אשלגן ושבץ מוחי

שבץ מוחי הוא אחד האיומים הרציניים על חייו של מי שכבר אינו צעיר. אנשים ש״חוטפים״ שבץ מתייחסים אליו כאל גזרת גורל. אבל, יש דרך להתמודד עם השבץ ולנסות למנוע אותו.

רקע
ישנם סוגים שונים של שבץ אולם הנפוץ ביותר, עליו גם נכתוב היום, הוא שבץ איסכמי. שבץ איסכמי הוא מצב שבו לא מגיע חמצן לאזורים שונים במוח עקב חסימה של כלי דם באזור. כלי הדם הקטנים שבמח, אמורים להזין את המח בחמצן ללא הפסק. כאשר אזורים במח נשארים ללא חמצן דקות ספורות – הם נפגעים ונגרם להם נזק בלתי הפיך. מטרת הטיפול הרפואי בחירום היא למנוע הדרדרות ונזק נוסף אולם אין דרך להשיב את הגלגל לאחור אם נגרם נזק. מכאן מובנת החשיבות הרבה שבמניעה.

גורמים לשבץ איסכמי
ישנם גורמים רבים לשבץ איסכמי. החל ממצב של פרפור פרוזדורי הלב וכלה בתרופות שונות כמו הורמונים שונים. הרופאים נוטים לפעמים לומר שהגורמים לשבץ מוחי דומים לגורמים להתקף לב. גם כאן וגם כאן העורקים הקטנים נחסמים וחמצן לא מגיע לרקמות.

אשלגן
אשלגן הוא מנרל שנמצא בכמות די גדולה בגוף שלנו. במזון ניתן למצוא אותו בבננות, גרעיני חמניות ודלעת, שוקולד ועוד. האשלגן אחראי, בין השאר, על ויסות לחץ הדם שלנו. בעוד שהנתרן גורם לעליה בערכי לחץ הדם הרי שהאשלגן גורם לירידה בלחץ הדם. יתכן שמכאן חשיבותו למוח וללב.

לחץ הדם והמוח
לחץ דם גבוה תוקף את הבריאות מחזיתות שונות. בין השאר הוא גורם לנזק לכלי הדם הקטנים יותר בגוף: העורקים הכליליים בלב, כלי הדם בעיניים, הגולמרולוס בכליה וגם.. כלי הדם הקטנים במוח. כיום כולם מסכימים ששליטה בערכי לחץ הדם שומרת על בריאות הלב והמוח. אם כן, טבעי להניח שאכילה של מזונות עשירים באשלגן כמו גם צריכה של אשלגן כתוסף תפחית את הסיכון לשבץ מוחי.

מטא אנליזה
במטא אנליזה שהתפרסמה על ידי ארגון הלב האמריקאי (AHA), נבדק הקשר בין תזונה עשירה באשלגן ובין הסיכון לשבץ איסכמי. סך הכל נבדקו מעל 250,000 נבדקים. נמצא קשר הפוך בין צריכת אשלגן ובין שבץ מוחי, כלומר, ככל שהתזונה היתה עשירה יותר באשלגן ירד הסיכון לשבץ מוחי.

כמה לאכול?
הנתונים מראים שאכילה של 1000 מ״ג אשלגן מפחיתה את הסיכון ב 11%.

קפה
אין ספק שקפה הוא אחד הדברים הפחות טובים למוח וללב. קפה אולי מפחית מעט את הסיכון לדימנציה ומשפר את הזיכרון לאורך זמן אולם הסיכון שהוא מוסיף ללב ולמוח על ידי העלאת לחץ הדם – הופכת את הסיפור לסיפור לא כדאי. למה נזכרתי פתאום בקפה?

חלק מתחליפי הקפה הטבעיים מכילים כמות יפה של אשלגן. משקאות על בסיס עולש (צ׳יקוריה) יכולים לתרום עוד 50 מ״ג למאמץ המשותף כנגד השבץ. כך, בכוס של משקה, גם לא מזיקים למוח, לא מעלים את הסיכון לשבץ ואפילו מפחיתים את הסיכון.

מה לא מטרת הכתבה?
אני מאד מקווה שאף אחד לא יתחיל בעקבות הכתבה לספור מליגרמי אשלגן בנוסף לקלוריות שהוא סופר כבר מספר שנים (…). מה שכן רצוי שתקחו מהכתבה הוא שינוי תפיסה לגבי שבץ והוספת מזונות עתירי אשלגן לתפריט שלכם באופן מזדמן. אגב, ברור שאנשים בעלי לחץ דם גבוה או נטיה ללחץ דם שכזה צריכים לקחת את העניין ביתר רצינות.

5 תגובות
  1. מוקי שני
    מוקי שני אומר:

    כתבה חשובה ביותר.
    רציתי רק להוסיף שמלבד האשלגן גם סידן ומגנזיום חשובים לאיזון הנתרן במניעה של לחץ דם גבוה, שבץ מוחי ומחלות לב.

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      הסידן בפני עצמו עלול דווקא להעלות את לחץ הדם אבל כאשר הוא מגיע עם מגנזיום – אני מסכים איתך שהם יחד משפרים את תפקוד השרירים ובתוכם גם את השרירים שסביב העורקים ובכך תורמים לכל מערכת כלי הדם לעבוד טוב יותר.

      הגב
  2. shoshi
    shoshi אומר:

    שלום,רציתי לדעת אם אתה מטפל או טפלת בחולי MSA בעקיצות דבורים.מה היו התוצאות?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      כל מינרל שנלקח בכמות גדולה מעמיס על הכליות אבל בדרך כלל, מבחינת האשלגן, הבעיה היא חוסר ולא עודף.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *