ויטמין D לבד – לא מספיק

במטא אנליזה שנערכה לאחרונה, התגלה באופן חד משמעי – תוספת של ויטמין D בלבד למניעת שברים אינה מספקת. יש להוסיף גם סידן על מנת ליצור מניעה אפקטיבית.

רקע

על ויטמין D דיברנו רבות בעבר. הסברנו את החשיבות שלו לבריאות של הגוף, לבריאות העצם ולמניעת סרטן. הסברנו גם את החשיבות של החשיפה הנכונה לשמש. כוונתינו היתה לא להזהיר מפני עודף חשיפה אלא להתריע על מצבים של חוסר חשיפה כפי שמקובל היום בארצות המערב. את כל זה, יכול כמובן המתעניין למצוא במקומו.

מטא אנליזה חדשה

מטא אנליזה שפורסמה ב BMJ, נבדקו 68,500 אנשים. חלקם נטלו ויטמין D בלבד וחלקם נטלו ויטמין D בשילוב של סידן. התוצאות חד משמעיות: נטילת ויטמין D בפני עצמו אינה אפקטיבית מספיק במניעת שברים ללא קשר לגיל או מין.  

ולמרות המסקנות

אין לי ספק, על אף 68,500 האנשים שנבדקו, שאילו היו מערבים במחקרים נתון אחד נוסף היו רואים שינוי ניכר: יש צורך לבדוק את רמת הסידן הזמין בתזונה של האנשים הנבדקים. ולא – אל תספרו לי סיפורים על מוצרי חלב. אני רוצה לראות כמה סידן אותם אנשים צורכים מירקות, מטחינה, משקדים וממקורות נוספים חשובים. אני בטוח שמי שצורך די סידן מהמזון אינו צריך ליטול תוספת סידן. הבעיה היא שהיום כל ילד במדינה מכיר מהגן את "סי" ואת "דן" ויודע שסי ודן אוהבים להסתתר במוצרי החלב. אולי נחנך בגן גם לאכילת טחינה? אולי לאכילת ירקות עשירים בסידן (כרוב, ברוקולי ועוד)? לא. יותר כלכלי למועצת החלב לחנך לצריכת מוצרי חלב.. וכך פרוייקטים משותפים של גופים כלכליים כמו תנובה מכתיבים את סדר היום החינוכי-תזונתי של הילדים בבית הספר.

טוב, אם זה המצב, עד שתקום לה מועצת הטחינה, תמשיכו לצרוך סידן כתוסף…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *