כמה B12 יש לך?

כל אחד שמגיע לרופא ומתלונן על חולשה ועייפות, ישלח, סביר להניח, לבדיקות דם ראשוניות אשר במסגרתן גם תיבדק כמותו של ה B12 בדם. B12 הוא אחד הויטמינים הקשים ביותר לספיגה – הוא צריך להיות מוצמד בקיבה ל IF שנושא אותו בהמשך המעי וצריך לעבור עוד כמה שלבים לפני הפיכתו ל B12 פעיל וספיגתו בדם. מסיבה זו, חסר ב B12 הוא נפוץ כל כך. במאמר זה, אני רוצה להטיל מעט ספק בבדיקות הדם להערכת רמת ה B12.

סיפור
בבית החולים המרכזי שבעיר סאסבו שביפן, קיבלו הרופאים אישה לטיפול. אצל האישה התגלה מצב של PANCYTOPENIA, כלומר, ירידה של כדוריות אדומות, לבנות וטסיות. אחרי חודשיים, התלוננה האישה על הידרדרות מהירה בהליכה, על ירידה בתחושה בקצוות הגוף ועל שיער מאפיר במהירות על אף היותה בשנות השלושים לחייה. היו שינויים נוספים עם רמיזות לנוירולוגיה שלא אפרט כעת. המחשבה הראשונה – חסר ב B12 – אך זה היה תקין לגמרי. מדד אחר שקרץ לכיוון ה B12, היה מדד ההומוציסטאין. ידוע שהומוציסטאין גבוה הולך לעיתים קרובות עם B12, B6, וחומצה פולית ברמות נמוכות (מבטיח שעוד אתייחס לכך בהרחבה). מסיבה זו, החליטו הרופאים לבדוק את ההשפעה של B12 על אותה האישה, למרות שרמתו בדם הייתה תקינה.
האישה קבלה זריקות של B12 והשיפור היה מדהים –
השיער החדש שצמח כבר לא היה מאפיר, ההליכה השתפרה פלאים, התחושתיות החלה לחזור, רמת ההומוציסטאין ירדה לנורמה, והרמות הכדוריות האדומות, הלבנות והטסיות הגיעו למצב תקין.
מסקנת הרופאים הייתה שלא תמיד יש התאמה בין רמתו של ה B12 בדם לבין רמתו ברקמה.

התאוריה שלי
יכול להיות שאין הבדל בין רמת ה B12 בדם לבין רמתו ברקמה, אך ישנה אינדיבידואליות ביוכימית. כל רופא שמנסה לאזן את לחץ הדם של המטופל שלו מכיר את המושג. הוא מנסה תרופה מסוימת, משנה את המינון, מחליף את התרופה, משנה מינון, משלב עם עוד תרופה, מתאים מינונים, מוריד את הראשונה ומוסיף תרופה שלישית. (אם זה לא היה משעמם הייתי מוסיף עוד כמה שורות כדי להיצמד למציאות…)
גם בחומרים כימיים וביוכימיים אחרים ישנו צורך אינדיבידואלי. לא כל אחד צריך את אותה הכמות של כל חומר בגוף, לא כל אחד מפרק במהירות זהה את החומרים שנמצאים אצלו בגוף ולא כל אדם מפנה את החומרים מהגוף באותה המהירות.

פעמון
עקומת הפעמון מבטאת התפלגות הנורמאלית. בשימוש רפואי בעקומת הפעמון על מנת לקבוע מה נקרא "נורמאלי", מתייחסים ל 95% מהעקומה (שתי סטיות תקן). כדי שזה יהיה יותר ברור אני אשתמש בדוגמא של ה B12. בקופת חולים לאומית למשל טווחי הנורמה של ה B12 הם 130-750. השאלה היא מה קורה עם אלה שאולי הערך של 130 לא טוב להם. עקומת הפעמון נוצרת משקלול של המקרים הקיצוניים ביותר – הערכים הגבוהים ביותר שנמדדו והערכים הנמוכים ביותר. אבל עדיין זו סטטיסטיקה. יש אנשים שהם לא בתוך הסטטיסטיקה הזו – אנשים שה B12 שלהם "נורמאלי", 300 למשל, אבל עדיין זה לא טוב להם!
בחישוב קל, ישנם במדינת ישראל יותר מ 200,000 אנשים "לא נורמאליים". כלומר, אנשים שאליהם ערכי הנורמאל לא מדברים! יותר מ 200,000 אנשים שאולי לוקחים B12 למרות שהם לא צריכים (לא נורא, הכל מופרש בשתן) ואולי לא לוקחים B12 והם צריכים מאד!

בדיקת B12 אמיתית
בנוסף לבדיקה הרגילה לרמת ה B12, ישנה עוד בדיקה שיכולה לגלות לנו מה מצבו האמיתי של ה B12 שלנו – האם כמות ה B12 שיש לנו מספיקה לנו. בדיקה זו, אותה כבר הזכרנו, נקראת בדיקת ההומוציסטאין. ההומוציסטאין הוא חומר מוצא לחומצות האמיניות ציסטאין ומתיונין. לשתיים האחרונות תפקיד חשוב בבניית הרקמות בגוף. ההפיכה של ההומוציסטאין לציסטאין ומתיונין מחייבת נוכחות של B12, B6 וחומצה פולית. בהעדרם, ההומוציסטאין לא מומר לציסטאין ומתיונין ומצטבר בדם. במצב זה, נראה עלייה בדם של ההומוציסטאין.
עלייה של ההומוציסטאין לכשלעצמה מסוכנת מאד. גילו שיש קשר חזק בין עלייה ההומוציסטאין ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם ומחלות נוספות. להומוציסטאין רעילות והוא גורם לפגיעה בתאי האנדותל, התאים שמצפים את כלי הדם מבפנים. כתוצאה מפגיעה זו, נוצרת דלקת באנדותל ומתחילה הצטברות של חומרים על דפנות כלי הדם. בנוסף, ההומוציסטאין "עוזר" ל LDL, הכולסטרול ה'רע' להתחמצן, דבר שמסוכן בפני עצמו.
אם כן, ניתן לבדוק האם לגוף יש מספיק B12. הבדיקה של ההומוציסטאין מגלה לנו האם ישנו הומוציסטאין חופשי בדם שלא הצליח להתפרק. לכן, בנוסף לבדיקת ה B12, יש לערוך בדיקת הומוציסטאין.

B12 – עזרה ראשונה
אם גיליתם שיש חסר ישנם כמה דרכים להשלים אותו –

1. זריקות – ה B12 הפעיל מוזרק לתוך הגוף ומגיע לדם ללא מערכת העיכול. באופן זה, יש ספיגה מלאה של הויטמין. החיסרון: לא נעים..
2. כדורים למציצה – הדור החדש של הזריקות. האזור שתחת הלשון עשיר בכלי דם ומשום כך מציצה של B12 מתחת ללשון, גורמת לספיגה של הויטמין ישירות לכלי הדם ללא מערכת העיכול. ממש כמו הזריקות. רצוי להעדיף כדור עם כ 1000 מ"ג B12 וכן עם חומצה פולית (כבר הזכרנו שהם עובדים יד ביד).
3. כדורים לבליעה – מאד לא מומלץ. אם יש למישהו חסר של B12 זה כנראה לא בגלל שהוא לא אכל שום דבר עם B12 בשלוש השנים האחרונות. כנראה שהסיבה היא שהוא לא סופג מספיק טוב את הויטמין. מאותה סיבה לא כדאי לעשות השלמות מהמזון.

B12 לטווח הארוך
איך מעלים את רמת ה B12 בטווח הארוך? מה שצריך לעשות זה לבדוק איפה הבעיה של הספיגה. ניתן לחלק את הספיגה לחמישה חלקים עיקריים:
1. קיבה – אנשים שנוטלים סותרי חומצה מסיבות שונות צריכים לדעת שהם בסיכון ל B12 נמוך. בעיות של הליקובקטור פיילורי ניתן לפתור בדרכים אחרות מאשר ליטול כל החיים סותרי חומצה. כנ"ל צרבות שנובעות מסיבות שונות. אם יש בעיות ב IF (הוזכר בתחילת המאמר) יתכן שאין מה לעשות כנגד החסר בויטמין מלבד לקחת כדורי מציצה. רצוי עם זאת, להתייעץ עם איש מקצוע.
2. מערכת העיכול התחתונה – האם אתם סובלים מאוכלוסיית מעיים פגועה? האם יכול להיות שיש לכם דלקת סמויה (או גלויה) במערכת העיכול? האם יתכן שיש לכם צליאק? על כל אותם שאלות חייבים בעלי חסר ב B12 לענות – רצוי בעזרת אנשי מקצוע.
3. תרופות – מחלקת ההדרכה של חברת סולגר פרסמה לפני כמה שנים חוברת בשם "אינטראקציות בין תרופות ותוספי תזונה". במעבר על דפי החוברת המעולה שלהם ניתן לראות איזה תרופות "הולכות טוב" עם איזה תוספים, איזה תרופות אסור לשלב עם איזה תוספים ואיזה תרופות – כאשר נוטלים אותן – כדאי ליטול תוספים מסוימים.
בין התרופות שגורמות לחסר ב B12: מעכבי ACE (convertin, inhibace, tritace, cibacen, vascace, vasopril ועוד), פיבראטים (מורידים רמות טריגליצרידים/כולסטרול כדוגמת – bezalip, norlip), גלולות למניעת הריון, תרופות אנטיביוטיות, סותרי חומצה (כמו שהזכרנו), ביגואנידים לסכרת מסוג metformin.
האם אתם לוקחים את אחת מהתרופות האלו? האם ניתן להחליף אותה במשהו טבעי/בתרופה אחרת טובה יותר?
4. האם יש דימום בגוף? שאלה זו חייבת בדיקה – במקרה של פציעה הגורם לחסר יהיה ברור ואז צריך פשוט להשלים את החסר. במקרה של מחזור עם דימום חזק גם ניתן לטפל וגם במקרה זה הסיבה ברורה. כל מי שלא משתייך לשתי קטגוריות אלו צריך לבדוק האם הוא סובל מאיבוד דם איטי דרך מערכת העיכול (בדיקת "דם סמוי בצואה"). במקרים של איבוד דם נצפה לראות גם אנמיה וגם חסר בברזל.
5. צמחוניים צריכים לקבל תוספת של ויטמין B12 מכיוון ש B12 קיים רק במזונות מהחי (עוף, בשר, ביצים, גבינה וכו'). ישנן טענות ש B12 קיים גם באצות מסוימות אולם כנראה שה B12 שבאצות מגיע מיצורים קטנים ששוכנים על האצות. אם אתם צמחוניים – אל תחכו לתופעות לוואי ולחסרים – תצרכו B12 דרך תוסף. במקרים שאין חסר, ניתן להשתמש גם בכדורים לבליעה במינון של 50 מק"ג ואפילו פחות. אם אין בעיה של ספיגה – אין צורך ביותר מכך.

רצוי שאיש מקצוע יעבור עם המטופל על כל הנושאים האלו ויעזור לו לגלות איפה הבעיה שלו. דבר זה חשוב בעיקר מכיוון שגם אם מכסים על החסר של ה B12, כנראה שמופרים איזונים נוספים בהם יש לטפל. כדאי תמיד לפתור את הבעיה ולא לחפות עליה.

הכלל הכי חשוב בטיפול בחסר של B12: אין דבר כזה שחסר B12 סתם! תבדקו מה הגורם ותטפלו בו!

למידע נוסף – אתם מוזמנים ליצור קשר.

23 תגובות
  1. לאה בריימן
    לאה בריימן אומר:

    שמי לאה בריימן בעלי סובל מחוסר וטמין B12 , ואני כל פעם נכנסת לכל מיני אתרים, כדי לבדוק מה אפשר לעשות בעניין, זאת הפעם הראשונה שאני מרגישה שמסבירים את העניין לעומק ואיך לטפל בעניין, הייתי מעוניינת לקבל הרבה מידע על הודות בריאות הגוף. בתודה מראש לאה בריימן.

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    לאה שלום,

    שמחתי שמצאת עניין בכתבה. מקווה שתמשיכי להנות מהחומר שישלח אלייך לעיתים מזומנות אודות בריאות הגוף והנפש.

    בריאות טובה לך ולמשפחתך, נדב.

    הגב
  3. סופי
    סופי אומר:

    יש לי הליקובקטור כבר המון זמן טופלתי פעם אחת באנטיביוטיקה והטיפול לא עזר. יחד עם זאת אני כול הזמן בחסר של b12 כך לפי הבדיקות אמר לי הרופא טופלתי בכדורים ולא עזר בעבר הרחוק טופלתי גם בזריקות פעם אחת הייתה הפוגה ושוב יש חסר מה לעשות ומה דעתך ????
    תודה מראש סופי

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    סופי שלום,

    בקצרה – ברור שטיפול ממושך בסותרי חומצה פוגע ביכולת הקיבה לספוג B12. ברור גם שטיפול שכשל צריך לעזוב…
    יש טיפולים טובים ברפואה המשלימה להליקובקטור פיילורי (אם כי לא זולים..) ויש דרכים מצויינות כדי למנוע חזרה של החיידק. פעולות אלו בתוספת פעולות לשיקום הקיבה ולשיקום פלורת המעיים התקינה – יכולים להעלות את רמת ה B12.

    בכל אופן, מדובר בתהליך די ארוך (של כמה חודשים) שעד שהוא יגמר = יש צורך לצרוך ויטמין B12 למציצה מתחת ללשון באופן יומיומי. חשוב מאד!!!

    יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  5. שירה
    שירה אומר:

    היי,
    אני כרגע בהריון בשבוע ה-11 וגיליתי מבדיקת דם שחסר לי B12.
    יש לציין שהייתי צמחונית 12 שנה, אבל עדיין לא אוכלת בשר בקר, אלא רק חזה עוף/פרגיות פעם בשבוע או אפילו שבועיים.

    האם הסיבה יכולה להיות בגלל זה, או בגלל הספיגה של ה-B12 בגוף, כי אולי אני מקבלת אותו ממזונות אחרים.?
    הרופא הביא לי כדורים לבליעה עם 1000 מק"ג.
    מה נראה לך??…

    הגב
  6. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שירה שלום,
    הנטייה שלי לחשוב שיש בעיה בספיגה מסיבה פשוטה: במזון אנו מקבלים כמויות של B12. לא רק מהבקר אלא גם מהעוף, מהביצים, וממקורות אחרים מהחי. בדיקה על ידי בליעה יכולה להיות רעיון טוב אלא שלא הייתי עושה בדיקה מסוג זה אם התגלה אצלך חסר בבדיקת דם. כאשר רואים חסר בבדיקת דם של B12 הרי שהמצב חמור מאד ואין זמן לנסיונות. לכן, מה שהייתי מציע לך זה לקחת למשך חודש גם B12 למציצה וגם לבליעה. לאחר חודש לעשות הפסקה של חודש עם הכדורים למציצה (ולהמשיך עם הבליעה) ואז לעשות בדיקת דם. אם הבדיקה יוצאת תקינה+, הבעיה הייתה רק בתזונה, אם לא – יש בעיה גם בספיגה.

    יום טוב והצלחה, נדב.

    הגב
  7. שירה
    שירה אומר:

    היי,
    זה כנראה מה שאני אעשה..אני אקנה גם כדורים למציצה.
    השאלה היא אם אני לא אקח את שני הכדורים, לא יהיה מצב שאני לוקחת יותר מדי?..

    בכל מקרה, אני צריכה לעשות בדיקת דם אחרי חודש לראות אם המצב שלי השתפר.
    אז נעדכן
    תודה רבה!

    הגב
  8. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שירה שלום,
    מה שהצעתי קצת מורכב אז אני אסביר לך:
    אם תקחי כדורי מציצה ותעשי בדיקה בעוד חודש – בוודאי שתהיה תוצאה טובה, אלא שהיא לא תשקף כלום. את צריכה חודש לא לקחת כדורי מציצה ורק אז לבדוק את הרמה של ה B12.

    לגבי לקחת 2000 מק"ג ביום – מחקרים ארוכי טווח מראים שיתכן שיש נזק לטווח ארוך. לחודש אחד לא אמורה להיות שום בעיה ואולי אפילו להיפך.

    בהצלחה!!

    הגב
  9. ריצ'ל
    ריצ'ל אומר:

    הי.
    רציתי לדעת אם יש הבדל בין מבוגר לילד ברמת ה-B12 שצריכה להיות בגוף. ואם התחלתי לקחת תוסף תזונה אז מתי אני אמורה להתחיל לחוש בהבדל – מידי או שלאחר מס ימים לפחות? בנשירה בחולשה בנמלים ועוד…

    הגב
  10. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    ריצ‏'‏ל שלום, לא אמור להיות הבדל בין ילד ומבוגר ברמות B12.  לגבי הזמן: בדרך כלל מרגישים כבר אחרי 3 ימים ולפעמים אפילו פחות. המקרה שאת מתארת נשמע חמור מאד ולכן יתכן שיקח  קצת יותר זמן מהרגיל. בהצלחה‏!‏‏!‏‏!‏

    הגב
  11. שושי
    שושי אומר:

    שלום נדב,
    הפוסט מאיר עיניים.
    רציתי לשאול אותך מה המלצותיך לטבעונים בנושא הB12?
    בבדיקות הדם התגלה חוסר.
     
    תודה ,
    שושי

    הגב
  12. מה לעשות?
    מה לעשות? אומר:

    שלום!
    בת 36 צמחונית מגיל 16,לפני כ14 שנה התגלה אצלי חוסר אקוטי בויטמין  B12 טופלתי בזריקות,בשנתיים האחרונות מרגישה רע (עייפות,דיכאון,נשירת שיער מסיבית,נימולים,חוסר שקט ועוד),ערכי B12 תקינים מה שמאוד מפליא אותי..הבנתי שמאגר הזריקות יכול להחזיק 7 שנים לערך,האם יתכן שעדיין הערכים שלי תקינים אחרי 14 שנה + תזונה כללית  די דלה?ראיתי שרשמת שיתכן שהערכים תקינים לכאורה בבדיקות דם אך עדיין יש חוסר..איך אפשר לבדוק את העניין?בקופ"ח חולים לא מוכנים לעשות בדיקות אחרות כי המדדים תקינים.
    חשוב לציין שיש לי מחסור רציני בברזל וגם בויטמין D,האם חוסר באלה יכול לגרום לתסמינים הנ"ל?
    (התחלתי טיפול השלמה לפני יומיים)..
    אודה לתגובתך..

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      השיטה הכי זולה ופשוטה – לקחת B12 למציצה מתחת ללשון…

      הבדיקות האחרות נעשות רק במעבדות מחקר מסויימות מאד בעולם ואינן נגישות לקופות החולים.

      בהצלחה!

      הגב
  13. מבולבלת
    מבולבלת אומר:

    שלום נדב!
    בהמשך לתשובתך מס' 14.
    ניסיתי את שיטת ההשלמה B12 לפני שנה ומשהו,המדדים של B12 קפצו למעלה הרבה הרבה מעבר לערכים התקינים בבדיקות דם וגם אובר B12 לא כדאי.
    אני רוצה לדעת בוודאות אם יש חוסר ולא רוצה סתם לעשות ניסויים על עצמי,האם תוכל להפנות אותי למקום (מעבדת מחקר) באם אתה מכיר,או מקום פרטי אחר בו עושים בדיקה שכזו?
    אודה לתגובתך.
    תודה.
     
     

    הגב
  14. נועה
    נועה אומר:

    שלום נדב,
    התקשרו אלי עכשיו מהרופא להגיד לי שתוצאות בדיקות הדם שלי מראות שחסר לי B 12 – אילו בדיקות נוספות עלי לדרוש?
    המזכירה של הרופא רק אמרה שמחכה לי מרשם לתוסף אבל מקריאת הכתבה והמשפט – אין דבר כזה שחסר B12 סתם! תבדקו מה הגורם ותטפלו בו!
    אני מבינה שעלי להעמיק בבעיה.
    אילו בדיקות לבקש?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      לא הייתי קובע שזה מזיק. זה מעל הנורמה. בכל ערך של בדיקות דם יש "נורמה" כלומר, מצב המשקף את הערכים של 95% מהאוכלוסייה. אין זה אומר שמי שמעל או מתחת לערכים אלו הוא חולה – זה בהחלט אומר שהוא "שונה". ומה אומרת השונות? לפעמים היא מספרת שהמצב לא טוב ולפעמים היא חסרת ערך.. לכן – מי ש"שונה" צריך להיות עירני יותר למצבו ולוודא שהוא בסדר.

      נ.ב. אם בשבועיים שקודם הבדיקה לקחת אפילו כדור אחד של B12 – הייתי אומר לך לא לסמוך בכלל על הבדיקה ולבצע אותה שוב… בהצלחה!

      הגב
  15. רחל ששון
    רחל ששון אומר:

    שלום רב. בדיקת דם b12 הראתה 130.קיבלת זריקות של 1000 מיליגרם 2 זריקות בשבוע למשך חודש. זריקה 1 בשבוע למשך חודש וזריקה 1 פעם בחודש לתקופה של 3 חודשים. רציתי לדעת אם זה לא מוגזם. תודה מראש.

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      קשה להגזים עם ויטמין B12 מכיוון שהוא מסיס במים והגוף נפטר מעודפים בקלות רבה.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *