הרופא בתנ"ך

זה לא סוד שכשמדברים על רופא בתנ"ך, מדברים פעמים רבות על הא-ל שהוא המרפא לכל נגעיהם וצרותיהם של בני האדם. אבל מה בין זה ובין רפואה מונעת?

תומכי ומעודדי הרפואה המונעת משתדלים בכל הזדמנות להטיף לשיטה. לא עוד רפואה של כיבוי שריפות – אנו צריכים רפואה מונעת שדואגת שלא יהיו שריפות בכלל.

קחו למשל את המילה "דוקטור". המשמעות המקורית של המילה דוקטור היא "מחנך" או "מורה". כלומר, תפקידו של הדוקטור הוא לחנך. לא לתת תרופות כל היום אלא לחנך את האנשים לתזונה נכונה, לפעילות גופנית ולחיים בריאים וטובים. טוב,  נחמד. אבל היום רציתי להביא הוכחה מספר התנ"ך שלנו שתפקיד הרופא – למנוע מחלות. כן, גם לרפא אולם גם למנוע.

הא-ל מבטיח לנו לאחר שיצאנו ממצרים: "אם שמוע תשמע בקולי לשמור מצוותי חוקותי ותורותי כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך". בלשוננו אנו: אם תעשה מה שאני רוצה – אני יעשה שלא תהיה חולה במחלות מצרים כי אני הרופא שלך. שימו לב! נראה שיש כאן ערבוב בין שומר לרופא: "שומר-על" יכול לשמור על האדם שלא יחלה, רופא יכול לרפא אחרי שאנחנו חולים. האמת היא שאין כאן ערבוב. הרופא המקורי, התנכ"י, הוא רופא שלא רק מטפל במחלות אלא גם יודע למנוע אותן. וכך אומר לנו הרופא לכל בשר: המעלה הגדולה של הרופא היא שהוא ידע למנוע את המחלות לפני שהן מגיעות. "כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך". אני בכלל לא אשים עליך את המחלה. לא רק אדאג שתתרפא אלא אדאג שלא תהיה חולה כי זה תפקידו של הרופא ואני אהיה הרופא שלך. 

את המשמעות הלשונית-יהודית של המילה רופא למדתי מהרה"ג הרב נויבירט, מחבר ספר "שמירת שבת כהלכתה" שדבר בכנס "רפואה, הלכה, אתיקה" בשנת תשנ"ג, שם אמר דברים אלו. פורסם בספר הכנס.  

זהו. זה מה שרציתי להגיד היום: להמשיך להטיף לרפואה מונעת אבל הפעם באצטלה יהודית-תנ"כית…

0 תגובות
  1. משה בלס
    משה בלס אומר:

    נדב שלום רב,
    אני מציע לך לשים לב למילה "תרופה" שמופיעה בספר יחזקאל. מילה זו מתארת את החומר שבכוחו להביא לריפוי של מחלה קיימת, ואפילו למנוע מבעוד מועד התדרדרות למצב של חולי. הנביא יחזקאל הוא זה שהמציא לנו את המילה "תרופה" והיא מופיעה רק אצלו בכול התנ"ך כולו. הנביא מתאר צמח מרפא הגדל בגדות הנחל ואומר עליו: "והיה פריו למאכל ועליהו לתרופה" (מ"ז, י"ב). אם תגלה עניין נוסף אודות זיהיו של הצמח האנונימי הזה, אשמח לשלוח לך חומר על כך.
    יישר כוח על תכיבתך המיוחדת.
    בברכה,
    ד"ר משה בלס

    הגב
  2. ד"ר משה בלס
    ד"ר משה בלס אומר:

    מר נדב אלשיך שלום רב,
    פטל קדוש הוא צמח מרפא שנחשב לזיהוי הטוב ביותר שיש לסנה הבוער. ומאחר שברור כי "הסנה הבוער ואיננו אוכל" הוא תופעה ניסית יוצאת דופן במראה שלה , עולה הצורך לתת לה איזשהו הסבר מניח את הדעת. כהמשך למאמר הקודם, אתה מוזמן לקרוא מאמר חדש על אודות פענוח הנס הזה, שפרסמתי לפני ימים אחדים באתר דעת של מכללת הרצוג , לפי הלינק הבא:  http://www.daat.ac.il/daat/tanach/balass-vehasne.pdf בברכה, ד"ר משה בלס

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *