נדודי שינה ומלטונין

בלוטת האצטרובל במוח מייצרת חומר שנקרא מלטונין. לא ידוע הרבה על המלטונין, אך הנתון הוודאי הוא שהמלטונין אחראי על השינה שלנו. המוח מפריש מלטונין רק בחושך וכך אנו יכולים להרדם.
אנשים שלא ישנים בחושך אלא ישנים באור, פוגעים למעשה בייצור המלטונין אצלם. לא ידוע בדיוק איך קשור המלטונין לנתון הבא אך הוכח מעל לכל ספק שאנשים שמחליפים יום בלילה חשופים יותר למחלות לב, סרטן, סכרת ועוד.
ישנה טענה מעניינת שטוענת שאם מידי פעם יעשה האדם איפוס לאצטרובל שלו – הוא יכול למזער נזקים שנובעים מחוסר שינה לאורך זמן או לפחות להקטין את הנזקים בעתיד.
מה זה אומר?
מלטונין, בנוסף להיותו הורמון השינה הוא תוסף תזונה ונמכר בכדורים. אל תחפשו אותו בחנויות כי המלטונין אינו מאושר לשימוש בארץ ללא מרשם רופא, אך בארצות הברית הוא תוסף שנמכר בחנויות (גם דרך האינטרנט).
בהנחה שהאצטרובל "שכח" איך מייצרים מלטונין באופן תקין, נותנים לגוף מלטונין מבחוץ במינונים דומים לטבעיים (אין דרך לדעת בדיוק כמה מלטונין אדם ספציפי צריך). לאחר כ – 10 לילות, מפסיקים בפתאומיות את נטילת המלטונין. אנשים עם נדודי שינה, מדווחים לפעמים ש – 10 לילות כאלה שינו את לילותיהם ופתרו את בעיות השינה לחלוטין. מתגובות אלו ניתן ללמוד שבלוטת האצטרובל לומדת לייצר מחדש כמויות נאותות של ההורמון.
זה לא חדש ומוזר – בבלוטות הורמונאליות אחרות ניתן לראות איך הבלוטה לומדת לעבוד מחדש לאחר שנותנים לה תקופה קצרה של הורמון מלאכותי. דוגמא לכך היא בלוטת התריס.
ייתכן שאפילו סדרה קצרה של 5 לילות כל חודש יכולה להועיל לעובדים במשמרות לילה באופן קבוע או לסירוגין, בין אם לאיכות השינה ואולי אף למניעת מחלות קשות שעלולות להגרם בגלל השיבוש של מחזור השינה.

אגב, גם אם יש סיבה אובייקטיבית אחרת לנדודי השינה (לדוגמא – כאבי גב) ניתן במקום להשתמש בחומרים כימיים שונים, להשתמש בדבר האמיתי – המלטונין.
בארץ מעדיפים רוב הרופאים לרשום תרופות מרשם שונות לנדודי שינה ולא לתת מרשם למלטונין.

נקודה נוספת מעניינת –
המלטונין מעולה בשימוש אצל הסובלים מג'ט-לג. הטיסות לפעמים מבלבלות את השעון הביולוגי וגורמות לג'ט לג שבמקרים קיצוניים יכול לגרום לשינויים בקצב לב ועוד.
הפתרון הוא להצמד לשעון הביולוגי המקומי וזאת בעזרת המלטונין.
לא משנה אם כרגע ישנתם / לא ישנתם לילה, הצמדו לזמן בו אתם חיים וחצי שעה לפני השינה טלו את המלטונין. גם אם אתם אחרי לילה של שינה במטוס, תשנו עוד לילה!
בעזרת המלטונין לא תהיו ערניים כל כך ותרצו לישון. זה אומנם פיתרון מלאכותי, לא כמו תרופות כימיות אבל מלאכותי מספיק כדי להתאים לעולם מלאכותי שבו עוברים תוך שעות ספורות יבשות וימים…

איפה קונים?
בארץ ראיתי חנויות בודדות שמוכרות את המלטונין. תחפשו אולי תמצאו. אולי אתם מכירים רופא עם ראש פתוח שיוכל לתת לכם מרשם? אולי חבר מארצות הברית?
בהצלחה!

לייעוץ במגוון בעיות בריאותיות והתאמה אישית של צמחי מרפא ותוספי תזונה – אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *