עוגות גבינה

שבועות מתקרב ואיתו עוגות הגבינה. קצת על לקטוז, לקטאז ומה שביניהם…

התורה נמשלה לחלב ומאז נהגו בקהילות ישראל לאכול בחג השבועות, חג מתן תורה, מוצרי חלב לרוב. אלא, שאנשים רבים אינם מסוגלים לעכל מוצרי חלב כמו שצריך. מוצרי החלב גורמים להם להפרעות במערכת העיכול ומשביתים את שמחת החג. יש שמוצרי החלב לא מטיבים איתם מכיוונים אחרים וגורמים להם לליחה, דלקתיות במפרקים ועוד ועוד.

לקטוז
הלקטוז הוא לא המרכיב היחיד בחלב שגורם לבעיות אבל הוא אחד מהם. הלקטוז, סוכר החלב, נמצא באופן טבעי במוצרי החלב וזקוק לאנזים מיוחד שיפרק אותו – הלקטאז. הלקטאז מיוצר בגוף התינוק באופן טבעי אולם מתברר שככל שעולה הגיל – רמת הלקטאז יורדת. כלומר, ככל שעולה הגיל – אנו יכולים לספוג פחות טוב את החלב.

אז אם אתם כבר לא בני שלוש, רמת הלקטאז שלכם לא במיטבה ושבועות בפתח – יש לכם כמה אפשרויות:

1. השיטה האמריקאית – בארצות הברית מקובל להשתמש בתוספי תזונה באופן יומיומי בצורה אינטנסיבית למדי. ד״ר אטקינס ממליץ למשל, לצרוך בכל יום תוסף תזונה של סיבים תזונתיים. הפתרון הזה מועדף עליו מאשר לצרוך למשל דגנים מלאים שמכילים מטבעם סיבים תזונתיים. הסיבה: הדגנים המלאים מכילים פחמימות ומכיוון שהוא רוצה להמנע מפחמימות ככל האפשר הוא ממליץ על סיבים תזונתיים כתוסף. גם כאן, יהיו שיגידו שניתן לצרוך תוסף של לקטאז. על אף שאיני מסכים איתם באופן כללי, כאן נראה לי שניתן לחרוג מעט ולהשתמש בלקטאז כתוסף. שוב – לא הייתי ממליץ את זה כאורח חיים אולם מכיוון שמדובר באירוע חד פעמי – אני מוכן לקבל את העניין.

2. תחליפי חלב – בסופרים ובמרכולים ניתן למצוא גבינה על בסיס סויה. ניתן להכין ״עוגות גבינה״ מגבינות אלו. החיסרון – המחיר של הגבינות האלו מרקיע שחקים בדרך כלל וגם – התורה לא נמשלה לסויה.. בהערת אגב אוסיף שלפני כמה שנים הזדמן לי לאכול ״עוגת גבינה״ שכזו במסעדת וילג׳ גרין והתוצאה היתה לא רעה בכלל.

3. חלב עיזים – אנשים רבים מרגישים טוב יותר עם חלב עיזים ומוצרי גבינות עיזים וכבשים מאשר עם מוצרי חלב פרה. לא בטוח שלכולם זו עצה טובה אולם יתכן שגם אתם תפיקו תועלת מהחלפת מוצרי החלב בבית למוצרי חלב עיזים.

4. עוגת שמנת – זו אולי העצה המוזרה ביותר שתשמעו בנושא אבל אין ספק שהיא הגיונית: ככל שאחוז השומן גבוה יותר בגבינה – כך אחוז הלקטוז יורד. אם נכין עוגת שמנת במקום העוגה הרגילה, נוכל לחסוך ברמת הלקטוז ונרגיש טוב יותר. כמובן שנצטרך לאכול פחות מהעוגה משום שהיא תהיה משמינה אולם יתכן שזה שווה את זה עבור מי שסובל מאכילת עוגות גבינה. שימו לב רק שאתם לא מכינים את העוגה על בסיס גבינת שמנת עם זיתים או בעלת תוספת מעניינת אחרת…

זהו.

מקווה שלמדתם משהו על עוגות גבינה והבנתם מה ניתן לעשות כדי להעביר את החג עם כמה שפחות כאבי בטן…

0 תגובות
  1. מושון
    מושון אומר:

    לא לקטוז ולא סנדלים . חלב זה טוב ,מה שמוכרים לנו בסופר איננו חלב ולכן כל דיון על הסיבה לנזקים ממנו מיותר .לא תכתבו כאן שנפט מזיק לעיכול ,למשל . החלב במקור מכיל את הכמות הנכונה של שומן-חמאה .כל שינוי לרעה של אחוזי החלב הופך אותו לפחות זמין לעיכול וניצול .הוא עובר פיסטור ,שזה חימום להריגת בקטריות .ובאמת הורגים פה את מרבית הרכיבים המועילים שבחלב . גרוע יותר ,מהמגנים אותו .הומוגניזד יענו .זה תהליך פיזי של שבירת מולקולות החלב על מנת שנרגיש שהוא סמיך כמו פעם . את שברי המולקולות האלו אנחנו סופגים לדם בהיותם קטנים ביותר ,רק שהתאים לא מצליחים לזהות את הפרורים האלו מהסיבה הברורה -אין כזה בטבע ולא היה מעולם . תוצאה ,השברים מטיילים בדם באין דורש ובסופו של טיול ארוך שוקעים בדפנות כלי דם עד שהם הופכים נוקשים ואנחנו בדרך למפרצת עורקים ,מצב שלא מלווה בהכרח בכאב ונגמר במוות מאיבוד דם פנימי .שתו נפט ,פחות מסוכן.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *