טבק ואקזמה

עישון טבק גרוע מאד. על כך אין חולק. לאחרונה נמצא קשר בין עישון טבק ובין אקזמה. לתשומת לב מעשני הטבק, סגריות, נרגילות ו..ההורים שלהם..

אקזמה היא מצב שבו יש גירוי של העור אולם בדרך כלל, ללא גורם מזהם כגון חיידק או פטריה. למה מגרד? סתם. טוב, לא לגמרי סתם: יש בסיפור הזה מעורבות של מערכת החיסון שמשתוללת ופוגעת בעור, רעלים מסויימים שיכולים לגרום לאקזמה כאשר נחשפים אליהם ועוד סיבות שונות.

במחקר שבוצע בדנמרק נבדקו באקראיות מעל 3000 אנשים. ונבדק הקשר אצלם בין אקזמה בידיים ובין עישון טבק ושתיית אלכוהול. שנים רבות ידוע על נזקים קשים שגורם האלכוהול וגורמת הסיגריה אולם הקשר בינם ובין אקזמה בידיים נשאר עלום.  

תוצאות המחקר לא הראו שום קשר בין שתיית אלכוהול ובין אקזמה בידיים אולם לגבי עישון התוצאות היו חד משמעיות: בקרב "לא מעשנים" היה הסיכון הנמוך ביותר, בקרב "המעשנים הקלים" היה סיכון מוגבר יותר ו"המעשנים הכבדים" היו בסיכון המוגבר ביותר. אגב, גם אלו שנגמלו מעישון, "מעשנים לשעבר", היו בסיכון גבוה יותר בצורה מובהקת מה"לא מעשנים".

נראה שעל תוצאות מחקר זה אין כמעט מה להוסיף אלא שהייתי רוצה לנצל את ההזדמנות שאתם פה: בין אם אתם מעשנים, או הורים לילדים מעשנים או הורים לילדים שיעשנו, חשוב לי שתפנימו:

1. אקזמה היא סתם עוד מחלה באוסף המחלות הכמעט בלתי נגמר שעלול להגרם למי שמעשן.

2. אחוז הנוער בארץ שמצליח להגמל מעישון הוא כ 12% בלבד. מזמן כבר לא קיים המושג "קצת וזהו" לגבי עישון.

3. יש דרכים רבות להפסיק לעשן: לדעתי, הדרך מתחילה בהבנת הבעיה (על ידי קריאת חומר מסוג זה ודומים לו), רצון להפסיק, ורק אחרי שני השלבים הראשונים יכולים לבוא בחשבון תוספי תזונה מסויימים, טיפולים תומכים, שיטות להפגת מתחים ולהעלאת רמת החיוניות והאנרגיה ועוד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *