סכנה!! ריסוס!! – הרשימה השחורה של הרבנות

כבר מזמן פרסמנו שהרבנות הראשית לישראל, בניצוחם של הרב הראשי הרב יונה מצגר והרב שמואל אליהו רב העיר צפת, החליטו לשים סוף לתופעת הריסוס יתר בחקלאות. החליטו – ועשו!! עדכון נוסף בנושא.

כמו שפרסמנו, הרבנות החליטה לשים קץ לתופעה של ריסוס יתר. הגורם המעורר לסיפור היה הנתון לכאורה שבציבור הדתי יש יותר ויותר בעיות פוריות בזמן האחרון. העלייה היחסית במגזר גבוהה מהעלייה שקיימת בעולם או בציבור הכללי בישראל. הרב מצגר ידע גם שיש עדויות שחומרי הדברה פוגעים בפוריות. הוא עשה אחד ועוד אחד והגיע למסקנה המבהילה שיתכן שירקות עלים ללא תולעים גורמים לפוריות.

ההקפדה החמורה על נקיות מתולעים בצירוף העובדה שהעולם עובר לאיסטנט, הובילו את האנשים לצרוך ירקות עלים "ללא תולעים". הירקות, כך מובטח, נקיים מתולעים וכך אין צורך לבדוק אותם או להתעסק איתם יותר מידי.

ישנן שתי שיטות לגידול ירקות עלים ללא תולעים: לבנות חממות מתוחכמות שיודעות למנוע כניסה של חרקים לחממה. במקביל לרסס באופן רגיל כשם שמרססים כל ירק היום. באופן זה, הירקות יהיו ללא תולעים וגם ללא כמות גבוהה מידי של ריסוס. השיטה השנייה והבעייתית היא לקחת המון ריסוס ולרסס ללא הפסקה על הירקות (על יום?). באופן זה, אין צורך להשקיע בחממות ובתחזוקה של החממות היקרות. באופן זה גם לא נפסלת תוצרת על ידי הרבנות שהרי אף פעם לא יוצא מצב שיש במקרה תולעים. בניגוד לשיטת החממות שם יתכן וכל הגידול בחממה יעבור ל"מכירה הרגילה" במקום המכירה של ה"ללא תולעים".

הרבנות הבינה מה קורה (אם כי באיחור של כמה שנים…) והחליטה לטפל. הם מינו את הרב שמואל אליהו כדי שיברר את הנושא. הרבנות החליטה לערב את משרד הבריאות ומשרד החקלאות אולם לא טמנה את ידה בצלחת. היא החליטה שגם ללא קשר לגורמי החוק היא תוריד את הכשרות ממגדלים מסוימים על פי הטיעון ההלכתי של "סכנה חמורה מאיסור" ("סכנתא חמירא מאיסורא") ולכן אם אנו לא נותנים הכשר למי שלא עומד בגדרי הכשרות בוודאי שלא ניתן הכשר למי שלא עומד בכללי הבטיחות/בריאות.

יש לציין שהרבנות נזהרה מאד מלצאת בריש גלי ולהכריז על עסקים מסויימים שהם ריססו ריסוס יתר הורידו את הכשרות מבלי לציין מדוע הורדה הכשרות ממוצרים אלו. הם פרסמו אלו מוצרים נגועים בתולעים, אלו מוצרים ניתן לאכול ללא חשש ואלו מוצרים לא ניתן לאכול מכיוון שאין להם כשרות. למה? האם מכיוון שהם נגועים בתולעים? לא. זה כבר בקטגוריה אחרת. אז למה? את זה הרבנות נותנת לכל אחד להבין לבד.

אז מאלו חברות אסור לקנות מסיבה שאינה ידועה? מיהם העבריינים לכאורה שהרסו לנו את הבריאות? הרשימה השחורה לפניכם:

1. יבולי הנגב

2. י. יבולי קטיף – לפני שלוש וחצי שנים הודיעה הרבנות שהם מוכרים תוצרת נגועה בתור תוצרת "ללא תולעים".לכן, הורידה הרבנות את הכשרות במפעל. עכשיו, כך עולה לכאורה מפרסומי הרבנות, לא ניתן לאכול את התוצרת מסיבות אחרות. לא בגלל נגיעות תולעים אלא…

3. משק קרוטר

4. עלה מהודר / עלה עלה – אגב, לפני שנה וחצי פרסמה הרבנות שהיא מורידה את הכשרות לעלים אלו מכיוון שהחברה ארזה עלים רגילים באריזות של "ללא תולעים". עכשיו, מפרסמת הרבנות שמוצר זה ללא הכשר מסיבות ששמורות עימה..

5. תנובת הארץ

זהו להיום. ורק הערה אחרונה:

על פי מה שעולה לכאורה מנתוני הרבנות, יש אנשים שחוגגים על הבריאות שלנו ועושים על זה קופה. אולי נכון היה לפרסם גם את שמותיהם של בעלי החברות. אני מעדיף לא לקנות כלום ממי שמרמה אותי ובטח ובטח שלא ממי שמרעיל אותי…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *