ויטמין השמש

ויטמין D נוצר בעור כאשר מגיעות אליו קרני השמש. האם יש טעם לצרוך ויטמין D? איפה מוצאים אותו חוץ מאשר בשמש? הכל בכתבה הבאה.

עצמות
השמש נותנת לנו הרבה בריאות וטוב וגם ויטמין D. כבר מגיל צעיר, אנו “צורכים” ויטמין D דרך השמש שעוזרת לנו לבנות את העצמות שלנו ובעוד מגוון תפקידים. הויטמין D תויג כויטמין העצמות. ויטמין שעוזר לנו לשמור על העצמות שלנו. ויטמין D עושה את התפקיד הזה בכמה מנגנונים: שותף בהפסקת פירוק העצם על ידי בלוטת הפרא תירואיד, עוזר לסידן להיספג במערכת העיכול ועוזר לסידן לבנות את העצם. בטיפת חלב ממליצים לכל תינוק לצרוך ויטמין D לתינוקות על מנת למנוע “רככת”, מחלה שבה העצם לא מתפתחת באופן טוב בגלל החסר בויטמין D.

השמש
אנו מכירים את הבריאות שנותנת לנו השמש. גם בתחום העצם אותו הזכרנו עכשיו, גם בתחום מצבי הרוח ועוד. אבל – בשנים האחרונות עולה המודעות לנזקים שהשמש יודעת לעשות. השמש מצטיירת כאויב שיש להימנע ממפגש איתו. לא לצאת החוצה בשעות החמות ואם כן – רק עם קרם הגנה ומשקפי שמש והיסטריה כללית זו, מופצת בכל הזדמנות אפשרית.
מסיבה זו, נמנעים אנשים רבים מחשיפה לשמש ונוצרים חסרים של ויטמין D.
סיבה נוספת לחוסר בויטמין D היא סיבה דתית: ממצאים חד משמעיים מראים שחסר בויטמין D נפוץ יותר אצל נשים דתיות-חרדיות ואצל נשים ערביות.

השמש – אויב?
דולב גילמור, תזונאי ומרפא טבעי, לימד אותי שככל שיש מידע שיודעים אותו יותר אנשים – יש יותר אנשים שהתאמצו שהם ידעו אותו. אני לא בטוח שהמשפט צוטט במדויק אבל המסר ברור – למישהו חשוב מאד למכור לנו את “האמת” הזו לגבי השמש. אם לא היו מוכרים לנו את האקסיומה הזו בצורה כל כך ממוקדת ואינטנסיבית – לא היינו יודעים את זה.

שטיפת מוח
אני הולך לעשות משהו שאני נמנע מלעשות אבל אין לי ברירה: האגודה למלחמה בסרטן טוענת שיש שני גורמים לסרטן: עישון ושמש. כמובן שישנם עוד גורמים אבל רובם זניחים/ לא הוכחו/ לא כל כך מסוכנים כמו שמציגים אותם/ גורמים לציבור להתקף בהיסטריה בלי סיבה/ ועוד.
הקמפיינים של האגודה מדברים כמעט רק על חשיפה לשמש ועל עישון. כמעט אין מילה על צבעי מאכל (לא הוכח), על פלאפונים (היסטריה ללא עובדות מבוססות) ועוד. אנו הרי יודעים שישנם הרבה גורמים קרצינוגניים (מסרטנים) אבל קשה לשמוע על כך בארץ. מישהו דואג להסיט את מלוא הזרקורים אל השמש ואל העישון – העיקר שנשכח מהשאר. הסיבות: אני לא רוצה להאמין בכך, אבל כל המי ומי יושבים באגודה למלחמה בסרטן – בכירים בסלקום ובאורנג’ (אולי גם בפלאפון – לא התעמקתי..), בכירים בחברות התרופות (מנכ”ל טבע למשל) ועוד. אתם מוזמנים להיכנס לאתר האגודה למלחמה בסרטן, לצפות במסרים, לחשוב רגע ולראות מה כל כך חסר שם. אתם גם יכולים להיכנס לרשימות “חבר הנאמנים” ושאר חברי הצוות שנמצאים באגודה. אני לא רוצה להחליש את ידי האגודה בעבודה החשובה שהיא עושה, אך אני חושב שגם היא לא נקייה מאינטרסים.

החבר הטוב – השמש
נכון, לא טוב להיחשף לשמש בשעות בהם רמת הקרינה גבוהה אבל מכאן ועד להתמרח בקרם הגנה נון-סטופ המצב רחוק. אני מציע ללמוד קצת יותר על הסכנות של השמש ועל היתרונות ולנסות למצוא איזשהו איזון שיאפשר לנו לחיות בבריאות ובביטחון.

תוספי ויטמין D
תנובה וטרה מוסיפות ויטמין D לחלק מהמוצרים שלהם. הרציונאל הוא שהויטמין D יעזור לסידן שבחלב להיספג טוב יותר ולבנות את העצם טוב יותר. חוץ מבמוצרי החלב, ניתן למצוא את הויטמין D בכבד דגים. לי לא יצא בשנים האחרונות לאכול כבדי דגים ולכן אני ישאיר את האופציה הזו בתיאוריה… בכל אופן, ניתן לקנות תוספי ויטמין D למי שצריך שעשויים מאותם כבדי דגים. אנשים שכדאי להם לצרוך ויטמין D הם: נשים בהריון ומניקות ובכלל – כמעט בכל גיל, גברים מבוגרים ובקיצור – כמעט לכולם. לאדם שנמצא בקבוצות אלו ולא נחשף הרבה לשמש (עבודה במקום סגור, ריתוק למיטה עקב מחלה וכד’) חשוב במיוחד לצרוך תוספת של ויטמין D.

תינוקות
 דעתי האישית – תינוק יונק שלאמו יש די ויטמין D, לא צריך לקבל תוספת. אם התינוק (שכבר אמרנו שצריכה לקבל תוספת ויטמין D) מעבירה את מה שיש לה לתינוק. באופן זה, נבנית פורמולת החלב כשכבר יש בפנים ויטמין D ואין צורך להוסיף. ויטמין D עלול להצטבר בכבד בכמויות גדולות ותוספת ויטמין D לאם המניקה, יכולה ליצור ויסות טבעי של כמויות הויטמין שמגיעות לתינוק.

סרטן המעי הגס
לויטמין D יש חשיבות במניעת סרטן המעי הגס. דבר זה הוכח במחקרים אף על פי שאין עדיין הסבר מספק מה הקשר בין ויטמין D לסרטן המעי הגס. אגב, יתכן שאדם שנמנע לחלוטין מחשיפה לשמש יחלה בסרטן המעי הגס עקב חסר בויטמין D? האם יכול להיות שהימנעות מחשיפה לשמש – מסרטנת? נקודה למחשבה. בכל אופן, חשוב מאד למי שקיימת אצלו היסטוריה משפחתית כזו, לצרוך ויטמין D באופן קבוע וכמו כן – לערוך בדיקות קבועות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס (קולונוסקופיה). גם אם אין במשפחה סרטן המעי הגס – לא יזיק לצרוך ויטמין D בגיל המבוגר – זה יכול להגן מפני סרטן המעי הגס וגם לשמור על העצמות שלמות יותר ובריאות יותר.

יעוץ לגבי שימושים שונים בתוספי תזונה או בכל שאלה אחרת ניתן לקבל אצלנו.

0 תגובות
  1. בתיה
    בתיה אומר:

    נדב שלום,
    אני מתעניינת לגבי תוסף טבעי שלויטמין D התוספים הקיימים בשוק מלאים (!!!!) בחומרים שלתחושתי הם בעצמם מסרטנים… אני מעוניינת לתת לביתי ויטמין D אבל בפורמולה על בסיס טבע. יש לך רעיונות? אשמח לקבל ממך מייל בעניין
    בברכת בריאות טובה לכולם,
    בתיה

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    בתיה שלום,
    במקומות אחדים עדיין ניתן למצוא “שמן כבד דגים”. שמן זה הוא מקור מעולה לויטמינים A ו D.
    השימוש קצת פחות נוח (בגלל הטעם) אבל זו אופציה אחת. בנוסף, לחברת סולגר למשל, יש שמן כבד דגים בקפסולות שמתאים לבליעה למבוגרים. אין לי ספק שאמא שלוקחת שמן כבד דגים ומניקה לא צריכה לתת תוסף לילדיה היונקים. גם אופציה.

    נ.ב. אולי תשתפי אותנו ברכיבים החשודים בעינייך. יתכן ולחלק מהם יש סתם שם מפחיד אבל הם חומרים חיוביים. (לדוגמא: ויטמין E שמצויין לפעמים כ d-alpha-tocopherol). מה את אומרת?

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *