מנינגוקוק – החיידק אלים

ה”חיידק האלים” מעורר פחד באנשים רבים. מיהו החיידק האלים? מה הסיכונים בחשיפה אליו? האם חלזונות אחר הגשם יכולים להדביק אותנו?

קצת סדר
המנינגוקוק הוא חיידק שאוהב לשכון באזור הגרון והלוע. האנשים הנושאים אותו שם, יכולים לשאת אותו במשך זמן רב, ללא שום נזק. מעצם הגדרת ה”נשאות”, אותם אנשים “נושאים” את החיידק מבלי לפתח כלל מחלה. אולי הגרון יהיה קצת כואב, אולי קצת צינון אבל זהו. הבעיה מתחילה כאשר החיידק נכנס לדם. אז עלולות להתרחש מספר תקריות לא נעימות:

דלקת ריאות מנינגוקוקית
דלקת קרום המוח
דלקת באוזן
דלקות במפרקים
ועוד.

דלקת הריאות המנינגוקוקית, לא מאובחנת פעמים רבות. הילד, בדרך כלל מתחת לגיל 5, משתעל ונוצרת אצלו ליחה במערכת הנשימה. ההורים הולכים או לא הולכים לרופא ומשם לצילום או לא ומקבלים או שלא מקבלים אנטיביוטיקה. המנינגוקוק ה”רגיל” שמופיע בדרך כלל, הוא חיידק עם מוטאציות שונות. כלומר, יש סוגים שונים של חיידקים ורובם לא מסוכנים. החיידק מסוג B הוא המסוכן מכולם – החיידק האלים.[singlepic=51,320,240,,left]

החיידק האלים
החיידק האלים מוצא את דרכו לריאות ומשם – לקרומי המוח. הבעיה היא שלפעמים כאשר הוא כבר בקרומי המוח – המצב קשה מאד. הזכרנו כבר – שיש בדיקה פשוטה מאד שרופאים נוטים לזנוח אותה שבודקת נוכחות של דלקת בקרום המוח. הבדיקה היא חיצונית, אינה דורשת שום ציוד מיוחד וכל רופא אמור לדעת לבצע אותה. הורים שחוששים (ילד עם שיעול, חום גבוה וכו’), צריכים לפנות לרופא ולדרוש ממנו להשקיע עבור ילדם 20 שניות נוספות (אם הוא רופא איטי מאד…).
החיידק מסוג B מתיישב בקרומי המוח והוא עלול להיות אלים במיוחד. המצאות שלו – סכנת חיים של ממש.

חלזונות אחרי הגשם
משרד החינוך הוציא אזהרה לגנים ולבתי הספר מפני השתלטות של חיידקים אלימים על מוסדות החינוך. מדובר בחלזון אפריקאי, שיכול להיות נשא של חיידק אלים. אז לפני שאתם נלחצים, כמה הערות:
1. ראיתם פעם כזה חלזון בבית ספר או בגן? האם הוא דומה בכלל לחלזונות שהילדים מלקטים לאחר הגשם?
2. אם אכן ראיתם – האם יצרתם איתו מגע קרוב שמעביר מחלות (אכילה מאותם כלים? חיבוקים? נשיקות?)
3. בהנחה שהבנתם מה שכתבתי – האם זה נדיר במיוחד למצוא מישהו שנושא את המנינגוקוק? האם כל מנינגוקוק הוא חיידק אלים?

האזהרה מעט מלחיצה, אבל כמו שאתם מבינים, אין כל חשש מפני החלזון האפריקאי. ראשית – כי לא ראינו אותו ושנית – מכיוון שיש עוד בני אדם שנושאים את המנינגוקוק והם לא מדירים שינה מעינינו…
ליתר בטחון, אני לא אומר שאם אתם מוצאים חלזון אפריקאי, תרוצו ותשימו אותו בגן של הילדים אבל בכל זאת, ההיסטריה פוגעת בבריאות!

טיפול
הטיפול במנינגוקוק הוא טיפול של אנטיביוטיקה וניסיון לייצב את המטופל. לעיתים זהו מצב חירום של ממש. כמניעה, נותנים אנטיביוטיקה מניעתית לכל האנשים שהיו בקרבה קרובה מאד למטופל.

שתי הערות לסיום

1. עודף ברזל אף פעם לא בריא אבל במקרה של המנינגוקוק הוא מסוכן. המנינגוקוק “חי” על ברזל וצריך כמויות גדולות של ברזל בכדי להתקיים. אצל ילדים עם עודפי ברזל בדם – שגשג המנינגוקוק יותר מהרגיל. אם גם אתם מאלה שנותנים לילדים ברזל באופן גורף (כי ככה אמרו בטיפת חלב) – אולי הגיע הזמן שתשקלו את מה שאתם עושים ותכלכלו את צעדיכם בחכמה. אל תשקלו את זה בגלל מה שכתבתי כאן. אני לא באמת חושב שזאת הסיבה לצורך באיזון משק הברזל בגוף, תשקלו את זה כי עודף ברזל זה דבר לא בריא…

2. מערכת חיסון חזקה – אם תשמרו על מערכת חיסון חזקה, הסיכוי שלכם “לחטוף” מנינגוקוק יורד. כמו בכל מחלה, ובעיקר במחלה שנמצאת סביבנו כל העת, אין צורך לחפש דרכים לברוח מהמחלה, המחלה לידינו. אנחנו צריכים לא להיות מאלה שחולים.

רוצים מערכת חיסון חזקה יותר? פנו אלינו ונשמח לעזור.

0 תגובות
  1. נעמי בראלי
    נעמי בראלי אומר:

    בתי בת 30 לאחר שני ניתוחים בגזע המוח כתוצאה מדימום חוזר הקשור לקברנומה, בניתוח השני נדבקה בחיידק וסובלת כעת מדלקת קרום המוח. מטופלת באנטיביוטיקה מהוריד כבר 4 ימים, מצבה נראה משתפר. מה אפשר לעשות כדי לעזור לטיפול להצליח?

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    נעמי שלום,
    כאשר המטופל נמצא בבית חולים, דלות האפשרויות שניתן להשתמש בהן. עם זאת, ישנם כמה דברים שכן ניתן לעשות:

    1. פרוביוטיקה – בעיקר במקרים של אנטיביוטיקה דרך הווריד, צריך להשתמש בפרוביוטיקה. הפרוביוטיקה עוזרת לאנטיביוטיקה לפעול עם מינימום נזקים. היא מחזקת את מערכת החיסון ותומכת בגוף. כדאי לבחור בתכשיר טוב (המלצה: קו-ביוטיק של לפידות)

    2. רוב הרופאים, כנראה, לא ישללו טיפול אנרגטי כמו הילינג. שווה לנסות. 

    3. לאחר השחרור, לחזק את מערכת החיסון ואני מרשה לעצמי לנחש: לעבוד רגשית על הצד של שמירת טינה (כלומר, להשתדל לא לשמור טינה). 

    החלמה מהירה ושלמה, נדב.

    אשמח לעזור אם אוכל גם טלפונית 0525-802-441. תרגישו בנוח.
     

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *