שפעת החזירים

מה זה בכלל שפעת החזירים? האם אנו בסיכון? מה הסבירות להדבק? איך ניתן להימנע? מאיפה זה בא עלינו בכלל? הכל בכתבה הבאה.

רקע – מערכת החיסון
תפקידה של מערכת החיסון שלנו להגן עלינו מפני פולשים זרים ולא רצויים. היא עושה את עבודתה בשני מנגנונים עיקריים: מנגנון ספציפי ומנגנון לא ספציפי. המנגנון הלא ספציפי הוא מנגנון שתוקף ו”יורה לכל הכיוונים”, לדוגמא: נזלת, שיעול, עיטוש, העלאת חום הגוף – כל אלו הם דרכי הגנה לא ספציפיים שיכולים לעזור כנגד כל תוקף, יהיה אשר יהיה. המנגנון הספציפי דורש התאמה מלאה בין החיידקים והוירוסים ובין מערכת החיסון, כלומר, הנוגדנים, קבוצת חיילים של מערכת החיסון, בנויים באופן שכל חייל מכיר חיידק אחד או וירוס אחד. כאשר הנוגדן הספציפי רואה שהגיע יומו לפעול, כלומר, הוא זיהה אויב שמותאם לו, הוא מתחיל לעבוד – הוא משכפל את עצמו ויוצר סדרה של פעולות שמטרתן לעצור את הנגיף או החיידק.

רקע – וירוסים
ישנם וירוסים רבים שמסתובבים בעולם, גם באופן חופשי. במשך השנים, התפתחה מעין “תחרות” בין האנושות ובין הוירוסים. בתהליך אבולוציוני פשוט, נוצרות מוטאציות של וירוסים שונים שיכולות “לעקוף” את מערכת החיסון. מערכת החיסון, מאידך, אמורה להספיק ללמוד את הוירוסים והמוטאציות החדשות כמה שיותר מהר. מערכת החיסון אמורה ללמוד לייצר נוגדנים חדשים על פי הוירוסים החדשים שמתפתחים. גם תהליך זה מתפתח בעזרת מוטציה, כלומר, התינוק החדש שיולד עשוי להכיל מוטציה חדשה שיכולה להתמודד עם זן חדש של חיידקים או וירוסים.

דור של אדם
אם נשארתם לקרוא עד כאן, הרי שבוודאי הבנתם שדור של אדם שבתחילתו יכולים להתפתח תינוקות חדשים המכילים את המוטציה – אורך כ 20-35 שנים בקירוב (הזמן שעובר בין לידת התינוק לבין הזמן שמאותו תינוק שיהיה כבר איש, יולד תינוק חדש שעשוי להכיל את המוטציה). כמה זה דור של חיידקים / וירוסים?

לא לבעלי לב חלש
דור של וירוסים או חיידקים עשוי לארוך 20 דקות. כלומר, במשך 20 דקות יכולה להתפתח מוטציה חדשה שיכולה להרוג בשקט כל חלקה טובה מבלי שמישהו יזהה אותה כלל. כלומר, יכול להסתובב לו נגיף מסויים שעבר מוטציה ולהתפשט ולהתפשט ול… עד לחיסול של האנושות כולה. אז איך זה לא קרה עד היום? איך לא היה נגיף כזה שהצליח לחסל את האנושות? הרי כל 20 דקות יכולה להתפתח באופן תיאורטי מוטציה חדשה!

סטטיסטיקה?
יש הטוענים – סטטיסטיקה. עד היום זה לא קרה מכיוון שהייתה סטטיסטיקה שהייתה לצידינו. ברגע שנהיה פעם אחת מהצד השני של הסטטיסטיקה….
אני חושב שישנה עוד סיבה אחת קטנה – התערבות מלמעלה. יש מושל לבירה. יש מלך לעולם. המושל על כל העולם לא מעוניין כנראה בהכחדת האנושות ולכן אין מוטציות שמחסלות את האנושות. אם לא הייתה לנו את העזרה “הקטנה” הזו – והיינו אובדים.

זה כבר קרה
בהיסטוריה הלא רחוקה של האנושות, בשנת 1918, התפרצה מגיפה של שפעת שכונתה אז “השפעת הספרדית”. האופטימיים ביותר מדברים על 50,000,000 נספים באותה מגיפה. אז, הועברה המגיפה דרך עופות (מה שנקרא היום “שפעת העופות”). אגב, ההערכות הפסימיות יותר מדברות על כ 200,000,000 נספים במגיפה.

שפעת החזירים
שפעת החזירים הינה מחלה קלאסית אצל חזירים שמתים ממנה מעט חזירים כל שנה. נפוץ מאד בחוות של גידול חזירים למצוא חזירים חולים אולם כאמור, התמותה קטנה. מה הסיבה לתמותה הנמוכה? פשוט – מערכת החיסון של החזיר מכירה את הנגיף היטב. לכן, רק החזירים החלושים מתים ממחלה זו. במקרים מסוימים עובר הנגיף אל בני אדם. מדובר באנשים שהיו במגע קרוב מאד לנגיף, כלומר, גידלו חזירים, בקרו בחוות חזירים וכו’. עד כאן, אין שום בעיה. אותם אנשים שנדבקו מהנגיף לא יכולים להדביק אחרים. הנגיף לא עובר מאדם לאדם.

החשש היום
החשש הוא, שמקרים רבים מדי, מרמזים או אף מעידים על כך שהנגיף עובר מאדם לאדם. נראה, שהנגיף עבר מוטציה שסייעה לו להדביק בני אדם. מכאן – הדרך למגיפה קצרה: יש נגיף שיכול לעבור מאדם לאדם, יש הרבה מאד אנשים בעולם שהגוף שלהם לא מכיר את הנגיף הספציפי הזה של השפעת = אין כמעט מה שיכול לעצור את הנגיף.

צריך לזכור:
כרגע מדובר בהערכות בלבד. אין עדיין עדות לכך שהנגיף עובר מאדם לאדם (27/04/09). כרגע עדיין לא יצאו הנחיות מסודרות של משרד הבריאות וגם לא של ארגון הבריאות העולמי. בינתיים יש רק נקיטה באמצעי זהירות כמו: בידוד נשימתי של החשוד בהדבקות במחלה, טיפול בחשוד להדבקות באמצעים סטריליים מחמירים: מסיכת אף פה, חלוק וכפפות והגנה על העיניים. הוראות אלו ייושמו גם באמבולנסים.

ומה אנחנו יכולים לעשות? כנראה שלא הרבה. עם זאת, נראה שכדאי שנכיר את התסמינים של המחלה:

חולה חשוד לשפעת החזירים: (ההנחיות מתוך הנחיות משרד הבריאות הישראלי ונכונות לימים אלו בלבד עד ליציאת הנחיות מסודרות. יום כתיבת ההנחיות 26/04/09):

הופעת מחלה חדה של מערכת הנשימה ללא סיבה ברורה הכוללת:

1. חום גבוה (38 ומעלה)
2. תסמינים נשימתיים (לפחות 2 מתוך 4 הבאים: נזלת, כאבי גרון, שיעול או קוצר נשימה)
3. במהלך 7 הימים טרם תחילת המחלה (ולאחר ה- 1/3/09) ענה על אחת או יותר מההגדרות
הבאות:
א. שהה במקסיקו.
ב. היה במגע הדוק עם אדם אשר הוגדר כחולה חשוד בשפעת החזירים (מגע הדוק לעניין זה כולל בן בית או מי שטיפל בחשוד כחולה או מי שבא במגע עם הפרשות נשימתיות של חשוד כחולה).
ג. היה במגע עם דגימות החשודות כנגועות בנגיף שפעת החזירים במעבדה או במקום אחר.

מה בכל זאת אנחנו יכולים לעשות?
נראה לי שחוץ מלדאוג לבריאות הגוף והנפש שלנו ולחזק את מערכת החיסון שלנו – לא הרבה. יש רק דבר אחד שבאמת יכול לעזור: תפילה…

0 תגובות
  1. יהודה
    יהודה אומר:

    תודה רבה עזרת לי מאוד ואהבתי את סיגנון הכתיבה שלך.. ישר כוח

    הגב
  2. טל וייזל
    טל וייזל אומר:

    לכותב הכתבה נדב, שלום,
    אחרי שיטוט ברשת – סופסוף כתבה שעונה על השאלות באופן חד וברור. תודה רבה.

    הגב
  3. דנה
    דנה אומר:

    בבית חולים פוריה בפגיה יש כמה תינוקות החולים בשפעת החזירים, הבן שלי בן שנתיים והולך לגן, אמא של אחד הילדים בגן ילדה בבית חולים פוריה והתינוקת שלה בתינוקייה, לא בפגיה, הילד ביקר את אימו במחלקת יולדות והולך רגיל לגן עם בני, האם עלי לחשוש ולא לשלוח את בני לגן?

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *