סכנה! קורטיזול!!

הקורטיזול הוא אחד החומרים החשובים בגוף שלנו ולא כדאי שנוותר עליו. עם זאת, יש היום אנשים רבים שסובלים מעודף בקורטיזול. פרטים בכתבה…

הקורטיזול מיוצר בבלוטת יותרת הכליה, בלוטת האדרנל, ומיועד לשימוש במצבי לחץ. במצבי לחץ הבלוטה מייצרת את הקורטיזול שעוזר לנו לעבור את הלחץ בשלום.

איך זה עובד?
הקורטיזול מצליח ״לכבות מערכות לא חיוניות״ בגוף. הכוונה היא למערכות שלא מיועדות לשעת חירום כמו מערכת העיכול, הכבד, מערכת החיסון ועוד.

מצבי חירום
במצבי חירום זה מעולה: אדם שעומד מולו אריה מאיים או נמר עצבני ממש לא צריך מערכת עיכול או מערכת חיסון. הוא כן צריך אספקת דם טובה לשרירים הגדולים של הידיים והרגליים, הוא צריך מקסימום חמצן ותפקוד ריאתי, הוא צריך לב במקסימום תפוקה ועיניים שיקלטו כל תנועה וכל פרט. את כל זה עושה הקורטיזול: הוא מפחית את זרימת הדם לעור, למערכת העיכול ומגביר את הזרימה לשרירים הגדולים ומשתק את מערכת החיסון.

ולא במצבי חירום…
אצל אנשים מסיימים רמת הקורטיזול גבוהה מהרגיל גם שלא בשעת חירום. אנשים אלו מרגישים לחץ גם כשאין כל כך, לחץ הדם שלהם גבוה מעט ומערכת החיסון שלהם חלשה ולא נלחמת בצורה טובה כנגד וירוסים וחיידקים.

הגורם – לחץ?
יש הטוענים שהגורם הוא לחץ. אני לא בטוח. יתכן שהגורם ללחץ אצל אותם אנשים זה הקורטיזול והרגשת הלחץ מגיעה אחריו.

מה עושים?
חשוב מאד לטפל ברמה גבוהה של קורטיזול ויש כמה דרכים לעשות זאת:

1. ויטמין C – ויטמין C נמצא בבלוטת יותרת הכליה בכמות גבוהה יחסית. בנוסף, ידוע שאצל כל היונקים שיודעים לייצר ויטמין C, יש ייצור מוגבר של ויטמין C, כנראה על מנת לתת איזון לקורטיזול.

2. קומפלקס B – קבוצה של ויטמינים שעוזרים לנו להוריד את הלחץ. הויטמינים משמשים כחומרי איכות למח ולמערכת העצבים ובאופן זה משרים רגיעה על האדם ומווסתים את רמת המתח שלו.

3. DHEA – חומר מוצא לייצור של הורמונים שונים שמווסתים את הקורטיזול. ה DHEA הוא בעצם הורמון וניתן לצרוך אותו גם כתוסף. נשים שמנה לבכן – ה DHEA עלול לגרום לשיעור יתר. במקרים של סרטן הערמונית לא מומלץ לצרוך תוסף זה.

4. נשימות עמוקות – מתי נשמת נשימה טובה באמת ביממה האחרונה? סביר להניח, שלראשונה קרה דבר זה עכשיו. (אם גם עכשיו לא – אנא עצרו וקחו נשימה… ). תרגול יום יומי יכול להוריד את רמות הקורטיזול ולעשות אתכם רגועים יותר.

יש עוד המון דברים אבל חשוב לי לעצור רגע ולומר מה לא לעשות:

1. קפאין – אם אתם לחוצים ורמת הקורטיזול בגופכם גבוהה זה כנראה לא הדבר האידיאלי בשבלכם. קפאין יש בקפה, בקולה, בתה ובשוקולד.

2. עישון – העישון ידוע ביכולותיו המעולות לקחת גוף טוב ולהרוס בו כל חלקה טובה. העישון מעלה את לחץ הדם ומוסיף רעלים שונים ומשונים לגוף שגורמים נזק גם בתחום הזה.

3. שינה – שינה טובה תורמת לנו רגיעה במשך היום. אנשים עייפים צריכים יותר קורטיזול כדי לשמור על עירנות למשך היום.

4. קורטיזון – הקורטיזון הוא בעצם הצורה הסינטטית של הקורטיזול. הוא מיוצר על ידי חברות התרופות ונמכר לאנשים שצריכים לשתק את מערכת החיסון שלהם ועוד. אם אתם במקרה מהצרכנים הקבועים של הרעל הזה – כדאי לכם להתייעץ עם מישהו שיעזור לכם להחליף את הקורטיזון במשהו טבעי וטוב.

זהו להיום. אני יודע שרק רפרפתי על נושא שהיה ראוי לעסוק בו שעות אחדות. אם יש לכם שאלות נוספות – אתם מוזמנים כרגיל לשאול.

0 תגובות
  1. חן
    חן אומר:

    שלום,
    אני בת 25 וסובלת מעייפות “כרונית” שלא מגיעה מחסרים כלשהם מאחר ואני משלימה אחת לחודש תוספי ברזל ו- B12 טבעיים ויום יום מולטי ויטמין. לאחר בדיקות דם מקיפות התברר שרמת הקורטיזול שלי נמוכה מהרגיל אך עדיין בתחום הנורמל. שאלתי היא איזה טיפול טבעי או צמחים יכולים לגרום לגוף לייצר בצורה טבעית את הקורטיזול מאחר ואינני רוצה תלות בכדורים מקופ”ח אשר גורמים לתלות , להרבה תופעות לוואי  ולהפרעה בייצור הטבעי של הגוף בקורטיזול. תודה

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      חן שלום,

      הייתי מנסה לתמוך את בלוטת האדרנל בעזרת ויטמינים מקבוצת B וויטמין C.

      טיפולים נוספים כמו רפלקסולוגיה, דיקור, הילינג ועוד יכולים לעזור

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *