רופא שהוא גם…

על רפואה, רפואה משלימה ומה שביניהן

הרבה אנשים מספרים לי שהם בחרו שלא ללכת לנטורופת אלא ל”רופא שהוא גם”. “שהוא גם מה?” – אני מנסה להבין. כאן מתחילים בדרך כלל הגמגומים – “הוא גם א… עושה א… משתמש ב…”. הבנתי. נכנסה מילה חדשה לשפה העברית – רופא שהוא גם.

הרפואה הקונוונציונאלית
מי שמזלזל ברפואה הקונוונציונאלית, חוטא לאמת. הרפואה קדמה את האנושות בעשורים האחרונים למקומות שבהן רגל לא דרכה. ההתקדמות מנוצה ליד האף עד להחייאת מכשירים עם תרופות ושוקים חשמליים היא התקדמות ענק שלא ניתן להכחיש אותה. גם האנטיביוטיקה היא תגלית שלא ניתן להתעלם ממנה כל כך בקלות. האנושות חייבת הרבה לרפואה ולמדע שקידם אותה.
הרפואה הקונוונציונאלית טבעה כללים ברורים למחקר, כללים ברורים לטיפול, כללים אתיים ורבים נוספים.
בעצם, בהסתכלות ארוכת שנים, נראה שהרפואה היא בעצם “פיתוח” של הרפואה המשלימה. כך מנסים גם רופאים רבים לטעון – הרפואה המשלימה הייתה טובה לשעתה אך היא מיותרת בעידן הטכנולוגי.

הרפואה המשלימה
בניגוד למה שחושבים רבים, הרפואה המשלימה היא לא רפואה מיושנת שלא מוכנה להתחשב בהתפתחות הטכנולוגית. להיפך – הרפואה המשלימה מנסה להתמנף על ידי ההתפתחות הטכנולוגית כמו למשל הוצאת מרכיבים שונים מצמחי מרפא או בדיקות מעבדתיות של צמחי מרפא ותקנון של המרכיבים. היא מנסה להיות יותר מסודרת מבחינת מחקר ועוד.
עוסקים שונים ברפואה המשלימה טוענים שהגישה היא החשובה ברפואה המשלימה ולא האמצעים הטכניים שנשמעים יותר טוב – לא הירוק והמעוצב חשוב אלא העקרונות של הרפואה המשלימה.
העיקרון החשוב ביותר אולי של הרפואה המשלימה הוא עיקרון ההוליזם. על פי עיקרון זה מונחים פעולות רבות של המטפל ואביא רק כמה דוגמאות:

1. בדיקה של הסביבה של המטופל – אדם שעובד בלילות יקבל טיפול שמתאים לאחד שכזה. ברור היום לכל רופא בעולם שעבודה בלילות פוגעת בבריאות ולעומת זאת, מעטים הרופאים שישאלו את המטופלים לגבי שעות העבודה שלהם.

2. אינטראקציה בין מערכות שונות בגוף – כל רופא בעולם יודע שבעיות עור עשויות להיות מושפעות מהכליות אולם מעטים רופאי העור שישאלו את המטופלים שלהם על הרגלי השתייה שלהם. הדוגמאות לסעיף זה רבות מספור.

3. תזונה – כל רופא יודע שהתזונה משפיעה על הבריאות אבל מעטים הרופאים ששואלים את החולה הכרוני מה הוא אוכל.

ישנן עוד המון דוגמאות ליישום עיקרון ההוליזם אבל אני אסתפק בזה. בכל אופן, זו כל טענתם של המטפלים ברפואה המשלימה – תסתכלו על המטופל בעיניים קצת יותר רחבות.

הרפואה המשולבת
האם הרפואה המשולבת היא ייצור כלאיים או הרמוניה של ממש? התשובה לשאלה זו תלויה אך ורק במשלבים. אם כאשר אומרים “שילוב” מתכוונים לנטילת ויטמין C ביחד עם אנטיביוטיקה – זה ייצור כלאיים. מתי זה יהיה “שילוב ראוי”? כאשר תהיה הסתכלות אמיתית של הרופא על המטופל – האם הוא באמת צריך אנטיביוטיקה? איזה מערכות בגוף שלו מושפעות לרעה כתוצאה מהאנטיביוטיקה? מה אני עושה כדי לסייע להן? מה אני עושה כדי שבחורף הבא הוא לא יצטרך אנטיביוטיקה? רופא ששואל את עצמו את השאלות האלו – משלב כנראה נכון בין הרפואה הקונוונציונאלית לבין הרפואה המשלימה. הרופא, מודע לעוצמתן של שתי השיטות ומנסה לעזור למטופל על ידי שתי השיטות. גם מטפל ששולח מטופל לבדיקת דם מסוימת או לבדיקה רפואית מסוימת, משלב נכון בין הגישות. הוא מוכן לקבל את זה, שבעזרת הבדיקות הוא יוכל לתת טיפול טוב יותר ומודע לכך שאולי המטופל שלו יצטרך טיפול קונוונציונאלי על סמך הבדיקות.

רופא שהוא גם
וכאן אני חוזר לשאלה שלי – רופא שהוא גם מה? האם הוא יודע שויטמין C מחזק מערכת חיסון והוא ממליץ לכל המטופלים שעוברים תחת ידו עם צינון על ויטמין C או שהוא יודע לשאול שאלות נוספות כמו שאלות על הרגלי התזונה של המטופל, הרגלי השינה שלו, חיי היום יום שלו, האם המטופל חי בלחץ ממשהו? בפחד ממשהו? האם הוא מאושר בחייו? כל השאלות האלו יתנו, קרוב לוודאי תשובות והסברים לרופא על מצב מערכת החיסון של המטופל.
האם הרופא הקונוונציונאלי שהוא גם, למד את הגישה ההוליסטית או שהוא קרא קטלוג של חברת סולגר ועכשיו הוא יודע להמליץ על מוצרים? האם הוא באמת משלב או שהוא מחבר סתם בין שני דברים שנראים טוב ביחד?

סיכום
כתבתי את מה שכתבתי רק כדי להזהיר אתכם. פעמים רבות כל כך אנשים הולכים לרופא שהוא גם ובכך פותרים עצמם מלהגיע לטיפול עמוק ושורשי בבעיות שלהם. הם מתכסים בעלה התאנה שלהם בדמות הרופא שהוא גם ועליו סומכים. צריך לדעת שלא כל מי שמציע תמציות צמחים או ויטמינים, יודע לבדוק את הבעיה של המטופל בצורה מקיפה. אגב, גם האדם יכול להיות רופא הוליסטי של עצמו, אם כי בדרך כלל חסרה לו הפרספקטיבה של צופה מן הצד שחשובה כל כך.
אל תתפשרו על הטיפול הטוב ביותר. תלכו למטפל שיודע לבדוק קצת מעבר לפינה הקרובה אליו..

נ.ב. – למי שלא הבין – יש הרבה “רופאים שהם גם” מצוינים! צריך רק לבדוק מאיזה סוג הם – או כמו ששאלתי “הם גם מה??”

לטיפול הוליסטי משולב ניתן לפנות אלינו. התחילו את השינוי מהיום.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *