תופעות לוואי

מה זה תופעות לוואי? למה הן נגרמות? מה עושים?

תרופות
זה אולי ישמע לכמה אנשים מופרך אבל – תרופות לא אמורות להסתובב בזרם הדם שלנו בדרך קבע. כן, גם התרופות שהורגלנו שלוקחים אותן לשם מניעה של… גם הן לא אמורות להיות בזרם הדם שלנו.

אוכל
רכיבים מסוימים שנמצאים באוכל גם לא אמורים להימצא בזרם הדם שלנו. אבל – יש הבדל עצום בין הרכיבים האקראיים שנמצאים באוכל ובין רכיבים שנועדו ויוצרו על מנת לשבש פעילות מסויימת בגוף שלנו או לגרום לפעילות אחרת. לכן, לעיתים קרובות מאד הרכיבים שבתרופות גורמים לנזקים גדולים יותר מאשר הרכיבים שבמזון.

מחקרים
המחקרים שבודקים את התרופות השונות רחוקים מלהיות מושלמים. גם עורכי המחקר לא מנסים לבדוק את תופעות הלוואי במחקרים שלא זה נושא המחקר. כך, נוצר מצב שבו מאשרים תרופה לשימוש ובמקרה הטוב היא “נחשבת לבטוחה”, קרי – עדיין לא הצטבר די מידע שיצביע על הנזקים החמורים שהיא גורמת. לעיתים, רק לאחר עשרות שנים מתבררים הנזקים או הסיכונים שנגרמים כתוצאה מנטילה קבועה או אפילו חד פעמית של התרופה. עד אז – נחשבת התרופה לחביבת הרופאים. כעבור מספר שנים, מורדת התרופה מהמדפים בשקט בשקט ונבנית אלטרנטיבה בדמות תרופה גרועה שנייה.

מאיפה התחלנו?
פעמים רבות רואים אנשים, בעיקר מבוגרים, שמשתמשים בתרופות שונות שקשה למצוא קשר ביניהם. מה היתה התרופה הראשונה? לפעמים תשובה לשאלה זו יכולה להוביל לשחזור אומלל:
בשחזור מתברר שתרופה שניתנה לבעיה X גרמה לתופעת לוואי Z. לאחר מכן ניתנה תרופה נוספת על מנת לפתור את ה”בעיה” ממנה סובל המטופל. התרופה הזו גרמה לתופעת לוואי Y. מאוחר יותר ניתנה תרופה גם ל”בעיה” זו אך נוצרה אינטראקציה בין התרופות ונוצרה תופעת לוואי נוספת וכך הלאה… פעמים רבות יש צורך בסך הכל לחפש חלופה לתרופה הראשונה. כאמור, לעיתים התרופה הראשונה היא מיותרת או לפחות לא נצרכת ממש.

נשמע מופרך? בואו נבדוק.
הבעיה: אדם שעבר את גיל 60.
הפתרון: נטילת אספירין.
תופעת הלוואי: אולקוס (כיב קיבה).
הפתרון: סותרי חומצה.
תופעת הלוואי: חסר ב B12.
גורם ל: דיכאון.
הפתרון: תרופה ממשפחת SSRI
תופעת הלוואי: אלרגיה.
פתרון: תרופות נוגדות אלרגיה (אנטיהיסטמינים).

טוב, אפשר להמשיך עוד הרבה אבל מה שברור הוא שכמעט כל מי שמתחיל לקחת תרופה אחת באופן קבוע יסיים עם הרבה תרופות באופן קבוע…

מה עושים?
לא לוקחים תרופות לפני שמשוכנעים שצריך לקחת אותם. אל תתביישו לקבל חוות דעת שנייה. אל תפחדו מלשאול את הרופא שאלות קשות. בכל מקרה, וודאו מתי נגמרת התקופה בה אמורים ליטול את התרופה. אל תמשיכו ליטול תרופות מכוח האינרציה…

בהצלחה!!

0 תגובות
  1. הודיה
    הודיה אומר:

    היה לי חיידק הליקובטר ונתנו לי טיפול משולש מאז שהתחלתי לשתות את הכדורים התחילו להיות לי גיהוקים חזקים וזה המשיך אף שסיימתי את הטיפול המשולש נתנו לי לקחת לוסק אחר כך עשיתי גסטרו ומצאו יש לי דלקת בוושט ונתנו לי לשתות לנסופרזול מתחילת שתיית הכדורים נהיה לי עצירות וחוסר תאבון

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *