פרוזאק? תשכחו מזה…

מסתבר, שטיפול בנוגדי דיכאון לא מעלה ולא מוריד מבחינת הטיפול בדיכאון קל. נוגדי הדיכאון עובדים לא יותר טוב מפלצבו… פרטים נוספים בהמשך הכתבה.

דיכאון קל
באופן כללי מסווגים את סוגי הדיכאונות לשלוש רמות עיקריות: דיכאון קל, בינוני וקשה. שימו לב שכל הכתבה תעסוק בדיכאון קל בלבד. כל סוגי הדיכאון צריכים טיפול והמסקנה האחרונה שאני רוצה שתצא מהכתבה הזו היא שהסובלים מדיכאון קל לא צריכים טיפול אז אנא האזרו בסבלנות וקראו עד סוף הכתבה…

המחקר
מחקר מסוג מטא אנליזה, אסף נתונים משישה מחקרים שונים לגבי יעילות של נוגדי דיכאון בדיכאון קל. המסקנות לא היו מעודדות: לא היה יתרון לקבוצת התרופה על פני קבוצת הפלצבו. מסקנת החוקרים היתה חד משמעית: טיפול בנוגדי דיכאון לא יעיל לסובלים מדיכאון קל.

מה, נעשו רק שישה מחקרים על נוגדי דיכאון בעולם? איך לא ידענו על התוצאות עד היום?
התשובה פשוטה ועגומה למדי. החוקרים שערכו את המטא אנליזה לא הכלילו במחקר שלהם מחקרים שמומנו על ידי יצרניות התרופות או גורמים אחרים שאינם אובייקטיביים באופן מוצהר. כמו כן, הם הכלילו רק מחקרים שעמדו בקריטריוניים של שקיפות מלאה והציגו את כל הנתונים ולא העלימו נתונים מסוימים בתואנות שהם אינם משמעותיים ואינם חשובים ולכן נגנזו.

(משאיר לכם שתי שורות ריקות כדי לחשוב על מה שלא רציתי לכתוב כאן)

אז מה תכל'ס?
אמרתי שחשוב לי שלא תצאו מכאן עם מסקנה שלא צריך לטפל בדיכאון. חשוב מאד לטפל בדיכאון קל בדרכים שונות:

1. אפקט הפלצבו – אם הפלצבו עזר, כנראה שדברים אחרים שמעודדים את רוחו של האדם יהיו יעילים גם הם. זה בוודאי יותר טוב מאשר להכניס רעלים למוח כדי שיווצר אפקט פלצבו…

2. סילוק רעלים מהתזונה ומהסביבה – רעלים מסוימים חשודים כגורמים להפרעות במצב הרוח. בכלל רעלים זה לא דבר מומלץ ודיכאון קל יכול להיות הזדמנות לשינוי.

3. שימוש במזונות עשירים בויטמינים ומינרלים יכול לשפר את מצב הרוח. בסופו של דבר, המוח מורכב ממה שאנחנו אוכלים – אם נאכל חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומנרלים בשפע ונשתה מים – המוח שלנו יבנה את עצמו מחומרים אלו. ומה אם נאכל כל היום צ'יפס, המבורגר ופיצות?…

4. פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח. הפעילות גורמת להפרשה של אנדורפינים שמשפיעים לטובה על מצב הרוח, מפחיתים כאב ועוזרים לנו להיות בריאים יותר. בנוסף, הפעילות מזרזת הפרשת רעלים, ממריצה את מחזור הדם ומגבירה את החמצון לתאי הגוף.

5. תוספי תזונה וצמחי מרפא – אומגה 3, 5HTP, היפריקום, גאבא, ויטמינים מקבוצת B ועוד ועוד. כדאי להתייעץ עם מי שמבין ורק על גבי הפלטפורמה של ארבעת השלבים הקודמים.

6. שיחות – פסיכולוגים, חברים ועוד.

7. טיפולים משלימים – לא במקום תזונה ואורח חיים אבל יכול מאד לעזור.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *