ליקוריץ

ליקוריץ הוא צמח מרפא חשוב מאד שמוכר לשימוש בתרבויות שונות ומרוחקות. החל מהסינים שנתנו לו את הכינוי “הזקן”, עליו עוד נדבר בהמשך וכלה בשימושים במזרח התיכון שם הוא נקרא “שוש קירח” או “אקסוס”. גם במדינות המערב הוא זכה לעדנה.
ואחרי כל השבחים שהרעפנו עליו – נראה לי שאפשר להתחיל לסקור את שימושיו ודרכי השימוש שלו בצורה מסודרת.

פעילות עיקרית
הפעילות העיקרית של הליקוריץ מיוחסת לחומר “גליקיריזין” שמצוי בתוכו. חומר זה, מאט את התפרקות הסטרואידים הטבעיים בגוף. הגוף שלנו מייצר חומרים סטרואידים בכדי לסייע לגוף שלנו ללחום בדלקות וכדי להחזיק את הגוף שלנו חסין מפני מתחים ולחצים. נמצא, שאם ישנו חומר שמאט את התפרקות הסטרואידים בגוף, הוא יכול לעשות את אותם הפעולות שעושים הסטרואידים הסינטטיים שמוכנסים מחוץ לגוף אל תוכו – לטוב ולרע.
לטוב, הוא יכול ללחום בדלקות עור שונות ובהפרעות שונות בעור כמו פסוריאזיס, אטופיק דרמטטיס ועוד, הוא יכול לטפל באסטמה, אלרגיות ודלקות מפרקים ועוד ועוד.
לרע, הליקוריץ יכול להעלות את לחץ הדם, לשתק את מערכת החיסון ולגרום לאגירת נוזלים.
אם כן, מהמעט שראינו, צריך לצרוך את הליקוריץ בזהירות מסויימת תוך תשומת לב לגורמים האלו.

פעילויות נוספות
הליקוריץ גם יכול לטפל בכיב קיבה (אולקוס) וכמובן שלמנוע כיבים במקרים של נטילת תרופות מסוג NSAID כמו אספירין למשל. פעולה נוספת שיכול הליקוריץ לעשות היא דווקא בתחום הטיפול באיידס. במקרים מסוימים נמצא שהליקוריץ מנע מנשאי איידס לחלות באיידס (International Conference on AIDS, 1993; 9:234).

דרכי שימוש
דרכי השימוש בליקוריץ הן רבות ומגוונות. נציג כאן את חלקן תוך הצגת יתרונות כל דרך שימוש וחסרונותיה.

1. טינקטורה – הדרך היעילה ביותר לשימוש בצמחי מרפא. הטינקטורה היא מיצוי כוהלי מרוכז מאד של הליקוריץ והחיסרון של השימוש בטינקטורה של ליקוריץ ברורים – שימוש ממושך ובמינונים גבוהים יגרום לתופעות לוואי דומות לאלו של הסטרואידים הסינטטיים. מסיבה זו – ומסיבות שנפרט בהמשך – הטינקטורה של הליקוריץ תהיה משולבת בדרך כלל בתוך פורמולה עם טינקטורות של צמחים אחרים.

2. ליקוריץ DGL – בגלל הבעייתיות של הגליקיריזין, פיתח המדע ליקוריץ ללא גליקיריזין. באופן זה נחסכות תופעות הלוואי של הליקוריץ אך דא עקא – נחסכות גם “תופעות הלוואי” החיוביות שלו – הפעילות האנטי דלקתית יורדת פלאים, הפעילות ה”סטרואידית” שלו יורדת והוא נשאר די חלול. עם זאת, הוא בכל זאת עוזר קצת כצמח אנטי דלקתי. באשר לשימושים האחרים – הליקוריץ DGL מועיל מאד וניתן להשיג אותו אצל כל החברות המובילות כמו “סולגר”, “סופהרב” ועוד.

3. שתייה – שורש הליקוריץ הוא מתוק וטעים. המתיקות שלו אינה פחממתית ולכן הוא קלאסי למחפשים משקה מתוק ללא קלוריות. לאחרונה הגיע לארץ משקה של ליקוריץ. הבקבוקון הקטן מספיק להכנת עשרות (!!) ליטרים של שתייה (מניסיון אישי). התרכיז מגיע בטעמים של תפוז, לימון ומנטה כאשר הטעם השולט בכל שלושת הטעמים הוא כמובן הטעם המיוחד של הליקוריץ. אגב, הבמבליק שאנו מכירים כממתק, מקבל את טעמו מתמצית הליקוריץ. היתרון הברור של שיטה זו, היא שהשימוש הינו קטן ומינורי, מתמשך על פני כל היום ואינו מגיע לכמויות של טיפול מלא. החיסרון כמובן הוא – שהטיפול אינו יכול להוות תחליף לטיפול רפואי – הכמויות לא מדודות ואנחנו לא יודעים כמה טיפול המטופל קיבל. עם זאת, זה בוודאי מועיל כחלק מטיפול כולל.
גמילה מעישון!
גם אם לא שותים ליקוריץ ולא משתמשים בו באופן רפואי, ניתן ללעוס את השורש שלו. השורש סימטרי, ללא עיקולים מיותרים, משמש גם כתחליף סיגריה לנגמלים. הוא מאפשר להם ללעוס משהו בין השיניים, לתרגל את תנועת האצבעות הממכרת על משהו אחר, להעלות קצת את לחץ הדם ולעורר קצת את הגוף ולהכניס מתיקות לחיים. כל מה שהסיגריה יודעת לעשות חוץ מאשר ה”קטע החברתי”. נו, חבר’ה, תתבגרו!

“הזקן”
כמו שהבטחתי, אני יספר לכם על היחס של הסינים לליקוריץ. הסינים נתנו לליקוריץ את הכינוי הזקן כי לטענתם הוא יכול להשכין שלום בין חלקי הפורמולה באופן הטוב ביותר. על פי דבריהם, הליקוריץ יכול לגרום לכל הפורמולה לפעול הרבה יותר טוב מאשר איחוד כל חלקיה בחישוב של: 3+3+3=10. כלומר, אם היינו שמים רק שני צמחים היינו מקבלים פורמולה שאת איכותה נגדיר, לצורך העניין כ 6. כשהוספנו עוד חלק ששוויו 3, לא קיבלנו 9 אלא 10! הליקוריץ העלה את האיכות של הפורמולה אל מעבר לסך חלקיה. זה היתרון הגדול של הליקוריץ שבעטיו הוא זכה לכינוי “הזקן”, כביכול ישנו בפורמולה זקן חכם שיודע לפשר מחלוקות ולייעץ עצות ולהעלות את רמת ואיכות הכוח הלוחם. זו אחת הסיבות שבעטיה שמים היום מטפלים רבים ליקוריץ בפורמולות שונות והסיבה השנייה – בגלל טעמו הטוב.

להתאמה אישית של צמחי מרפא ותוספי תזונה – לחצו כאן. השינוי מתחיל…

0 תגובות
  1. אתי
    אתי אומר:

    קראתי שפרופ’ אברהם, המציא תרופה להורדת כולסטרול המופקת מצמח הליקוריץ, ולכן דפדפתי באתר ואין כל איזכור לכך שהצמח אכן משפיע על הכולסטרול, אלא מתאים לדברים המוזכרים באתר , אודה לתשובה מתאימה בנושא, תודה

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    אתי שלום,
    אני מניח שאת מתכוונת ל CARDIO OK. תוסף / תרופה זו מופקת מהליקוריץ אולם אינה ליקוריץ. כלומר, הליקוריץ בצורתו הטבעית אינו יכול לגרום לפעילות של ה CARDIO OK.

    בכל אופן, יש עוד המון דברים שיכולים לעזור לכולסטרול מלבד המצאה פטנטית של פרופ’ מיכאל אבירם.

    אגב, ההמצאה של פרופ’ אבירם לא מועילה באמת להפחתת כולסטרול אלא למניעת הדבקות של כולסטרול לדפנות כלי הדם, דבר החשוב פי כמה וכמה מהורדת כולסטרול. יש מצבים רבים של כולסטרול נמוך וטרשת עורקים. הקרדיו OK מטפל גם בהם בניגוד לסטטינים שלא מועילים כל כך בנושא זה.

    הגב
  3. איציק בנימין
    איציק בנימין אומר:

    שמי איציק…אני בן 49 רציתי לקבל יעוץ מה הכי טוב להורדת לחץ דם…?ומה להורדת כולסטרול…אשמח לתשובתך..

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      איציק שלום,

      להורדת כולסטרול אני ממליץ על ניקוי כבד. רוב הכולסטרול בגוף שלנו מגיע מייצור עצמי של הכבד. לכן, הפחתת כולסטרול בתזונה לא מועילה כפי שגם הוכח במחקרים ולכן התרופות להורדת כולסטרול, עובדות גם בכיוון הזה.

      בקיצור, תחפש באתר (שמאל למעלה) ״ניקוי כבד״ ותזרום משם…

      לגבי לחץ דם זה מורכב יותר והתשובה שלי היא לא חד משמעית. יש אנשים שטוב להם יותר שינוי תזונתי ותוספי תזונה ויש אנשים שזה לא עוזר להם כלל והכיוון הוא אחר לגמרי. במקרה כזה, כדאי לנסות ביופידבק. תוכל לקרוא קצת באתר בכתובת
      https://www.holisticcenter.co.il/?p=1169

      בהצלחה ובריאות, נדב.

      הגב
  4. טלי
    טלי אומר:

    האם הליקוריץ מתאים לילדים במניעת שפעת בחורף ? אם כן באיזו צורה ? כדורים סירופ?

    הגב
  5. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    טלי שלום, באופן כללי, אני ממליץ על דברים אחרים למניעה בחורף: פעילות גופנית, תזונה נכונה, שמחה ותמיכה משפחתית ובכלל – צמחי המרפא טובים יותר לריפוי מאשר למניעה.

    אם כבר מחפשים משהו למניעה אני מעדיף את הפרוביוטיקה שגם הוכחה מחקרית כתורמת למניעת מחלות חורף.

    בהצלחה!

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *