הרב מצגר: לבדוק הקשר בין פוריות ובין עלים ללא תולעים

הרב יונה מצגר, הרב הראשי לישראל, בחשיפה: יש ככל הנראה קשר בין אכילת ירקות ללא תולעים ובין פגיעה בפוריות. מה, למה ועוד בידיעה הבאה.

ירקות ללא תולעים – רקע קצר

אחת השיטות להשגת ירקות ללא תולעים היא על ידי שימוש בחומרי ריסוס רבים. חומרי הריסוס הרבים גורמים אמנם לירידה דרמטית ברמת התולעים אולם גם לנזקים רבים לגוף. בארץ נקבע תקן לכמות הריסוס המותרת אולם מתברר שתקן זה לא נאכף ומגדלים רבים מכניסים יותר ריסוס לאוכל שלנו בשביל לחסוך ברשתות איכותיות ואמצעים אחרים למניעת תולעים.

השפעת הריסוסים על פוריות

כבר שנים רבות טוענים חוקרים שונים שהריסוס משפיע לרעה על הפוריות. אבל – לבודד ברמה המחקרית אכילת ירקות עם ריסוס או בלי ריסוס זה נתון שקשה מאד. בדרך כלל, אלו שאוכלים רק ירקות ופירות אורגניים הנקיים מריסוסים, אוכלים גם יותר ירקות, משתמשים לעיתים קרובות יותר בתוספי תזונה, אוכלים אוכל מגוון יותר ועשיר יותר ושומרים על גופם ונפשם מעבר לקבוצת הביקורת. לכן – קשה לערוך מחקר או סקירה השוואתית בין שתי קבוצות אלו אשר רב המבדיל ביניהן על המחבר.

עלייה בבעיות פוריות בציבור הדתי-חרדי

מסתבר, שיש ככל הנראה עלייה בעיות הפוריות במגזר הדתי-חרדי בשנים האחרונות יותר מאשר במגזרים אחרים בעולם. אני אומר מסתבר מכיוון שהרב בורשטיין, ראש מכון פוע”ה (פוריות על פי ההלכה) מסתייג קצת. לטענתו – ייתכן שיש עלייה מדומה בגלל התעוררות יתר של הציבור לנושא שחושפת בעיות שהיו קיימות שנים רבות. בקיצור – עלייה? לא בטוח.

1+1

הרב מצגר עשה 1+1. אם יש עלייה במגזר, כנראה ויש שימוש יתר בריסוס דווקא במגזר זה, יכול להיות שיש לנו מפגע שצריך לטפל בו. אבל – בעיות חוקיות מונעות מהרב מצגר לשלול תעודות כשרות של עברייני ריסוס. באופן זה – גם המגדלים ששומרים על התקן וגם אלו שמסכנים את הצרכן – ממשיכים לקבל תעודות כשרות.

ועדה מיוחדת

הרב יונה מצגר, מינה את הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, לבדוק את הנושא בשיתוף משרד החקלאות ומשרד הבריאות. מטרת המהלך, לנסות ליצור שיתוף פעולה בין הרבנות הראשית, שיודעת מקרוב מה קורה אצל המגדלים, ובין משרד הבריאות ומשרד החקלאות שלא מכירים את המציאות בשטח אולם הסמכויות החוקיות בידיהם.

יש עוד המון מה לדון בנושא אולם בתור התחלה – לפחות עוררנו עליו.

נ.ב. – אם יש מישהו שיודע ממקורות מהימנים על חברה שמשתמשת באופן עברייני בריסוס או להיפך על חברה ש”כדאי” לקנות ממנה – מוזמן לפנות אלי 0525-802-441 (נדב). או במייל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *