שותה קוקה קולה?

קוקה קולה הוא אחד המשקאות הנפוצים בארץ. מושקעים בו משאבים רבים בפרסום ושטיפת המוח של האזרח. והאמת, לא רק קוקה קולה, גם משקאות קלים אחרים ממש לא תורמים לבריאות שלנו. מחקר חדש שמוכיח טענות ישנות מאד…

לא דומה. לא כמעט. קוקה קולה!!

כך אומר לנו השדרן. האנשים שותים, בחברות המשקאות הקלים מגלגלים כספים וכולם נהנים עד ש..

סרטן הלבלב
במחקר שבוצע בסינגפור והתפרסם ב Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention ששייך ל AACR התפרסמה האמת המרה. המחקר בדק מעל ל60,000 מתושבי סינגפור והתוצאה היתה חד משמעית: בקרב אלו ששתו יותר מפעמיים בשבוע משקאות קלים היה סיכון של 87% יותר לחלות בסרטן הלבלב.

הלבלב
הלבלב הוא בלוטה שברובה היא אקסוקרינית, כלומר, מפרישה את תוצריה אל מחוץ לדם ובמקרה שלנו – אל מערכת העיכול. הלבלב מייצר חלק משמעותי באנזימים של מערכת העיכול ובלעדיו עיכול המזון לא יתבצע כשורה. בשנת 1869 גילה החוקר פאול לנגנהרס את איי לנגנהרס. לא, הוא לא היה הרפתקן נודע שכבש איים חדשים מידי הילידים המקומיים. את האיים הוא גילה במקום לא אחר מאשר בלבלב. איי לנגנהרס הם מצבורים של כ 2 מליון תאים בלבלב שמייצרים הורמונים שונים. כלומר, התגלה שהלבלב לא רק מייצר חומרים המופרשים אל מערכת העיכול אלא גם חומרים המופרשים לזרם הדם = הורמונים.

תאי בטא – עבדות של שנות האלפיים
אם חשבנו שכבר אין עבדות בעולם, נוכחנו לדעת שבאיי לנגנהרס יש עבדות. יש ויש. באיי לנגנהרס נמצאים “תאים מסוג בטא”. תאי בטא אחראיים על יצור האינסולין ומסתבר שככל שיורדת העבדות בעולם עובדים תאי הבטא קשה יותר ויותר. אבל לפני כן – הקדמה אחרונה להיום על האינסולין.

האינסולין
האינסולין הוא הורמון שמיוצר על ידי תאי הבטא שבאיי לנגנהרס שבלבלב. תפקיד האינסולין לאפשר לסוכר שזורם בדם להגיע אל תוך התאים. ללא אינסולין – אין יכולת לתאים להכניס אל תוכם את הסוכר. כאשר יש יותר סוכר בדם – יש יותר אינסולין שיכניס את הסוכר לתאים. בסכרת נעורים (או בשמה המקצועי “סכרת type 1”) יש הרס של תאי הבטא בלבלב על ידי מערכת החיסון ועל ידי כך הפסקה מוחלטת של יצור האינסולין. במצב כזה, אין מנוס מלקבל אינסולין באופן חיצוני בזריקה.

המשקאות הקלים
המשקאות הקלים מכילים פחמימות ריקות רבות. מה מתרחש כאשר אנו שותים שתייה מתוקה (מאוד)? השתייה זורמת אל מערכת העיכול, משם במהירות מתבצעת ספיגה אל הדם והלבלב ההיסטרי מבצע פעולות נואשות של ייצור אינסולין על מנת לעמוד בקצב. מסתבר, שההפעלה הזו של הלבלב באופן כה אינטנסיבי גורמת ללבלב לפתח סרטן.

בקיצור – ניתן לסכם זאת בצורה פשוטה: יותר קולה = יותר סרטן. זוהי לא דעתי האישית אלא מסקנת המחקר (נא לא לתבוע אותי על הוצאת דיבה אלא את ממשלת סינגפור… תודה.)

רק נזכיר – המחקר בוצע על אוכלוסיה גדולה מאד ועקב אחריהם במשך 14 שנה (!!). אני לא הייתי חושב אפילו לחכות למחקר הבא שיפריך את המחקר הזה פשוט מכיוון שכנראה לא יהיה כזה מחקר…

מה עושים?

מפסיקים באופן מוחלט לשתות את הנוזלים המתועשים המתוקים. לא פעמיים בשבוע ובוודאי שלא בכל יום. אגב, אם שאלתם, אחוזי השרידות מסרטן הלבלב הם כ 5%. נשמע לא משהו? אז תקחו את עצמכם בידיים.

הצעה: אולי אפשר לחייב את החברות של המשקאות הקלים לכתוב אזהרה כמו על קופסאות הסיגריות? מה אתם אומרים? אני חשבתי על משהו כמו: “אזהרה! משקאות קלים עלולים לגרום למחלות קשות ואף למוות!”.

אשמח לתגובות.

0 תגובות
  1. שהם
    שהם אומר:

    נדב,
    יש קשר לגזים שבמשקאות? למה הכתבה היא על הקולה? אתה הסברת שזה בגלל הסוכר…אז זה בעצם כל מיץ? כל דבר מתוק? גם ממתקים גורמים לסרטן בלבלב?

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שהם שלום,

    קודם כל, כל מה שנאמר בכתבה נכון גם לגבי סוכר אלא ש:

    1. קולה מכילה כמות מטורפת של סוכר (כ 4.5 כפיות סוכר בכוס אחת!!).
    2. בחישוב קל – בפחית קולה (מסתפקים בפחית או קונים בקבוק “קטן” של 500 מ”ל??) יש יותר מ 7 כפיות סוכר. כמעט כל משקה אחר עם כזו כמות של סוכר היה גורם לנו לבחילה ולמתיקות יתר אלא שהקולה בגלל הנוסחה המיוחדת שלה (הגזים, החומציות ועוד) מצליחה לגרום לזה להיות טעים.
    3. הקולה מגיעה בנוזל בניגוד לרוב הממתקים. ממתקים משתהים לפחות איזושהי תקופה קצרה במערכת העיכול עד לפירוק מלא ומעבר לזרם הדם. הקולה, הנוזלים המתוקים, מגיעים כסוכר נקי למערכת העיכול ואינם דורשים פירוק כלל: לא פירוק פיזי ולא פירוק כימי. בקיצור – כמעט מהפחית אל תוך הדם.
    4. שוב , גם לגבי משקאות ממותקים אחרים קיים החשש וקיים הנזק אולם לגבי קולה בפרט – יש בה אפילו יותר סוכר מאשר מה שיש במשקאות ממותקים אחרים בד”כ.
    5. אגב, משקאות מסוכנים אחרים הם משקאות האנרגיה שלשמחתי החלה להכתב עליהם ההנחיה הברורה שהם לא מיועדים לבעלי לחץ דם גבוה, אנשים הסובלים מסכרת, נשים בהריון, ילדים ועוד. אזהרות מסוג זה, תורמות להעלאת המודעות של הקונה (לפחות של הקונה המעיין מעט בתוויות המוצרים אותם הוא קונה) ותורמות לפחות להדלקת נורה אדומה אצלו.

    מקווה שעניתי על ששאלת.

    יום טוב, נדב.

    הגב
  3. אמל
    אמל אומר:

    מכל האמור לעיל, אסור לשתות קולה. ומה עם משקאות דיאטטים? דיאט קולה או זרו? יש הטוענים שעדיף לשתות דיאט ספרייט על פני דיאט קולה, האם זה נכון ולמה?
    תודה

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    אמל שלום,

    דיאט זה כבר סיפור אחר לגמרי.

    הממתיקים המלאכותיים הם ברובם חומרים שמזיקים לגוף בצורה כזו או אחרת. מדובר בחומרים שמשפיעים לרעה על המוח, על הכבד ועל אברים שונים נוספים בגוף.

    בקיצור – להמנע גם מאלו…

    הגב
  5. אילנה
    אילנה אומר:

    נדב שלום
    אני מבינה שמכל הדברים שנאמרו כאן הכי בטוח זה מים או מים בטעמים (?) חבל שאין תוכנית
    מורחבת של מודעות ,אנשים שותים רעל וזה טעים להם (אגב גם אני עד לא מזמן)אתה בהחלט פתחת את עיניי ואני בטח לא יכניס קולה הביתה ןבטח גם לא לגוף שלי …שניהיה כולם בריאים תודה על המידע

    הגב
  6. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    אילנה שלום, גם מיצי פירות אם לא מדובר בכמות גדולה מידי יכולים להיות טובים. תה ירוק או חליטות צמחים במינון, משקה צ‏’‏יקוריה ודומיו ועוד ועוד. יש המון מה לשתות… לגבי המים בטעמים – יש חברות שונות וצריך לבדוק כל מוצר בפני עצמו מבחינת  תכולת הרעלים שבו. אל תשכחי שיש רעלים שקופים… יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  7. אירית בלום
    אירית בלום אומר:

    נדב….שלום
    אני ממשיכה לעיין באתר, מכתבה לכתבה.ונפעמת ממך, ומהאתר.
    המון תודות.
    אגב,לגבי הכורכום…מעבר לשימוש בו כתבלין למרק ולתבשילים
    לא מצאתי הנחיה לשימוש מניעתי. האם אתה ממליץ על שתית מים עם כורכום
    פעם ביום?
    ברכות ו
    GOD BLESS U
    אירית בלום

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      אירית שלום,

      תודה על הפרגון.

      בנוגע לכורכום אני לא ממליץ עליו כטיפול מסודר לבד ממקרים חריגים. הסיבה היא לא כי הוא לא טוב אלא פרקטית: אני מעדיף להמליץ לאנשים על אפשרויות אחרות x שלוש פעמים ביום ולהשתמש בכורכום כנלווה במשך היום. כך ניתן לנצל את יכולתו של הכורכום לעבוד כתבלין ולא להעמיס על המטופל הרבה טיפולים הן מהבחינה הפרקטית והן מהבחינה הכלכלית.

      מקווה שהובנתי…

      שבוע טוב ובריאות, נדב.

      הגב
  8. עירית
    עירית אומר:

    מים! מים! מים!!!!!!!!!!!! אפשר להוסיף עלי נענע וחתיכת לימון בקנקן.  טעים מרווה והעיקר בריאות. (-:

    הגב
  9. לימור פל
    לימור פל אומר:

    האם יש בכוס דיאט קולה איזשהם אחוזים של מים?
    אני שואלת מכיוון ואני מיובשת אך לא מסוגלת לשתות מים כי אני מקיאה אותם מיד. מסתבר שדיאט קולה אני לא מקיאה ולכן חשוב לי לברר האם יש בדיאט קולה איזשהו אחוז של מים?
    תודה רבה
     

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      בוודאי שיש מים בדיאט קולה.

      הפתרון לדעתי:

      1. אינפוזיה – עירוי נוזלים.

      2. לאחר שהגוף יקבל מעט נוזלים להתחיל לשתות בהדרגה מים. לא לשתות דברים אחרים.

      בהצלחה!

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *