אומגה 3 וסכיזופרניה

האם יש קשר בין אומגה 3 וסכיזופרניה ואם כן, מהו? האם יש דרך למנוע סכיזופרניה אצל הנמצאים בסיכון? קצת על סכיזופרניה, על אומגה 3 ועל מה שביניהם… קריאה נעימה!!

סכיזופרניה היא אחת ממחלות הנפש הנפוצות, קצת פחות מאחוז אחד מהאוכלוסיה. המחלה מתפרצת בדרך כלל בגילאי 18-25 אצל גברים ו26-45 אצל נשים. המחלה כוללת מספר תופעות:

1. תעתועים – מצב שבו האדם תופס לא נכון את המציאות. למשל – האדם יחשוב שספר מסוים או שורות אחדות בעיתון פונות אליו באופן אישי, הוא יחשוב שמישהו קורא את מחשבותיו או עוקב אחריו ובקיצור – הוא מפרש לא נכון את המציאות שהוא רואה סביבו.

2. חזיונות שווא או תחושות שווא – האדם רואה, מרגיש, מריח, שומע או טועם דברים שרק הוא "מסוגל" לחוש. הנפוץ ביותר הוא שמיעה של קולות שלא קיימים. האדם יכול למשל לשמוע קולות שמדברים אליו או עליו ומותחים עליו ביקורת פוגעת.

3. הפרעות חשיבה – האדם יחשוב מבולבל, יעבור במהירות מנושא לנושא או במקרים קיצוניים יותר – לא יהיה מובן כלל.

4. התנהגות ביזארית – האדם יתנהג כמו שמנהג ילד קטן שעושה קצת שטויות, יתכן שהוא לא ישמור על הגיינה או יתנהג התנהגות בלתי הולמת. לפעמים האדם יכפה על עצמו תנוחה מסוימת ויתנגד בכוח למי שינסה להזיז אותו. לחלופין, יתכן שהוא ינוע בתזזיתיות ויעשה פעולות שונות בקדחתנות.

שורת תסמינים אלו נקראת "תסמינים חיוביים". לא כי יש פה משהו חיובי אלא כניגוד לתסמינים השליליים בהם האדם גורע מיכולות בסיסיות שהיו לא בעבר כמו:

1. קהות רגשות – הרגשות של החולה הופכים ל"אפורים יותר". הוא פחות שמח ופחות עצוב הוא יותר אפרורי, אפאטי, פניו נראות חסרות מבע. אירועים שהיו גורמים לאדם "רגיל" לצחוק או לחלופין להזיל דמעה אינם משפיעים עליו באופן זה.

2. דלות בדיבור – החולה עונה ב"כן" ו"לא" ומסכים להוסיף מידי פעם עוד מילה או שתיים. הוא נמנע מדיבור ונוצר רושם של ריקנות פנימית אצל השומע מכיוון שעל שאלה מעמיקה ורחבה הוא עונה במילה אחת.

3. חוסר יכולת להנות מדברים – האדם מגלה חוסר עניין בפעילויות קודמות שהיה עושה ומתעסק בדברים חסרי תכלית.

4. חוסר עניין בקשרים חברתיים – האדם החולה לא מגלה עניין בקשרים חברתיים עם אנשים אחרים. הוא מתבודד ועסוק בעצמו.

שימו לב!! ממש לא היתה בכוונתי להגדיר לכם איך מאבחנים אדם עם סכיזופרניה. האבחון נעשה על ידי פסיכיאטר שבודק את כל התסמינים (החיוביים והשליליים) ושמכלל אותם על פי הנחיות ה DSM, האורים והתומים של הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה.

עד כאן, הבאנו מבוא קצר לסכיזופרניה שנחשבת לאחת המחלות הקשות בעולם. אגב, על אף שכיחותה הנמוכה יחסית (כאמור פחות מאחוז) כ 1/5 מקצבאות הנכות של הביטוח הלאומי בארצות הברית. כלומר, המחלה אומנם לא שכיחה כל כך אבל הנטל הכבד שלה מאפיל על הרבה מאד מחלות אחרות.

התרופות בסכיזופרניה משפיעות על התסמינים החיוביים, אולם על שורת התסמינים השליליים יש לתרופות הפסיכיאטריות השפעה מועטת ועקיפה אם בכלל.

מסתבר שאומגה 3 יכולה למנוע סכיזופרניה אצל אנשים שנמצאים בסיכון!! (נכון שאתם רואים איך כל הפסיכיאטרים מתחילים להמליץ על אומגה 3?)

כדי לבדוק את הנושא לקחו החוקרים קבוצה של אנשים בגילאי 13-25 שהופנו לצורך אבחון סכיזופרני. האבחון קבע שהם במצב של "טרום סכיזופרניה". במצב זה, כ 70% לא מפתחים סכיזופרניה ואילו 30% בערך מפתחים סכיזופרניה. החוקרים חלקו את  הנבדקים לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה צרכו המטופלים אומגה 3 (1.2 גרם ביום) ובקבוצת הביקורת (פלצבו) צרכו המטופלים שמן קוקוס בניחוח דגים על מנת לתת תחושה של של טיפול.

התוצאות היו מפתיעות. את מספר החולים שקיבלו שמן קוקוס לא היה צריך לנחש: אצל 70% מהם לא היתה מחלה ואילו אצל כ 30% התפרצה הסכיזופרניה. בקבוצה השנייה נכונה ההפתעה: רק אצל 4% התפרצה המחלה. אגב, המשתתפים במחקר קיבלו את התוסף / פלצבו למשך 12 שבועות.

איך זה עובד? החוקרים מעריכים שהסכיזופרניה נגרמת כתוצאה משינויים מבניים בתא העצב. אולי האומגה 3 מצליח לשמור מפני השינויים בתא העצב.

ואיך זה יהיה על חולה ממש? נערכו מספר מחקרים בנושא. ככלל, אומגה 3 הורידה את הצורך בשימוש מוגבר בתרופות ושיפרה את המצב הרפואי של החולה. לדעתי, לא נערכו מעולם מקרים על סכיזופרניה ושימוש באומגה 3 ללא תרופות.

אגב, השפעת האומגה 3 על הגוף והמצבים החיוביים והשליליים המשיכה גם תקופה לאחר שהנחקרים סיימו ליטול את האומגה 3.

אז מה אתם אומרים? יש פתרון חדש לסכיזופרניה? מוקדם מידי לומר? יכול להיות. מה שבטוח הוא שהאומגה 3 נכנסה לסל הטיפולי של הרבה מטפלים ומי יתן שגם תכנס לארגז הכלים של הפסיכיאטר בארץ.

ולסיום – קרדיט: להכנת הכתבה נעזרתי רבות במאמרו של ד"ר יוליאן יאנקו, מנהל מרפאת ברה"ן יבנה ועורך אתר האינטרנט של האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה. מאמר תמציתי וקולע. תודה.

0 תגובות
  1. נדב
    נדב אומר:

     הי, בזמן האחרון לא מפסיקים לדבר על היתרונות של אומגה 3, אבל מה שכתוב כאן ממש מפתיע!
    לא מזמן נתקלתי במשחק בפייסבוק שאפשר לזכות בו באומגה 3 לשנה!
    http://on.fb.me/9mrl9K 

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    כן, בהחלט מפתיע בעיקר לאור העובדה שרוב הפסיכיאטרים סוברים שהטיפול במחלות נפש שייך רק להם ורוב המטפלים האלטרנטיביים מסכימים איתם‏!‏‏!‏ הפעם יש פה מחקר שמפתיע אפילו את מטפלי הרפואה המשלימה…

    הגב
  3. צאלה
    צאלה אומר:

    באמת שמעתי שיש לאומגה 3 יתרונות ויכולת שיפור קוגנטיבית, ואז גם נכנסתי ללינק של נדב ראיתי שם על אומגה 3 דגים קטנים בלי מתכות ורעלים.
    תודה לכולכם!

    הגב
  4. נתנאלה
    נתנאלה אומר:

    כדאי להדגיש גם את נושא דילול הדם מאחר ויש אוכלוסיות רגישות. זיהום האוקיינוסים עשוי להביא לכך ששמן דגים יכיל מזהמים מן האוקיינוסים כגון מתכות כבדות(כספית) או גרוע מכך רעל בשם PCB(גורם סרטן ומומים בלידה).
    ישנם תקנים המגבילים נוכחות שכזו בשמן דגים לכמות מסויימת. השאלה לגבי אפשרות להשפעה מצטברת מצריכה לאורך שנים בהחלט רלוונטית 🙂
    כנ"ל לגבי אוכלוסיות רגישות כגון נשים בהריון, פעוטות או קשישים

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *