משנכנס אדר מרבין בשמחה

משנכנס אדר מרבין בשמחה. את זה כולם יודעים. קצת על שמחה עם סיבה ועל שמחה ללא סיבה..

השמחה

יש הרבה סיבות למה טוב להיות שמחים כל השנה אולם היום אנחנו נדבר בקצרה על ההיבט הבריאותי של השמחה. הרמב"ם, רבינו משה בן מימון, כתב כבר לפני 800 שנה שלפעמים טוב יותר אילו יהיה האדם שמח מאשר אם ילך לרופא. בספרו הנהגת הבריאות ובמקומות נוספים, ממליץ הרמב"ם על מנוחה טובה, חברים טובים שמקיפים את מיטת החולה ודברים נוספים שעושים נחת לחולה כמתכון בטוח למי שחש קצת שלא בטוב.

קצת אנדורפינים

מתברר שמעבר למיסטיקה של "תחשוב טוב – יהיה טוב" יש השפעה פיזיולוגית לשמחה. כאשר האדם שמח, מופרשים מהמוח חומרים מועילים שנקראים אנדורפינים. האנדורפינים הם בעלי יכולת חזקה לשכך כאבים וגם בעלי סגולות ריפוי קלות. מתברר אם כן, שיש הסבר פיזיולוגי לתופעת השמחה.

למה להיות שמח?

למה באמת להיות שמח? יש אנשים ששמחים כל היום. לא בטוח שזו השמחה הרצויה והטובה אולם זה בוודאי יותר טוב מלהיות עצוב..

השמחה הטובה היא שמחה כאשר האדם יודע על מה הוא שמח. שמחה כזו היא הרבה פחות ברת חלוף. היא שמחה שמלווה את האדם לאורך זמן. בשנים האחרונות מתפתחת גישה כזו של "טיפול פילוסופי". טיפול פילוסופי נועד לפתור את הבעיות הפילוסופיות שגורמות לאדם להיות עצוב. הרי כל העצב של האדם נובע מ אומנם מגורמים חיצוניים אולם אם האדם היה מכיר את מקומו האמיתי בעולם הוא לא היה מגיע לעצב על אף ההפרעות החיצוניות.

שיטה א' – "שמחה ריקה" – לפחות יותר טוב מעצב..

איך מבצעים? יושבים עם עפרון או עט בין השיניים כאשר השפתיים לא נוגעות בעפרון / העט. המטרה יצירת חיוך מלאכותי במשך 5 דקות = להיות שמח ללא סיבה. במצב כזה, מוכיחים המחקרים שיש תגובה של המוח כמעט כמו מצב של שמחה. יצירת מעגל קסמים כזה של שמחה יוצרת עוד שמחה שגורמת לעלייה בשמחה וכו'.

אין פה שמחה אמיתית אולם יש פה אולי כלי שיכול לגרום לסילוק העצב ועל ידי כך השמחה הפנימית של האדם יכולה לפרוץ החוצה ולהתגלות באדם ביתר שאת.

 

שיטה ב' – שמחה אמיתית

השיטה השנייה היא שיטה שמצריכה הרבה יותר מחשבה אולם לדעתי, היא הרבה יותר יעילה מכיוון שהיא משאירה רושם עמוק יותר בנפש. איך מבצעים? יושבים בנחת ובשקט ונושמים נשימות עמוקות. כל נשימה ונשימה מרגישים איך אנחנו מקבלים חיים חדשים. מודים לה' על הטוב שהוא נותן לנו אפילו בלי שאנו שמים לב בדרך כלל. כל נשימה ונשימה שאנו נושמים הם חסד ה' עלינו! ממשיכים לנשום נשימות עמוקות וסדירות ושמחים בכל נשימה ונשימה. שמחים על עצם היותינו בעולם, שמחים על כל הדברים הטובים שיש לנו. חושבים על מה שטוב: משפחה, עבודה, חברה ועוד ועוד.

יודעים על מה שמחים.

כשיודעים על מה שמחים – כל השאר מתגמד לעומת הבעיות ומה שלא משמח בעולם.

 

פורים שמח ושנה שמחה!!!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *