אינטראקציה בין תרופות ותופעות לוואי

רוב הקשישים מקבלים יותר מידי תרופות. זה כבר נתון ברור. מה עושים עם זה? מיישמים את הכללים או פונים לעזרה מקצועית.

מטבוליזם
המטבוליזם אצל קשישים נמוך מאשר אצל צעירים. אזור ה P-450 בתאי הכבד שאחראי על פירוק של חלק גדול מהתרופות – נפגע. תפקוד הכליות יורד וכך נשארות התרופות פעילות יותר זמן אצל האנשים הקשישים. נתון זה, אחראי על חלק גדול מתופעות הלוואי של התרופות. הקשישים סובלים פי 3 בערך מתופעות לוואי כתוצאה מתרופות מאשר אנשים צעירים. בנוסף, ישנם עוד גורמים לריבוי תופעות הלוואי אצל הקשישים כמו: שינוי באחוזי מסת השומן בגוף, צמצום מסת הגוף הכללית ועוד.
מסיבה זו, קיימת גם יותר אינטראקציה בין תרופות אצל קשישים מאשר אצל צעירים.

מה ניתן לעשות?
ישנם כמה כללי ברזל שצריך לשמור עליהם:

1. להפסיק את האינרציה! – במקרים רבים, קשישים מקבלים תרופות על סמך אירוע חד פעמי שקרה להם בחיים. דוגמא? קשיש מגיע לבית חולים עם דלקת ריאות ומקבל פוסיד (תרופה משתנת). הרופא בבית החולים רצה לזרז את ההחלמה של החולה. הוא לא דמיין שהחולה ייקח את התרופה כהמלצה לחיים. הוא התכוון שהחולה יפסיק ליטול אותה כעבור שבוע… הקשיש יוצא מבית החולים וממשיך לקחת את התרופה למרות שהיא לא רלוונטית לסיפור שלו כלל!
צריך לבדוק אלו תרופות נוטל הקשיש כי הוא צריך ואלו תרופות כי פעם אמרו לו.. פעמים רבות נגלה שיש יותר מתרופה אחת שהוא נוטל סתם. במקרה כזה, יש לפנות לרופא המשפחה ולשאול אותו אם יש מניעה להפסיק מיידית נטילה של תרופה זו או שיש צורך לעשות מהלך זה בהדרגתיות. יחד עם הרופא צריך להפסיק את האינרציה.

2. תרופות בעלות חשיבות נמוכה או תרופות שניתן להחליף אותן במשהו אחר שאינו תרופה – פעמים רבות קשישים נוטלים כדורי שינה. שינה היא דבר חשוב אבל אולי אפשר לאפשר לקשיש לישון בשקט ללא עוד תרופה? יש כל כך הרבה דרכים להשרות שינה בצורה בטוחה ושתתן גם ערך מוסף לקשיש. למשל – רפלקסולוגיה פעם בשבוע, דיקור או הילינג, יכולים בהחלט לשפר את מצב השינה. הערך המוסף – הרגעה, תוספת בריאות כללית לגוף ועוד. דוגמאות נוספות הן תרופות ללא מרשם למניעת צרבת, אותן ניתן להוריד בעזרת הדרכה לתזונה נכונה ועוד ועוד.

3. לפני שהולכים לרופא בגלל בעיה רפואית חדשה, בדקו בעלונים הרבים של התרופות הישנות: האם הבעיה מופיעה כאחת מתופעות הלוואי של התרופה? אם כן, לכו אל הרופא. בקשו ממנו למצוא חלופה אחרת לתרופה שגורמת לתופעות הלוואי. הדבר הכי גרוע שניתן לעולל לקשיש – הוא לתת לו תרופה חדשה כדי לפתור בעיות שנובעות מהתרופה הישנה. אל תשכחו שגם לתרופה החדשה יש תופעות לוואי מרובות. הכלל הזה נכון תמיד! ועכשיו תרגיל: שחזרו איזו תרופה היתה הראשונה שנטל הקשיש (לפני שנים רבות…). עכשיו בדקו בתופעות הלוואי שלה. נסו להתחקות ולראות האם באמת כל ה”מחלות” מהם סובל הקשיש הן רק תופעות לוואי של תרופות. אשמח מאד לקבל רשמים של מי שבצע את התרגיל.

0 תגובות
  1. דבורה
    דבורה אומר:

    אמי בת 84 לוקחת כמה תרופות ללחץ דם + קומדין + תרופות לכאבים

    איך אני אוכל לעזור לה לבחור את הרופא בתחום הגריאטריה שיעשה לה סדר בתרופות?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      דבורה שלום,

      בריאות ואריכות ימים לאמך.

      ישנם רופאים גריאטריים שמתמחים בכך. אני בטוח שבשיטוט באינטרנט תמצאי רופא כזה. את צריכה לחפש רופא גריאטרי באזור מגורייך שעושה ביקורי בית ולשאול אותו האם הוא נותן יעוץ תרופתי כולל מתוך מגמה להוריד תרופות מיותרות.

      בהצלחה!

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *