עלייה חדה בתחלואה בחזרת

מחלה חדשה-ישנה חזרה לארצינו הקטנה: החזרת. כרגע אין שום צפי שהחזרת תתפשט ותהפוך למגיפה של ממש אולם התפרצות המחלה מעלה כמה שאלות קשות. כמה נתונים, קצת על המחלה והרבה שאלות.

מספר חולים בחזרתהחזרת

לא, זו לא שפעת החזירים. מחלת החזרת היא מחלת ילדות שבעבר היו חולים בה כל הילדים בעולם. בעקבות הסיבוכים השונים שלה ובעקבות הטרנד של נתינת חיסונים – נכנסה גם מחלה זו אל סל ה"מחלות שהגיע זמנן להעלם מן העולם". החזרת, וירוס קטן שגרם לצרות שונות ומשונות, התחיל להיות ממוגר על ידי החיסונים שניתנו כדרך קבע.

 

סיבוכי החזרת

רוב המוחלט של חולי החזרת היה צפוי להחלים מהמחלה במהירות וללא סיבוכים. מעטים היו מגיעים למצבים של סיבוכים: דלקת באשכים (שיכולה לגרום לבעיות פוריות בעתיד), דלקת בלבלב ועוד. אבל כאמור, מספרם של המסתבכים היה מועט ורוב החולים שהיו ילדים היו מחלימים במהירות.

החולים – ילדים

פשוט היה שכל ילד צריך לקבל חזרת. ממש כמו אבעבועות רוח. לפני תחילת החיסונים, היו רצות האמהות ומדביקות את ילדיהן. לאחר ההדבקה היו הילדים מחוסנים ונדירים מאד המקרים שבהם היו חולים אנשים מבוגרים לאחר שנדבקו בילדותם.

והיום?

אין שום הוכחה רצינית לכך שהחיסונים שניתנים לחזרת כיום עוזרים למנוע תחלואה בעתיד. אלא מה? מה שקורה הוא שביטלנו באמצעות החיסון את המחלה בילדות אולם האופציה שאדם בוגר יחלה עקב הדבקה בבגרות – נשארה. בדרך כלל, אין מצב של הדבקה בבגרות פשוט מכיוון שאין ממי להדבק אולם אם לפתע מגיע הוירוס ממדינה אחרת – הסיכוי להדבקה של בוגרים – גבוה.

תומכי החיסונים

התומכים הנלהבים של החיסונים (כמו משרד הבריאות למשל או חברות התרופות) העיזו לטעון שהחזרת תפסה בעיקר אנשים שלא חוסנו. "רק 20% מהאנשים שנדבקו – חוסנו". שקר גס. 70% מהנדבקים דווחו שהם יודעים בוודאות שהם חוסנו בילדותם. רק 20% מהם ידעו להציג מסמכים רשמיים המוכיחים שהם חוסנו. מי שיש לו פנקס חיסונים מכתה א' – שיספר לי…

נגיף מת או מוחלש לא עובד כמו האמיתי…

התיאוריה שבבסיס החיסונים היא שנגיף חי מוחלש או נגיף מת עובדים כמו "הדבר האמיתי". במהלך החיסון מכניסים לגוף נגיף שאמור לא לגרום למחלה (או חלקי נגיף כמו קופסית וכד' – מקובל בחיסוני הפטיטיס B) ומערכת החיסון אמורה לפתח נוגדנים כנגד הנגיף. כמובן שפיתוח נוגדנים כתוצאה מחיסון לא תמיד זהה לפיתוח נוגדנים כתוצאה מהוירוס עצמו כשהוא חי ובועט. מסיבה זו, החיסון לא תמיד יעיל ולא אמור להיות תמיד יעיל כמו המחלה האמיתית.

שאלה

למי הפריעו אבעבועות הרוח? למה גם מחלה זו הולכת להיות כמו חזרת? האם אנחנו רוצים לראות התפרצויות אצל אנשים שחוסנו? האם לא עדיף שילדה תחלה באבעבועות מאשר שתחלה כאשר היא אשה בהריון על אף שחוסנה? (אה, אנחנו יודעים שלא חוסנת! את רק חושבת שחוסנת! תראי פנקס חיסונים? אין לך??!! לא שמרת מהגן??)

שאלות אלו ורבות אחרות צריכות להתעורר בעקבות התפרצויות כאלו ואחרות אולם תמיד הן מושתקות על ידי רופאים ואנשים חשובים שיודעים הכל.

סיבוכי המחלה כיום

אגב, מבין 230 החולים שחלו השנה בארץ בחזרת, 6 חולים לקו בסיבוכים: 1 דלקת בלבלב ו5 בדלקת אשכים. על מה אנחנו מדברים? על 2.5% שאצלם התגלו סיבוכי המחלה. רק אצל אחוז קטן מאד יהיה גם נזק משמעותי אחרי שהמחלה תחלוף. ושאלה למחשבה: האם יכול להיות שאילו הם היו חולים בילדותם היו להם פחות סיבוכים? וכל השאלות האלו – לפני שדיברנו על הנזקים האפשריים מחיסונים…

0 תגובות
  1. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שרה שלום,
    ראשית – רפואה שלמה ומהירה!

    הייתי מאד שמח אם היית מספרת לנו:

    1. בת כמה את?

    2. האם התחסנת כנגד המחלה?

    שוב בריאות, נדב.

    הגב
  2. בתאל
    בתאל אומר:

    בן זוגי חלה בחזרת. מחלה איומה! כל זאת אחר שהוא חוסן בעבר למחלה זאת. בעת שטיפלתי בו גם אני חליתי במחלה וגם אני חוסנתי נגדה! מחלה איומה שעד היום מלווה אותנו לצערי.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *