מבזק: “חיידק על” הגיע לבריטניה

חיידק על (Superbug) הגיע לבריטניה. מדובר בחיידק שלא מגיב גם לאנטיביוטיקות החזקות ביותר שקיימות כיום. מה עושים ומה לא עושים – בכתבה הבאה.

 

מהם חיידקי על?
חיידקי על הם חיידקים בעלי מוטציות גנטיות שונות שלא מגיבים לאנטיביוטיקות הרגילות והסטנדרטיות שניתנות בקהילה.

האורח החדש
מדענים מבריטניה מזהירים שהגיע לבריטניה זן חדש של חיידקים שעמיד בפני כל האנטיביוטיקות המצויות כיום. אין שום אנטיביוטיקה (אפילו לא החזקות ביותר שניתנות דרך הוריד) שיכולה לו. החיידק מועבר מאזור הודו ופקיסטן ככל הנראה על ידי אנשים שהולכים לקבל טיפולים רפואיים שונים במזרח על מנת להוזיל עלויות.

אימת בתי החולים
אין ספק שחיידקי העל הם אימת בתי החולים. ברגע שמגיע חיידק על לבית חולים, הוא עלול בתוך ימים ספורים להדביק את כל בית החולים. מסיבה זו, ברגע שמזהים חיידק על אצל חולה בבית החולים נכנסים לנוהלי בידוד.

הבידוד
הבידוד נועד לשמור את החיידק בחדר המבודד ולא לאפשר לו לצאת משערי החדר אל עבר שאר בית החולים. הבידוד נעשה ברמות שונות על פי אלימות החיידק ודרכי ההדבקה ממנו. לעיתים רק המיטה מסומנת וכל הניגש אליה מחליף כפפות וחלוק לאחר המגע עם החולה. לעיתים יש צורך גם במסכות שונות לסינון האוויר.

רק בבית חולים?
חיידקי העל מופיעים כמעט רק בבתי חולים. שם יש שילוב קטלני של אנשים חולים שמערכת החיסון שלהם פגועה ביחד עם המון אנטיביוטיקה. כן, בית החולים הוא מקום שיש בו כל כך הרבה אנטיביוטיקה שיוצרת בסופו של דבר חיידקי על.

חיידקי על ואנטיביוטיקה
ככל שמשתמשים יותר באנטיביוטיקה, החיידקים החלשים מתים ורק החזקים שורדים. זה הליך ברור. אולם בשקט בשקט מתרחש תהליך נוסף: חיידקים מסוימים מפתחים מוטציות שעוזרות להם לשרוד את האנטיביוטיקה.

מוטציות גנטיות
אנשים שהגרו לארצות שטופות שמש, לו היו מאריכים ימים מאד, היו רואים איך נכדי נכדיהם קבלו גוון עור כהה שעוזר להם להתמודד עם קרינת השמש החזקה. זה אומנם עשוי לקחת כמה דורות בודדים אולם לבסוף, אין ספק שזה יקרה.

מוטציות אצל חיידקים
דבר דומה קורה אצל החיידקים. נכדי נכדיהם של החיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה. הם פשוט מתאימים את עצמם לסביבה החדשה והמסוכנת מבחינתם. הבעיה: דור של חיידקים זה בערך 20 דקות – פיתוח אנטיביוטיקה חדשה לוקח כמה שנים…

מה עושים כדי למנוע התפתחות של חיידקי על?
הרפואה היום קוראת לזה “שימוש מושכל באנטיביוטיקה”. לצערי, רופאים רבים בארץ עדיין לא מבינים את החשיבות של השימוש המושכל. הם דוחפים אנטיביוטיקות לכל מי שמתלונן ואומר: “דוקטור תעשה משהו”.. נוסף לזה, כאשר נתבעים כל שנה כל כך הרבה רופאים על רשלנות רפואית, יש יותר ויותר רופאים שלא מוכנים לקחת את הסיכון ונותנים אנטיביוטיקה.

האידיאה
המצב המתוקן אמור להיות שהחולה לוקח אחריות ומקבל מהרופא חפיסת אנטיביוטיקה עם הנחיות ברורות מתי להשתמש בה. ללא השילוב של רופא שמבין את החשיבות וחולה שלוקח אחריות אין סיכוי למגר את חיידקי העל. התפיסה צריכה להשתנות: החיידקים המפחידים באמת לא מתים בעקבות השימוש באנטיביוטיקה אלא נוצרים בגללה!!!

ומה עושים כדי לא להדבק?
להגיע כמה שפחות לבתי חולים. מכיוון שבתי החולים הם המקום להדבק בו בחיידקי על, המנעות מהגעה לבתי חולים תשמור עלינו יותר טוב. מי שצריך בכל זאת, לנסות ולקצר את השהייה. והכי חשוב – לא להביא אנשים חולים לביקור סתמי בבית חולים. אם הסבתא לא חשה בטוב – אין שום סיבה שהיא תבוא לבקר את נכדה הקטן שנולד אתמול. אפילו אם זה נכד ראשון…

בקיצור – אין צורך להיות הסטריים אולם יש צורך בשתי פעולות עקריות:

1. שמירה על ה”אני הקטן” – לא להגיע לבתי חולים שלא לצורך חשוב מאד.

2. שמירה על העולם – לעזור לרופא ליישם את רעיון ה”שימוש מושכל באנטיביוטיקה”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *