חינוך לבריאות

כאשר מדברים על בריאות, אחד הנושאים המשמעותיים הוא חינוך לבריאות. לפעמים, מסיבות שונות, סובל נושא זה מהזנחה.
מי לא מכיר את התופעה ששמים לילד מים בכוס והוא מתעקש שהוא רוצה מיץ?
מכיוון שיש כאלה שלא מכירים – אני אנסה להסביר איך מחנכים לבריאות, מאיזה גיל ולמה יש כאלה שלא מצליחים בכך.

שבעת כללי הזהב
בחינוך לבריאות, כמו בחינוך הכללי ישנם כמה כללי זהב, שאם לא נוהגים כמוהם, הסיכויים יורדים…

1. דוגמא אישית – כלל ברזל בחינוך. אם ההורה לא לוקח ערמה של סלט, שלא יצפה שהבן שלו יאכל חצי ערמה. אם ההורה מנשנש בשעות הפנאי שוקולדים, שלא יתפלא אם הבן שלו ישב עליו בסופרמרקט שיקנה לו "רק אחד". הייתי יכול למלא דפים שלמים בדוגמאות אם רק הייתי רוצה.

2. חינוך אמיתי מגיע עם הבנה – ילד שמבין מה עושים הסוכרים אצלנו בגוף (ברמה הפשוטה ביותר – שיניים, מערכת עיכול, סכרת), יהיה לו יותר קל לבצע מאשר ילד תוכי. כמובן שללא כלל מספר 1, זה לא יעבוד…

3. מיעוט פיתויים – ילד שאין לו בבית קורנפלקס, לא יבקש זאת השכם והערב. ילד שאין לו בבית באופן קבוע ממתקים, יבקש אחר הצהריים פרי.

4. רכישת הרגלים לוקחת זמן – כאשר עוברים בבית "מלבן למלא", צריך לקחת בחשבון שלילדים ייקח כמה חודשים, מי יותר ומי פחות. בחודשים הראשונים הילד יאכל חצי פרוסה, ישאיר שאריות של פסטה בצלחת ויסרב לגעת באורז. אולי הוא יאכל קצת יותר עגבנייה בארוחת ערב, במקום פסטה, כדי לא להישאר רעב… – אל תדאגו לילדים שלכם: לילדים מנגנוני הישרדות מפותחים יותר מאשר לכם. הם לא יגיעו למצב מסוכן.

5. שינויים עורכים בהדרגה – הורה שמגיע הביתה ביום בהיר אחד ומכריז ש"מהיום אוכלים בריא", שלא יצפה להצלחה של יותר מיומיים. הורה שמודיע ש"מהיום אוכלים רק לחם מלא", יוכל אחרי שבועיים להודיע ש"מהיום אוכלים ירקות ביותר צבעים". בנוסף, שינויים קיצוניים לא בריאים גם אם הם לטובה.

6. מסרים כפולים – אם הילדים רואים פרסומות בטלוויזיה לאוכל (בדרך כלל לא בריא) ואחר כך שומעים מההורים מסר הפוך, נוצר אצלם בלבול. צריך לדבר על הפרסומות בכל גיל. גם בגיל שנה. יש לומר לילד, גם אם אינו מבין במאה אחוז, שיש אנשים שחושבים שזה טוב לאכול ___ אבל אנחנו יודעים שזה מאד לא בריא. אותו הדבר לגבי משחקי המחשב.

7. חברה וסביבה – אין טעם לאסור על ילד לגמרי לגעת בממתקים אצל חברים, אך צריך לוודא שהבילוי החברתי לא הופך לבילוי קולינרי… גם כאן צריך לדאוג שלא ייווצר מסר כפול ולהסביר לילד שיש דברים שלא כולם יודעים.

בהצלחה!

לטיפול בבעיות בריאותיות שונות – אתם מוזמנים לפנות אלינו. חבל לדחות למחר מה שאפשר היום…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *