שחיתות משפיעה על בחירת תרופה??

האם שיקוליו של הרופא לנתינת תרופה זו או אחרת מושפעים משיקולי שוחד וכסף? האם השיקולים תמיד מקצועיים? הכל בכתבה הבאה.

אמת
כאשר אני רואה רופא שמרצה לאשה בהריון על כך שאסור לה לצרוך ויטמין C, הדבר הראשון שאני חושב עליו הוא העובדה שיש פה מישהו שסובל מבורות מסוימת. לפחות בכל הנוגע לויטמין C. במחשבה שנייה אני חושב שאולי כמה אנשים חברו ועשו פה יד אחת עם חברות התרופות. היתכן? האם יכול להיות שהרופא שלי מושפע כל כך מחברות התרופות?

תחקיר במיניסוטה
בתחקיר שנערך במינסוטה, התגלתה תופעה מדהימה. 22.39 מליון דולר חולקו לרופאים במינסוטה על ידי חברות התרופות. כל רופא קיבל בממוצע כ 1000$. לשם מה קיבלו הרופאים את הכסף? את זה לא ידעו עורכי התחקיר לומר. החוק במינסוטה מחייב את חברות התרופות שם לבצע רישום מדויק של כסף שניתן לרופאים. מעריכים שבמדינות נוספות המצב דומה אלא ששם אין חוק שמאפשר לציבור הרחב נגישות למידע כזה.
האם הרופאים אכן קיבלו מעטפות עם מאות דולרים? קשה לי להאמין אלא אם יתגלה שאני תמים מדי. לדעתי מדובר במתנות יקרות לרופאים, שוברי ארוחות זוגיות במקומות יוקרתיים ועוד. אני מקווה מאד שנשארה עוד קצת בושה בעולם ולא חולק כסף מזומן.

שוחד
כמה נאסר השוחד בדת היהודית! אסור לשופט אפילו לקבל טובת הנאה קטנה ללא קשר למשפט ואפילו אם הוצע לשופט לקבל מתנה והוא דחה אותה בנימוס, נמנעו שופטים רבים במהלך ההיסטוריה היהודית לדון במקרה זה. הנימוק היה – שהשופט במקרה זה, יודע שהאיש רצה לעשות עימו טוב. הוא כבר לא יתייחס לשני בעלי הדין במידה שווה כאשר הוא יודע שאחד מהם רצה לעשות עמו טוב. אפילו אם מחשבתו לא התבצעה.
במקרה שלנו, מקבלים רופאים בכל העולם כסף מחברות התרופות. הם לא מקבלים אותו כתמורה להמלצה זו או אחרת, הם מקבלים אותו סתם.

התת מודע
כאשר רופא ממליץ על תרופה מסויימת. הקשרים שונים במוח לוקחים אותו אל אותה ארוחה זוגית או אל אותו "כנס רפואי", שמימן לו שהייה זוגית של שבוע בבית מלון (או שהוא נזכר במעטפות עמוסות בדולרים?). הוא מחליט החלטה אבל באופן לא מודע הוא מקבל את החלטה משיקולים שאינם רציונאליים לגמרי. הוא מקבל ת ההחלטה משיקולים זרים ולא מקצועיים.

הרופאים בישראל
אני לא רוצה לדבר על הרופאים בישראל כחלק מאותה שחיתות עולמית. אני מקווה שבארץ המצב קצת שונה. אבל – מרבית המחקרים נעשים בחוצה לארץ. מרבית עורכי המחקרים, כנראה, נגוע בנגע השוחד. מרבית מהרופאים הממליצים על תרופות בעולם, פועל, כנראה, לא רק משיקולים ענייניים. הרוח הזו, ממתגת תרופות מסוימות ודוחה אחרות וכאשר היא מגיעה לארץ, קשה מאד לעשות את ההבחנה בין אמת לערפילי שוחד.

סיום אופטימי
סיום אופטימי אני לא בטוח שיהיה כאן. אני רק מקווה שיקומו עוד ועוד רופאים ויאמרו בגאון – התרופות מזיקות לאדם. כמה שאפשר להמנע מהן – כן ייטב. הנתון הזה ברור לכל הרופאים אבל אנחנו לא שומעים אותו מספיק. בוודאי שלא בעולם הפתוח. אני מקווה שהמצב העולמי ישתפר ויהיה ליותר רופאים חופש לבחור באמת בדרך הנכונה.

נ.ב. התחקיר פורסם ב JAMA – The Journal of the American Medical Association

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *