמת הסוכר תקינה? בכתבה קצרה זו תקראו קצת על ה A1C, על מדידות סוכר שונות וכמובן נענה על השאלה שבכותרת הכתבה…

הקדמה קצרה..
בכתבה זו, לא נתייחס לגורמים של הסכרת, לסיבוכים השונים של הסכרת ולטיפול בהם, לתזונה המתאימה בסכרת ועוד. לחיצה על הקישורים השונים תשלים למי שצריך את החסרים השונים.

A1C
מדד ה A1C הוא מדד שמודד כמה מההמוגלובין שבדם “נהרס” כתוצאה מחשיפה לסוכר. למה זה חשוב לדעת? השיטות “הישנות” למדידת רמת הסוכר, נותנות תוצאה של כאן ועכשיו. כלומר, מדדי הסוכר הרגילים כפי שנבדקים בקופות החולים או במכשירים השונים לניתור סוכר בודקים מה המצב של הסוכר כרגע. זהו מדד חשוב אולם לא תמיד אמין. לדוגמא: אם הנבדק אכל כרגע או בשעות האחרונות, יתכן שמדד הסוכר אצלו לא יהיה תקין. מסיבה זו, נבדקי הסוכר מתבקשים לנתר את רמת הסוכר כאשר הם בצום של 8 שעות לפחות.

יתרון ה A1C
כאשר מודדים נזק מתמשך של הסוכר, אנו בעצם מודדים מה המצב בשלושת החודשים האחרונים מבחינת הסוכר. יתכן שאדם היה מאוזן ובכל בוקר הסוכר שלו 80 אולם במשך היום הסוכר חוגג ומשתולל. מצב זה יבוטא ברמת ה A1C. ה A1C נותן לנו מדד שדומה למדד של אדם שמנותר 24 שעות במשך 3 חודשים. הוא מספר לנו את מאחורי הקלעים שמעבר לדגימות הקטנטנות של הסוכר שנלקחות בצום.

A1C וסיבוכי סכרת
מכל האמור לעיל, מובן אם כן, למה ה A1C משמש מדד אמין ביחס לסיבוכי הסכרת. אדם שמצליח להיות מאוזן בכל בוקר (על ידי תרופות.. אה! נפלאות הגלוקופאג’..) אבל במשך היום המצב קטסטרופה, הדבר יתבטא סביר להניח במצב ה A1C ובסיכון של אותו אדם לסיבוכים של הסכרת.

אבל מה אם רמת ה A1C גבוהה ורמת הסוכר בצום תקינה?
לאור האמור, הרי זה ברור לגמרי. מדובר באדם שחשוף לסיכוני וסיבוכי סכרת אף ללא שהוא “חולה רשמי” במחלת הסכרת. מדובר באדם שבמשך היום, רמת הסוכר שלו משתוללת אבל בצום היא סבירה. סביר להניח שאדם כזה יוכל יותר בנקל לאזן את רמת ה A1C שלו על ידי שינוי תזונתי מאשר מי שאצלו רמת הסוכר בצום גבוהה גם היא. האחרון, סובל כבר ממצב של דחייה של התאים את האינסולין, מצב המוגדר “תנגודת לאינסולין”.

סיכון לאי ספיקת לב
במחקר שפורסם ב diabetes כתב העת של American Diabetes Association, נבדקו 11,000 אנשים ללא רקע של אי ספיקת לב ובעלי רמת סוכר תקינה. במחקר נבדק הקשר בין רמות A1C ובין אי ספיקת לב. התוצאות היו חד משמעיות: נמצא קשר בין רמות A1C גבוהות ובין אי ספיקת לב. כלומר, רמות גבוהות של A1C מעלות את הסיכון לאי ספיקת לב. גם כאן ההסבר פשוט: הסוכר גורם נזקים לכלי הדם וללב ועל אף שבבדיקות סוכר רגילות נראה שהאדם אינו חולה, מדד ה A1C מגלה לנו שהמצב אינו כך.

לרוץ לבדוק רמת A1C?
לרוץ זה תמיד טוב ובעיקר אם מישהו חושד שהוא מתחיל לפתח סכרת… אבל עכשיו ברצינות: כאשר עושים בדיקות דם תקופתיות (פעם בכמה שנים) אין שום סיבה שרמת ה A1C לא תבדק. יש היום כבר רופאים שמכניסים את הבדיקה לנוהל הבדיקות התקופתיות אולם יש רופאים שרק במצבים של סוכר גבוה מבקשים מהנבדק לעבור בדיקת A1C בבדיקה הבאה שלו. המחקר הנוכחי הוכיח מעל לכל ספק שיש חשיבות עליונה בבדיקת ה A1C אף במנותק מבדיקת הסוכר הרגילה. בתקווה שאט אט יופנם גם במחוזות ארצינו הקטנה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *