דיקור סיני פוגע בפוריות?

לאחרונה התפרסם מחקר ולפיו הדיקור הסיני פוגע בפוריות. איך הגיעו למסקנה הזו והאם טענה זו נכונה?!

הקדמה
בשביל להבין יותר מה חקרו ואיך, נביא את עיקרי המחקר בכתבה זו. לאחר שנסיים להבין את המחקר, יהיה קל יותר לדבר על התוצאות שלו. בפסקאות הבאות, אינני מביע את דעתי אלא מביא את קיצור המחקר ככתבו.

תקציר
השימוש במחטים מקובל בטיפולים של הפריה חוץ גופית. מטא – אנליזה (ניתוח של מספר מחקרים) מראה שיש שיפור משמעותי אצל חולים שקבלו טיפולי דיקור סיני לעומת קבוצת ביקורת שלא קיבלה טיפול. עם זאת, לא נבדקה היעילות של שימוש במחטים מול קבוצת דמה (פלצבו).
המטרה של המחקר – לבדוק את היעילות של הדיקור הסיני מול פלצבו בטיפול ב IVF (הפריה חוץ גופית).
שיטות המחקר
נשים לא פוריות שעברו טיפולי פוריות בהונג קונג קיבלו טיפול של דיקור לפני הניסיון להשרשה של העובר ואחרי הניסיון. במקביל בוצע דיקור פלצבו בקבוצה זהה של נשים. שתי הקבוצות היו זהות מבחינת הגיל הממוצע, עישון, מחלות שונות ועוד. המחקר לא כלל נשים שיש לבעליהן בעיות פוריות או נשים שיש להם בעיות פוריות מוגדרות כמו בעיות שונות ברחם ועוד. הדיקור ניתן למשך 25 דקות כל פעם. המדקרים היו מטפלים סינים מוסמכים (שנתיים לימודים ושנתיים ניסיון). כל המטופלות עברו אבחון על ידי המדקרים וכולן היו תחת אותן הגדרות מחלה סיניות.
תוצאות
הדיקור פלצבו היה טוב יותר מהדיקור הרגיל! היו 20 הריונות יותר (מתוך 180) בקבוצת הפלצבו לעומת קבוצת הדיקור האמיתי! גם מספר הלידות היה גבוה יותר באופן משמעותי.

סיכום ביניים
אם הייתי סוגר כך את הדיון בנושא, הייתי חוטא ביחסי לדיקור הסיני המסורתי. בסיכומים רבים של המחקר הזה, הוצג הנושא באופן זה והמסקנה – כמו בכותרת הכתבה: דיקור סיני פוגע בפוריות..
אני רוצה לסיים קצת אחרת –
החוקרים במחקר כתבו: “יש שני הסברים לתוצאות המעניינות שלנו: ריפוי אמיתי במחטים קשור לשיעור נמוך יותר של הריונות או ריפוי במחטי דמה קשור בשיעור גבוה יותר של הריונות”.
המסקנה מתבקשת ומעוררת מחשבה. האם יתכן שהדיקור הפלצבו פשוט יותר טוב מאשר הדיקור הרגיל? אולי הדיקור הרגיל בכלל מזיק לבריאות??

השרשה ב IVF
הפריית מבחנה היא הליך פשוט היום. התהליך היותר מורכב הוא החזרת העוברים לרחם מתוך תקווה שהם “ישתרשו” שם ויתפתח הריון תקין. אחוז ההצלחה בהשרשה עומד היום על כ 5% בלבד, מה שמביא לכשלונות רבים ולאכזבות רבות שגורמות למטופלות (וגם לבעליהן) עוגמת נפש רבה. הסטטיסטיקה אומרת שצריך לבצע את התהליך כ – 20 פעמים עד שמצליחים (כמובן שזו סטטיסטיקה עם סטיית תקן גדולה שהרי יש נשים שמנסות 20 שנה ומורידות את הסטטיסטיקה של אחוזי ההצלחה).
בכל מקרה, הסיפור הוא לא פשוט. לאחר שיש עוברים זה לא אומר דבר וחצי דבר לגבי הסיכוי להריון תקין.

אחוזי ההצלחה במחקר
בקבוצת הדיקור האמיתי היו כ 30% לידות בריאות!! בקבוצת הביקורת היו כמעט 40% לידות תקינות!! לעומת 5% ללא דיקור כלל!!! אם היו שואלים אותי אם לעשות דיקור או לא בשביל להגביר פוריות או סיכויי הריון – ממחקר זה עולה תשובה חד משמעית – כן!

דיקור או פלצבו?
לאחר שהסברנו שדיקור משפר את הפוריות ואת סיכויי ההריון, אנו צריכים לנסות ולהסביר מדוע היה הפלצבו יעיל יותר.
הפלצבו שנוסה במחקר היה פלצבו מסוג מיוחד. הפלצבו בוצע בנקודות הדיקור האמיתיות על יד מחט קצרה מהמחט הרגילה. המדקר הכניס את המחט לעומק שטחי מאד – רק לשכבת העור ולא הגיע עם המחט אל העצב. המחט היתה קצרה יותר ולכן נראתה, בעיני המתבונן, כמחט שנעוצה עמוק בגוף. רובם המוחלט של מטופלי דיקור הפלצבו, על אף שחלקם התנסו בטיפולי דיקור בעבר, לא חשו שהטיפול שהם מקבלים אינו “אמיתי”. למעשה, אני רוצה לטעון שהם קיבלו טיפול אמיתי.
מי קבע כמה עומק צריכה להיכנס המחט? אולי יותר מתאים בטיפולי פוריות להכניס את המחט הכנסה שטחית בלבד?

דיקור – תחושה או טכניקה?
בכתבה “דיקור – תחושה או טכניקה?” , הזכרנו שרוב הדיקור המתבצע היום, אינו מתבצע על סמך תחושה של הצ’י בגוף וזיהוי מקומות החסימה. כך גם הדיקור שבמחקר – המטפלים אבחנו את הבעיה מבחינה סינית ונתנו דיקור על פי הספר – הדיקור ניתן על פי נקודות “ידועות ומוכרות” לפתרון בעיות מסוג זה. מובן, שאין להשוות מטפלים מסוג זה למטפלים שיודעים לחוש את האנרגיה!
אומנם הדיקור הקלאסי, על פי הספר, הוביל לתוצאות טובות אולם יתכן שבמקרה זה, דווקא הדיקור הפלצבו (שהתבצע באותן נקודות בדיוק!!) קלע יותר למטרה. יתכן שדווקא בדיקור לצורך שיפור אחוזי הפריון כמו במקרה זה, היה צריך להשתמש בדיקור שטחי. אגב, ברפואה הסינית משתמשים בדיקור שטחי לבעיות מסוימות ובאזורים מסוימים. אולי גם זה אחד המקומות שצריך להיכנס לספרות כמקרה שמתאים לדיקור שטחי?
יתכן שאילו היו מבצעים דיקור על פי תחושה היו מגיעים ל 70% הצלחה. יתכן שיותר. יתכן ששיעורי ההצלחה היו כמו של הדיקור האמיתי או כמו של הפלצבו. אני חושב שזה בוודאי היה משפר את התמונה.

סיכום
ללכת לדיקור לפני ואחרי טיפול IVF? כמובן!! אך רצוי ללכת למטפל שיודע לחוש את האנרגיה (את הצ’י) ויודע באיזה עומק להכניס את המחט ובאיזה נקודות בדיוק צריך לדקור על פי זרימת הצ’י אצל אותה המטופלת.

לטיפול בבעיות פוריות ובבעיות בריאותיות שונות – אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *