הורדת חום

איך כדאי להוריד חום והאם בכלל להוריד חום? כמעט כל התשובות – בכתבה הבאה.

מחלה
מחלה היא מצב שבו הגוף חורג מהמצב הרגיל שלו. איזושהי יציאה משגרה, בדרך כלל על מנת להתמודד עם משהו. לפעמים מדובר בכאב ראש שנועד כדי להתמודד עם מתחים ולחצים ולפעמים מדובר בנזלת וכאב גרון שנועדו להתמודד עם וירוס או חיידק. ההתמודדות הטובה ביותר עם המחלה, תהיה לנטרל את הגורם למחלה. המקרה של כאב ראש על רקע לחץ – להירגע. במקרה של נזלת על רקע של וירוס – לחסל את הוירוס. הכל לפי העניין.

חום
חום הוא תגובה טבעית של הגוף, בדרך כלל לזיהום חיידקי או ויראלי. הגוף רוצה להלחם בחיידק ואת זה הוא עושה בעזרת מערכת החיסון. מערכת החיסון עובדת טוב יותר בחום. למה? רוב התהליכים הכימיים בעולם עובדים מהר יותר וטוב יותר בנוכחות חום. החום הוא זרז ידוע של תגובות כימיות וגם הגוף יודע את זה. הגוף מעלה את הטמפרטורה שלו אל מעבר לטמפרטורה המקובלת וכך הוא מנסה להפטר מהחיידקים או הוירוסים במהירות גדולה יותר.

הורדת חום
המסקנה מהסבר זה היא אחת – הורדת חום בפעוטות ובמבוגרים היא הפך רצון הגוף. הגוף מעלה את הטמפרטורה, לא החיידק! כאשר אנו מורידים את החום בגוף אנו שמים פתק בקלפי של החיידק. אנחנו איתו.
כאשר אנו לא מורידים את החום, אנו עוזרים לגוף במלאכתו. הגוף לא העלה סתם את החום, אלא הוא העלה כי חשב שכך יותר טוב וברוב המקרים הוא אכן צודק.

פרכוסים
אמרתי ברוב המקרים, כי לא צריך להגיע למצבים של פרכוסים או חום גבוה מאד. חום של מעל 39.5 הוא באמת חום גבוה וכדאי לגרום לו להרגע. צריך לזכור שיש מקרים בהם הגוף עושה טעויות, כלומר, האדם אכן יבריא מהחיידק אולם יישאר עם נזק מוחי. לא לכזה מצב אנחנו רוצים להגיע. לכן, במצבים קיצוניים מאד – כדאי להוריד את החום אצל הילד.

שיטות להורדת חום

1. ישנם צמחי מרפא שיכולים להוריד חום. חלקם, כמו הערבה הלבנה למשל, עובדים במנגנון דומה לשל האספירין (NSAID). ניתן להשתמש בהם ללא חשש אם לא נוטלים קומדין או תרופות אחרות ש”מדללות את הדם”.
2. סוג’וק – שיטה מעולה מהסוג’וק – לוקחים את ראשי האצבעות ומצמידים אותם לקרח למשך 5 שניות. חוזרים על התהליך מספר פעמים.
3. אמבטיות פושרות – שיטת סבתא ידועה וטובה להורדת חום.

שיטות אחרות
אמרתי שתשמעו בכתבה הזו, כמעט את כל התשובות על איך מורידים חום. כמעט, כי יש שיטה להורדת חום עליה לא אדבר בתור שיטה להורדת חום – האקמול.
האקמול עובד על מנגנון אחר מאשר המנגנון של האספירין. הוא עובר דרך אנזים P-450 שנמצא בכבד שמפרק אותו, ובקיצור – האקמול יוצר עומס על הכבד. האם זה אזעקת אמת או סתם היסטריה מיותרת? קודם כל, ברור לכל רופא שמינון יתר של אקמול הורס את הכבד והורג או שילוב שלו עם אלכוהול. מה שלא ברור לכל רופא, כנראה, היא העובדה שגם מנה חד פעמית של הרעל בטעם תות, יכול לגרום נזק לכבד.

אטופיק דרמטיטיס? אסטמה?
במחקר שבוצע במקסיקו, גילו החוקרים שיש קשר חזק מאד בין בעיות עור ושריקות נשימתיות ובין העובדה שהפעוטות קיבלו בשנת החיים הראשונה שלהם paracetamol (אקמול). אפילו מנה אחת של אקמול העלתה את הסיכון להפרעות עור שונות ולהפרעות במערכת הנשימה באופן משמעותי.
יש דרך להורדת חום שלא כדאי לנסות.

סיכום
לא תמיד מומלץ להוריד את חום הגוף כאשר הוא עולה אל מעבר ל”רצוי”. לפעמים חובה להוריד את חום הגוף אבל גם אז, כדאי לדעת איך.

אל תתביישו להתקשר ולשאול!  0525-802-441 (נדב)

 

למקרים פחות דחופים – צרו קשר

0 תגובות
  1. סימה
    סימה אומר:

    שלום !

    ילד שלי בן שנה מקבל אנטיביותיקה אוגמנטין כבר 5 ימים ויום (ביון השישי) עלה לו חום שוב ל 38.9
    מה עושים במצב כזה , מה זה אומר .
    אני רוצה את עזרתכם מאז שהוא חגג יום הולדת שנה הוא חולה כול שבוע וחצי , חום , שילשולים , דלקת ראות, דלקת אוזנים  , גרון
    אני לא יודעת מה לעשות
    עזרו לי בבקשה

    תודה
    סימה

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    סימה שלום,
    קשה לדעת מה זה אומר. זה יכול להעיד שהחום כלל לא הגיע מחיידק אלא מוירוס, זה יכול להראות שהחיידק חזק מדי לאנטיביוטיקה הספציפית, זה יכול להראות שיש סיבוך כלשהו. בקיצור, קשה מאד לדעת בלי לראות.

    מה שכן, ממליץ מאד ללכת בהקדם לנטורופת שיבדוק מה קורה עם הילד ויתן המלצות לטווח ארוך שיוציאו במהירות את הילד מהמצב שבו הוא נמצא וישמרו אותו מחוץ לגזרת הילדים החלושים לאורך זמן.

    בהצלחה ויום טוב, נדב.

    הגב
  3. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שירלי שלום,                                                                                                                                      נתנו בכתבה כמה רעיונות כמו ערבה לבנה, סוג‏’‏וק ואמבטיות פושרות. אם יש לך שאלות מעבר לכתוב בכתבה אשמח לענות לך.  בריאות, נדב.

    הגב
  4. שירלי
    שירלי אומר:

    נדב שלום!

    אני מצוננת כבר איזה 4 שנים וזה לא כל כך עובר. אבל עכשיו יותר טוב
    רציתי לדעת אם זה אלרגיה למשהו. מה אני יכולה לעשות בקשר לצינון?
    אולי אני צריכה טיפות אף. או משהו אחר. עד עכשיו לא טיפלתי בזה.
    רציתי לשאול עוד משהו ראיתי באתר שיש את הפלאפון שלך. ורציתי לדעת אם יש לי איזה בעיה
    אני יכולה לטלפן. 
                                   תודה רבה שירלי.

    הגב
  5. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שירלי שלום, בוודאי שאת יכולה להתקשר. מספר הטלפון הוא לא לקישוט… בשליפה ללא אבחון רציני מעט קשה לקבוע מה יהיה הטיפול הנכון אולם הייתי ממליץ לך לערוך חיפוש בתיבת החיפוש שבחלקו השמאלי-עליון של המסך לביטוי ‏”‏ניקוי כבד‏”‏. תקראי קצת ותראי אם את מתחברת למה שכתוב. בכל מקרה, את מוזמנת להתקשר. יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  6. נדב
    נדב אומר:

    היי נדב,
    ראיתי שכתבת שמספר הטלפון שלך מופיע באתר, לא הצלחתי למצוא אותו אשמח אם תוכל לכוון אותי היכן ניתן למצוא אותו על מנת שאוכל ליצור עמך קשר טלפוני.
    בברכה,
    נדב

    הגב
  7. מורן
    מורן אומר:

    היי נדב
    יש לי חום 38.3 שאני מבינה שלא רצוי להוריד אותו…
    השאלה מה לעשות כי יש לי שפעת? יש לי ליחה,נזלת,כאבי גרון,חום ושיעול

    תודה,מורן

    הגב
  8. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    מורן שלום. קודם כל – תרגישי טוב. החום עוזר למערכת החיסון לעבוד טוב יותר. במקרים של שפעת ניתן לעזור למערכת החיסון בדרכים שונות: צמחי מרפא, ויטמין C, אבץ ועוד. בדרך זו, אנו  הולכים עם מערכת החיסון וולא כנגדה. בהצלחה ובריאות, נדב.

    הגב
  9. דניאל
    דניאל אומר:

    שלום, אני הייתי רוצה לדעת האם אני יכול ללכת לאימון שיש לי 37.6 חום, אמא שלי לא מרשה לי ורציתי להוריד אותו במהירות הבזק אבל לפי מה שקראתי אסור לי להוריד, זה אימון שמאוד חשוב לי, אשמח לשימוע את תשובתך

    הגב
  10. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    דניאל שלום,

    האימון מגביר את החום הטבעי של הגוף ולכן אימון אינטנסיבי וודאי לא כדאי.

    עם זאת, אימון מתון יכול דווקא להחיש את הריפוי.

    בהצלחה!

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *