FDA: יתכן שלבודופה גורם לסרטן הערמונית

חולי פרקינגסון רבים משתמשים בתרופת הלבודופה. לבודופה יכול להפוך בגוף לדופאמין שזהו בעצם המרכיב החסר במוחם של חולי פרקינגסון. מסתבר שאליה וקוץ בה: הלבודופה עלול אולי לגרום לסרטן הערמונית.

ראשית חשוב להדגיש שאסור לחולי פרקינגסון להחליט על דעת עצמם להפסיק את השימוש בתרופה עקב הכתבה שלי / אזהרת ה FDA. אני לא כותב שורות אלו כדי להיות מכוסה מתביעות משפטיות אלא מכיוון שבאמת יש בעיה בהפסקת תרופה זו ללא ליווי צמוד של איש מקצוע.

במחלת הפרקינגסון, אזור מסויים במוח שמייצר דופאמין מפסיק לעבוד כשורה. הדופאמין באותו אזור מתפקד כמבטל עיכוב של פעולות המוח. כלומר, כדי לווסת ולשלוט בצורה טובה על פעולות המוח, יש מנגנון של עיכוב תמידי של פעולות המוח. מעין בקרת איכות לפני שהמוצר נארז ונשלח. הדופאמין נותן את ה OK הסופי בכך שהוא מבטל את העיכוב ונותן לפעולה לצאת לדרך. חולי פרקינגסון, נשארים איפה עם העיכוב בלבד. לכן, התנועות שלהם איטיות יותר והפעולות שלהם מעוכבות.

אחד הדברים המפחידים בפרקינגסון הוא זה שאין לחולים שליטה על הגוף שלהם. חולי פרקינגסון מתארים שהם אומרים ליד להתרומם אולם היא לא מתרוממת. הם מנסים לשכנע את הרגל לזוז אולם היא לא זזה. הגוף פתאום לא נשמע להוראות המוח או נכון יותר לומר – הפקודה שנתן האדם לרגל שלו על מנת שתזוז נשארה “תקועה” במוח בגלל עיכוב של המוח שלא בוטל על ידי הדופאמין.

לבודופה היתה אמורה להיות הפיתרון המושלם לבעיה: חומר שהופך בגוף לדופאמין ומגיע אל המוח. הרי כל מה שחולה הפרקינגסון צריך זה מעט דופאמין ולכן ההגיון ברור. אולם המטופלים נתקלו בתופעות לוואי קשות כמו סחרחורות, בחילות ואף קצב לב מוגבר. מסיבה זו, התווספו תרופות נוספות לבודופה שכבר לא ניתנת לבד. התרופות המשולבות אמורות לייעל את תפקוד הלבודופה ועל ידי כך להגיע לתוצאות טובות בעזרת מינון נמוך יותר.

מה הקשר בין כל זה ובין סרטן הערמונית? שאלה טובה. כעת מנסה לבדוק ה FDA האם יש קשר בין הלבודופה ובין סרטן הערמונית. לדברי ה FDA יש מחקר ארוך טווח שמתחיל להראות קשר שכזה ואם אכן כך הוא – יש צורך לבדוק את הנושא בצורה יסודית יותר.

מה זה אומר לנו? האם לתת אוטומטית לחולי פרקינגסון דברים שיכולים למנוע סרטן ערמונית? האם לנסות ולהוריד מינון של התרופה ולחפש תחליפים אחרים?

נשים יכולות להיות רגועות. גם הגברים לא צריכים להלחץ, לדעתי, אלא לעשות בדיקות דם תקופתיות כדי לדעת מה מצב הערמונית שלהם, להיות ערים יותר לסימנים קליניים שמורים על בעיות בערמונית כמו קושי בהטלת שתן, קימה בלילה לשירותים ועוד. במקרה וכבר יש הגדלה של הערמונית או חלילה סרטן הערמונית – מומלץ לבדוק בעזרת רופא מומחה את האפשרויות השונות אם כי הם לא רבות.

0 תגובות
  1. תל אביבית
    תל אביבית אומר:

    יש פתרון אחר לתופעות הלוואי של מחלת הפאקרינסון – קנביס רפואי!!! למה את/ה לא מציין/ת את זה? מדובר במידע שיכול לשפר לחולות וחולים את החיים.
    הקנביס הרפואי אינו גורם לסרטן הערמונית או לכל סוג אחר של סרטן (כולל ריאות) כל עוד נוטלים אותו אוראלית (למשל בתה, או בשילוב עם אוכל יש הרבה אתרים בעברית ובאנגלית עם הסברים וסרטונים מנחים). והוא עוזר מאוד עם הסימפטומים. למי שרוצה לראות במו עיניו – חפשו ברשת את הסרט של אברי גלעד על השפעות הקנביס הרפואי – יש שם חולה פרקינסון ישראלי שמסביר על ההשפעה ומדגים.
    אני חולה במחלה אחרת והקנביס הרפואי ממש מציל אותי משקיעה למצב הרבה יותר גרוע ומסייע להפחית רמות כאב בלתי נסבלות ולישון שינה יותר ארוכה.
    איך משיגים? לפנות לרופא המשפחה ולבקש הפניה (טופס 17) למרפאת כאב בבית החולים הקרוב אליכם. שם להראות מסמכים של היסטוריה רפואית ולבקש מהרופא/ה שיפנו בשמכם למשרד הבריאות בבקשה לקדם את התהליך עבורכם. שימו לב: שמעתי על מקרים שאנשים שילמו כסף לארגון כזה או אחר כדי לקבל שם של רופא שימליץ עליהם למשרד הבריאות – זו רמאות ואל תפלו לזה!!! פשוט חפשו בפורומים מ ידע על רשימת הרופאים שמקדמים את הנושא ומכירים בחשיבות של זה (אציין את ד”ר סילביו בריל מנהל מח כאב באיכילוב, ד”ר גור אריה מחלקת כאב אני חושבת שבשיבא, וכמובן הרופאה שמופיעה בסרט של אברי גלעד – ד”ר ברקת). אם רופא משפחה או מומחה אמר לכם “לא” – דעו שאתם זכאים למצוא רופא אחר שימליץ. יש הרבה היום שמבינים את ההשפעה החיובית של הטיפול הזה. יש תקווה 🙂 בהצלחה והרבה בריאות לכולם.

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      אוהו! יש הרבה דברים שאפשר להמליץ לפרקינגסון… כאן דיברנו על מה לא…

      ובהתייחסות ישירה: אני חושב שיש דברים הרבה יותר טובים לפרקינגסון מאשר קנביס בצורה כלשהי.

      הלוואי שאנשים היו נפתחים קצת לעולם שמעבר ל״שיכוך תופעות לוואי״ והיו מגיעים גם ל״ריפוי מחלות״.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *