הגיע הזמן לעשות מעש"ה

בטוח שמעתם על מודל מעש"ה אבל אם במקרה לא – זה הזמן לשנן אותו בעל פה וליישם אותו. המודל מיועד לתת מענה במצבי חירום למצבים נפשיים – מתח וסטרס קיצוניים. שימוש נכון במודל מפחית מיידית מתח ולחץ (מנסיון, עובד מעולה) וככל הנראה, מאפשר לעכל את מצב החירום טוב יותר ויש לכך משמעות קריטית להשפעה של האירוע על המשך החיים.

א. מיקוד ומחויבות – נסיונות הרגעה של "הכל בסדר" לא עובדים כאשר כלום לא בסדר. זה לא מרגיע ולפעמים אפילו מחמיר את המצב. השתמשו במקום זה ב"אנחנו כאן איתך", "אני נשאר כאן כמה זמן שתצטרך". הידיעה שהמטופל לא צריך להתמודד לבד עם המצב – עושה פלאים.

ב. עידוד לפעולה – במקום להרגיע, לדאוג שהמטופל יעשה משהו לטובת כולם. לדוגמא – יבדוק למי אפשר למזוג שתיה בממ"ד או יכתוב הודעה לקרובי משפחה לעדכן שהוא בסדר. העשייה מוציאה את האדם מהמקום הרגשי ומביאה אותו לעיבוד של הטראומה באזורים "גבוהים" יותר של המוח (ראה בסעיף הבא).

ג. שאל שאלות (לא רגשיות) – אל תשאל שאלות כמו "נבהלת?" "אתה מפחד?" – אצל האדם שחווה טראומה, עובדת המערכת הלימבית ביתר שאת וכדי שהטראומה תהיה מעובדת יש צורך לחבר את הטראומה לחלקים הגבוהים יותר במוח – החלקים שעוסקים בחשיבה. נשאל שאלות כמו: "מה קרה?", "מתי זה קרה?", "מה עשית כשזה קרה?" ועוד.

ד. הבנייה – מניסיון אישי – אנשים שחווים מצבי חירום, הרבה פעמים לא מצליחים להבין מה בדיוק קרה. הם מבולבלים וצריכים שמישהו יבנה עבורם את סדר האירועים. לדוגמא: "היתה אזעקה, רצנו לממ"ד, עכשיו אנחנו בממ"ד ועוד מעט כאשר יהיה אפשר לצאת – נצא החוצה". או: "הוא לא הרגיש טוב, הזמנו אמבולנס, הוא פינה אותו לבית חולים כדי שיטפלו בו, עוד מעט נתקשר ונבדוק מה שלומו". ההבניה יוצרת סדר אצל המטופל ומסייעת לו לארגן לעצמו את המחשבות.

 

בקיצור – אל תעמדו בחוסר מעש, תעשו מעש"ה!

שתי שכיבות שמיכה

כמה כושר לעשות כדי לשמור על הבריאות? ללא ספק מדובר בשאלת מיליון הדולר…

ניסו לתת לשאלה הזאת תשובות רבות אבל אם להאמין לד"ר ב.ג פוג בספרו 'הרגלים קטנטנים' – הרי שמדובר בשתי שכיבות שמיכה.

חכו, אל תדפדפו! יכול להיות שמה שתקראו עכשיו ישנה את חייכם: ד"ר ב.ג. פוג הוא לא מדריך כושר אבל הוא מאמן. לא מאמן כושר – מאמן לחיים. הוא טוען על בסיס מחקרים ועבודה רבה שלו, שהקניית הרגלים צריכה להעשות בקטן. ממש בקטן. הדוגמא של שתי שכיבות שמיכה הוא דוגמא שהוא חוזר עליה לאורך כל הספר. לא אעשה לכם ספוילר ולא אתיימר לסכם את הספר בכמה שורות ובכל זאת אנסה להסביר.

הרעיון הבסיסי מאחורי התיאוריה שלו היא שצריך לחווט את המוח להרגלים קטנטנים ולהתפתח איתם. לא להרגיל את המוח לעשות כושר מתוך תקווה שאחרי 50 ימים זה כבר יהיה טבעי, אלא לחווט את המוח באופן שהכושר יהיה מקושר להרגל אחר, הרגל שאנו עושים בלאו הכי – לדוגמא – לצחצח שיניים. אם מיד כאשר אנו מסיימים לצחצח שיניים נעשה שתי שכיבות שמיכה – נוכל לגרום לכך שזה יהפוך לטבע שני שלנו.

אבל זה לא כזה פשוט – לאורך הספר נפרשת שיטה שמטרתה להפוך את ההרגלים לקטנים, נגישים ולא מכבידים בשילוב של התלהבות (תקראו בספר, זה חלק בלתי נפרד מהשיטה). בסופו של דבר, אם בכל פעם שאתם מצחצחים שיניים תעשו שתי שכיבות שמיכה (או 30 או 50) זה עשוי להיות די משמעותי עבור הכושר שלכם.

אל תמהרו להעלות את המספר. יש משמעות לכך שמתחילים בקטן. בעזרת הרגלים קטנטנים תוכלו להתפתח לאורח חיים טוב ובריא.

החלטתם ללכת על זה? ממליץ בחום לקרוא את הספר. קריאה נעימה!